AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #1 Skrevet 24. januar 2017 Jeg har en venninne som oppfører seg som at katten hennes er ungen hennes. Pusen er inne for katter skal ikke være ute og å slippe den ut er dyreplageri. Hun hadde lett brukt mye penger på å redde katten sin. Hun prioriterer katten framfor alt og kan ikke dra på ting pga den.Dette er for så vidt greit nok det for meg. Det er bare det at jeg har også en katt. Hun har hatt katt lenger enn meg. Jeg mener at når man har chippet ( strengt tatt ikke nødvendig, men vi gjorde det da vi flyttet) , kastrert, gitt den vaksine , ormekur og gir pusen mat og vann, og rensker kattesand om det er nødvendig da får en katt få være en katt. Med det mener jeg at den skal være ute, jeg kommer ikke til å bruke 10 tusener på den om den skulle bli skadet , den kommer til å avlives om hun skulle bli veldig syk eller skadet, den kommer alltid til å komme bakerst i rekken for mine prioriteringer i både pengebruk, en eventuel brann og diverse ulykker som kunne skje. Og jeg kommer aldri aldri til å gå tur med pusen min i bånd, jeg kommer til å dra bort nyttårsaftener og julekvelder og den klarer seg alene fra fredag til søndag en gang i blant. Med tilgang på mat og vann selvfølgelig. Venninnen min mener jeg ikke burde ha katt på grunn av dette. Jeg ble litt såret. Såå er det virkelig så ille? Anonymkode: 4f8f6...13e 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #2 Skrevet 24. januar 2017 Beklager for håpløst dårlig tegnsetting og skriving. Gikk litt fort for seg. Anonymkode: 4f8f6...13e
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 Populært innlegg #3 Skrevet 24. januar 2017 Du burde ikke ha katt hvis du setter den sist I prioriteringer. En katt er et levende vesen og har du først tatt på deg å ha katt må du faktisk være bevist på at den skal ha sitt. Det er strengt talt en nødvendighet å chippe katten. Vennen din har all rett til å være glad i katten sin, du har ingen rett til å nedprioritere noe du har tatt på deg frivillig. La være å irritere deg over veninne din, hun HØRE super ut. Selv om jeg mener katter skal få være litt ute så holder jeg med henne. Du dømmer henne, ellers hadde du ikke skrevet het så nedlatende om henne. Skam deg. Anonymkode: b2f6d...e87 100
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Nå er det strengt tatt hun som mener at jeg ikke burde ha katt. Vi har forskjellige meninger, jeg snakker ikke nedlatende om henne. Anonymkode: 4f8f6...13e 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 Litt mer bekymret for venninnens katt enn din.. Syns inne-katt er litt dyreplageri. Anonymkode: fede6...458 19
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 Nei, du burde ikke ha katt. Stakkars, stakkars katt. Anonymkode: 54868...7ee 27
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, du burde ikke ha katt. Stakkars, stakkars katt. Anonymkode: 54868...7ee Hvorfor ikke? Anonymkode: 4f8f6...13e 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 En mellomting mellom dere to er det beste. Du tar alt for lett på den, hun er i overkant hønemor. Anonymkode: fe287...378 48
MissPierce Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 Hadde du tenkt det samme om det var en hund? 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: 4f8f6...13e Forde du nedprioriterer den. Anonymkode: b2f6d...e87 16
