Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks ferdig utdannet lærer, og skal nå begynne å søke etter jobb.

Men jeg sitter nå med CV-en min, og vet ikke helt hva jeg burde gjøre. Saken er den at for en del år siden (året før jeg begynte å studere) fikk vikariat som assistent ved en skole fra august. Jeg skrev under kontrakt i april en gang, og var da i en assistentjobb ved en annen skole (vikariat fram til og med juni). Like etter jeg hadde tegnet kontrakten fant jeg ut at jeg var litt over to måneder gravid med det som da var blitt en eks. Jeg gikk på p-piller, og hadde ikke savnet menstruasjonen i og med at jeg pleide å utsette den. Men fikk plutselig ømme bryster og var veldig slapp, så tok da en test...

Vurderte så klart abort, men fikk meg ikke selv til å gjøre det. Jeg skulle bli alenemor, og kunne da heller ikke si fra meg den nye jobben jeg var helt avhengig av. Jeg ga selvsagt beskjed til ledelsen like etter jeg hadde bestemt meg for å beholde barnet. De sa jo ingenting  (de har jo ikke lov til det), men jeg forstår jo så klart at det ikke kan ha vært særlig populært. Jeg startet i jobben, men gikk jo ut i permisjon bare drøye tre måneder etterpå. De var fornøyd med jobben jeg gjorde så lenge jeg var der, det vet jeg fordi de ga klart uttrykk for det. Og alle var veldig hyggelige med meg. Men jeg brydde meg ikke om å spørre etter sluttattest eller referanser i og med at jeg syntes det var flaut mtp situasjonen.

Så til selve problemet her: Jeg tror at skolene jeg søker jobb ved nå vil kunne se i systemet at jeg har vært ansatt ved akkurat denne skolen (er i sammme kommune). Og jeg vet liksom ikke hvordan jeg skal forklare situasjonen... Hadde det ikke vært for at jeg tror de kan se dette arbeidsforholdet i systemet, så ville jeg bare latt det være et hull i CV-en. Jeg har gode attester fra alle de andre arbeidsgiverne jeg har hatt (og har fått gode karakterer underveis i studiet), men jeg er så redd for at denne situasjonen skal ødelegge sjansene mine til å få jobb. Jeg var i en veldig fortvilet situasjon og måtte rett og slett tenke på meg selv og barnet fremfor noe annet. 

Vet ikke hva jeg burde si i en intervjusituasjon dersom jeg får spørsmål angående dette... Noen som har noen råd? 

Anonymkode: 0dc86...4e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor du skal unnskylde ditt svangerskap. Utad synes jeg ikke situasjonen er flau eller merkelig, så det dreier seg nok i størst grad om ditt eget syn på hvordan dette utviklet seg. Jeg tror du forestiller deg det verste du kan bli spurt ut på intervju, men jeg tror egentlig ikke at dette blir særlig vektlagt. Om så er nok en enkel og oversiktlig forklaring mer enn nok. 

Anonymkode: e0f53...d5e

Skrevet

Skriv det på CV'en, blir du spurt så forteller du at du jobbet der i 3 måneder. Dersom arbeidsgiver kan se at du har jobbet der i systemet sitt kan de sikkert se at du gikk ut i fødselspermisjon også (er det kommunalt så forskutterte vel kanskje arbeidsgiver lønnen ut vikariatet? I så fall skal hele perioden stå på attesten som at du var ansatt, og fødselspermisjonen skal utelates fra attesten) Dersom jeg var deg ville jeg ringt kommunens HR-avdeling og forklare at du jobbet ved X skole i X år og aldri fikk noen attest, og be om å få tilsendt denne. Da ser du hva det står, antageligvis bør hele vikariatet stå oppført her (attesten er også nyttig å ha dersom du i fremtiden får jobb i en annen kommune, da du får ansiennitet for arbeidsforholdet dersom det er av en viss varighet, og du følgelig vil få et lønnshopp tidligere enn du ville gjort uten) 

Ikke beklag deg for at du ble gravid. Slik er livet og arbeidsgiver har ikke lov til å diskriminere på bakgrunn av dette. 

Anonymkode: d9b75...27d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...