Gå til innhold

Familiær kynisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor kynisk og prinsipiell tillater du deg selv å være ovenfor familiemedlemmer? Da i forbindelse med konflikter. 

Eksempel;

Du selger din bror en bil. Dere er enige om pris, men signerer ingen salgsavtale ettersom dere jo tross alt er søsken. Det ville nærmest blitt oppfattet som en fornærmelse dersom en av dere tok dette initiativet. Din bror har ikke hele beløpet å betale med, men dere blir enige om en nedbetaling. Det faller deg naturlig å være behjelpelig med dette, og gir et overkommelig tilbud ettersom du selv klarer deg greit økonomisk. Broren din får god tid på seg til å betale. 

Kort tid etter overtakelse begynner han å klage på bilen og prøver å prute ned prisen. Du har forsikret deg om at bilen er i god stand og ønsker ikke å senke prisen ytterligere. I tillegg blir du skuffet over at broren din ikke ønsker å holde sin del av avtalen. Til tross for at dere begge er voksne så blir både foreldre og resten av søskenflokken involvert, da av din bror som prøver å alliere seg for å styrke sin sak. Du ønsker ikke å involvere noen av de og forteller derfor ikke din side av saken, annet enn at dette er konflikt mellom dere. Noen velger å respektere dette, mens flere prøver å påvirke deg til å få dårlig samvittighet. Eksempel; "han sliter økonomisk" eller "det er tross alt din bror". Du får stygge kommentarer som omhandler å være sleip, slem osv. 

Spørsmål;

Hvor langt er du villig til å gå for å kreve din rett? Og har du selv en konflikt med søsken som har ført til at dere i dag ikke har noen relasjon? Hvordan påvirket dette resten av familien, og hvordan stiller de seg til situasjonen? Del gjerne din historie. 

Anonymkode: 6c31d...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan gå gjennom ild og vann for min familie. Når det er sagt har jeg nulltoleranse for uærlig og uredelig oppførsel og da spesielt fra mine nærmeste. Og spesielt hvis jeg blir jeg blir sett på som skurken. Jeg ville tatt de skritt som behøvdes for å få meg selv renvasket og latt broren min seile sin egen sjø. (Så lenge han ikke blir skadet eller verre)

Jeg hadde en konflikt med min søster som har ført til null kontakt de siste årene.

Lykke til ts

Anonymkode: 2d88b...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken meg eller mine brødre lager konflikter for hverandre.

Anonymkode: fea11...0b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gå gjennom ild og vann for min familie. Når det er sagt har jeg nulltoleranse for uærlig og uredelig oppførsel og da spesielt fra mine nærmeste. Og spesielt hvis jeg blir jeg blir sett på som skurken. Jeg ville tatt de skritt som behøvdes for å få meg selv renvasket og latt broren min seile sin egen sjø. (Så lenge han ikke blir skadet eller verre)

Jeg hadde en konflikt med min søster som har ført til null kontakt de siste årene.

Lykke til ts

Anonymkode: 2d88b...ebb

Tusen takk for fin tilbakemelding!

Hvordan ville du renvasket deg? Jeg tenker at det ikke skal være nødvendig å utdype min opplevelse, da de ikke har noe med det. Ville ansett meg selv som like ille, da det i utgangspunktet var unødvendig å involvere de andre. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verken meg eller mine brødre lager konflikter for hverandre.

Anonymkode: fea11...0b7

Så godt å høre. I min familie har det vært et høyt konfliktnivå, noe jeg tenker har opphavet sitt i hvordan våre foreldre har behandlet hverandre - både før og etter skilsmisse. 

Hvordan er dine foreldre?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Hadde gitt min bror to valg, følge avtalen eller å reversere handlen.

Til tross for at det manglet bare noen tusenlapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie lager man ikke drama. Kan garantere 100 % at min bror ikke hadde nevnt noe, hvis noe var galt :):) Jeg hadde kanskje, hvis jeg hadde fått nyss i det, fått dårlig samvittighet, og prøvd å finne en løsning med min bror. Kjenner han såpass, at han hadde avfeid det, og sagt "det er sånn det er å kjøpe brukt". Sånn er vi i vår familie. Feig? Kanskje - men vi har til dags dato i mitt 42-årige liv aldri hatt en konflikt hverken mellom søsken, foreldre, besteforeldre, tanter/onkler, søskenbarn osv.  Vi KOSER oss hver gang vi er sammen, og krangler aldri! Mye humor! Hver gang vi skal møtes, setter alle av denne dagen :):)  Sånn har vi det i mannen min sin familie også :) Vi gleder oss som om vi skulle vært barn på julaften, til hver gang vi skal være sammen med familiene våre :):) 

Endret av Tiara07
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...