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 Jeg tenker at en mellomting kunne vært greit. Chipping er helt klart nødvendig, så bra du tok deg råd til det. Jeg går absolutt ikke tur med katten min, men holder henne inne om det er for kaldt ute f.eks. Hun er født og oppvokst ute og var i dårlig forfatning når hun kom hit, med bl.a. frostskader. Fordi jeg har sett konsekvensene så kommer jeg aldri til å la katten min være ute hele natta når det er f.eks. 10 kuldegrader. Jeg syns også det er litt rart å avlive et dyr bare fordi den skader seg eller blir syk(med mindre skadene eller sykdommene tilsier at de vil lide om de får leve). Det er slikt man har forsikring til. Katten min er absolutt ingen baby, men hun er et fullverdig familiemedlem, og ved f.eks brann er barn, mann og katten høyeste prioritet. Katter skal ikke etterlates alene uten tilsyn flere dager i strekk, man kan faktisk bøtelegges for det(sånn om du ikke visste det). Du kan lese mer her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450 Anonymkode: 780d1...8aa 35
Honnikorn Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 Jeg tenker litt som deg TS, det er lov å være realist tross alt. Min katt er kastert og vel ivaretatt, men jeg drar også bort fredag til søndag uten noen som helst form for dårlig samvittighet. Jeg er også realist i forhold til hvor mye behandling et sykt eller skadet dyr skal gå igjennom, og der deler min veterinær mine synspunkter. Han mener altfor mange holder dyr i livet for sin egen del, og ikke for dyret. Så her kommer ikke en operasjon på 10 000 for å forlenge livet til en eventuelt hardt skadet katt eller om hun skulle få kreft eller noe til å bli noe tema. Og det er ikke fordi jeg ikke kunne skaffet til veie pengene, men fordi min veterinær høyst sannsynlig ville rådet meg til å la dyret slippe i stede. Og skulle han mene motsatt så følger jeg det også, for all del. Men kattepus er en katt, ikke et barn, uansett hvor glad man måtte være i henne. ( og det er jeg altså) 16
Gjest Hemoglobin Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en venninne som oppfører seg som at katten hennes er ungen hennes. Pusen er inne for katter skal ikke være ute og å slippe den ut er dyreplageri. Hun hadde lett brukt mye penger på å redde katten sin. Hun prioriterer katten framfor alt og kan ikke dra på ting pga den.Dette er for så vidt greit nok det for meg. Det er bare det at jeg har også en katt. Hun har hatt katt lenger enn meg. Jeg mener at når man har chippet ( strengt tatt ikke nødvendig, men vi gjorde det da vi flyttet) , kastrert, gitt den vaksine , ormekur og gir pusen mat og vann, og rensker kattesand om det er nødvendig da får en katt få være en katt. Med det mener jeg at den skal være ute, jeg kommer ikke til å bruke 10 tusener på den om den skulle bli skadet , den kommer til å avlives om hun skulle bli veldig syk eller skadet, den kommer alltid til å komme bakerst i rekken for mine prioriteringer i både pengebruk, en eventuel brann og diverse ulykker som kunne skje. Og jeg kommer aldri aldri til å gå tur med pusen min i bånd, jeg kommer til å dra bort nyttårsaftener og julekvelder og den klarer seg alene fra fredag til søndag en gang i blant. Med tilgang på mat og vann selvfølgelig. Venninnen min mener jeg ikke burde ha katt på grunn av dette. Jeg ble litt såret. Såå er det virkelig så ille? Anonymkode: 4f8f6...13e Akkurat den tankegangen skjønner jeg ikke. Hvorfor har du katt da? 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at en mellomting kunne vært greit. Chipping er helt klart nødvendig, så bra du tok deg råd til det. Jeg går absolutt ikke tur med katten min, men holder henne inne om det er for kaldt ute f.eks. Hun er født og oppvokst ute og var i dårlig forfatning når hun kom hit, med bl.a. frostskader. Fordi jeg har sett konsekvensene så kommer jeg aldri til å la katten min være ute hele natta når det er f.eks. 10 kuldegrader. Jeg syns også det er litt rart å avlive et dyr bare fordi den skader seg eller blir syk(med mindre skadene eller sykdommene tilsier at de vil lide om de får leve). Det er slikt man har forsikring til. Katten min er absolutt ingen baby, men hun er et fullverdig familiemedlem, og ved f.eks brann er barn, mann og katten høyeste prioritet. Katter skal ikke etterlates alene uten tilsyn flere dager i strekk, man kan faktisk bøtelegges for det(sånn om du ikke visste det). Du kan lese mer her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450 Anonymkode: 780d1...8aa Pusen min er inne om natta og aldri vært ute et helt døgn. Når det er kaldt vil hun stort sett ikke ut. Hvor har jeg skrevet at jeg gjør noe av dette? Anonymkode: 4f8f6...13e 1
Arktis Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Nei, en katt er ikke en baby, og den burde få lov til å være ute. Det er heller ikke greit å tvinge den til å være ute over lengre tid når det er kaldt. Om den ikke har et tørt og lunt oppholdssted utendørs på vinteren, kan den lett få UVI, bli nedkjølt og få frostskader. Merker det er en del uvitenhet ute og går som "katten klarer seg uansett", nei, den gjør ikke det. Det hjelper f.eks. ikke å sette ut vann hvis det er så kaldt at vannet fryser til is i skålen. Et menneske uten ekstremt god påkledning burde ikke være ute i mange minusgrader i flere timer, det gjelder katter også. Ellers er jeg av den oppfatning av at skal man først ha kjæledyr, så fortjener den mer enn bare det høyst nødvendige, og har man tenkt til å reise bort, burde det være noen andre som kan se til den. Uansett hvilket dyr det er, burde den få både omsorg og kjærlighet av eierne sine, og er man ikke i stand til det, burde man heller ikke ha dyr. 20
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, MissPierce skrev: Hadde du tenkt det samme om det var en hund? En hund trenger mer stell og turer. Klarer seg i mindre grad selv så den krever mer ansvar?. (?) Anonymkode: 4f8f6...13e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 Jeg synes ikke venninnen din burde ha katt. Katter bør kunne være ute, og menneskeliggjøring av dyr fører ofte til dyreplageri. Anonymkode: 7eadb...8a6 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, Arktis skrev: Nei, en katt er ikke en baby, og den burde få lov til å være ute. Det er heller ikke greit å tvinge den til å være ute over lengre tid når det er kaldt. Om den ikke har et tørt og lunt oppholdssted utendørs på vinteren, kan den lett få UVI, bli nedkjølt og få frostskader. Merker det er en del uvitenhet ute og går som "katten klarer seg uansett", nei, den gjør ikke det. Det hjelper f.eks. ikke å sette ut vann hvis det er så kaldt at vannet fryser til is i skålen. Et menneske uten ekstremt god påkledning burde ikke være ute i mange minusgrader i flere timer, det gjelder katter også. Ellers er jeg av den oppfatning av at skal man først ha kjæledyr, så fortjener den mer enn bare det høyst nødvendige, og har man tenkt til å reise bort, burde det være noen andre som kan se til den. Uansett hvilket dyr det er, burde den få både omsorg og kjærlighet av eierne sine, og er man ikke i stand til det, burde man heller ikke ha dyr. Jeg er da ikke dum heller, pusen er inne om jeg drar bort en dag eller 2. Med mat og vann INNE. Og do INNE. Men kanskje jeg ikke burde ha dyr da . Anonymkode: 4f8f6...13e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 Jeg synes ingen av dere høres ut til å ha et optimalt syn på katt. Katter bør så absolutt få være ute, de er dyr. Samtidig bør man kanskje bry seg litt mer om dem og la dem ha en litt større plass og prioritering enn det høres ut som du har. Anonymkode: 2af1e...f44 13
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pusen min er inne om natta og aldri vært ute et helt døgn. Når det er kaldt vil hun stort sett ikke ut. Hvor har jeg skrevet at jeg gjør noe av dette? Anonymkode: 4f8f6...13e Jeg skrev ikke at du har skrevet dette. Jeg kom med eksempel. Det er mange som tvinger kattene sine ut på natten eller over lange perioder ellers (godt at du ikke er en av de). Poenget mitt var at det finnes en mellomting Skulle gjerne fått svar på noen av de andre tingene jeg nevnte da. Anonymkode: 780d1...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå