Gå til innhold

Er blitt anmeldt for bedrageri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag vite at jeg var blitt anmeldt. Noen har vært på min facebook å fått noen på min venne liste til å sende rundt 50 000. Jeg vet hvem denne personen som har gjort det er, jeg anmeldte han selv for bedrageri hvor saken ble henlagt. Dette fortalte jeg til han som har anmeldt meg, men han tror fortsatt dette er meg. Det ser ekstremt dårlig ut for meg. Aner ikke hvordan jeg skal gå frem i avhøret eller hva jeg skal si. Har aldri gjort noe hele mitt liv. Jeg er en småbarns mor og alenemamma. Ikke har jeg råd til å betale de pengene som han mener jeg skylder. Jeg er jo livredd for å havne i fengsel pga barna mine. Jeg vet ikke hva som ble sagt mellom de to personene siden han har slettet alt på min facebook. Det skal sies at han som gjor dette hadde jeg et forhold til. Han hadde tilgang til min pc og logger seg inn på min nettbank. Pengene har gått inn på min konto,men bare minutter etter er de gått videre.. noen som har peiling eller vært borti dette før? 

Anonymkode: 304df...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går vel an å se hvor pengene gikk videre? 

Anonymkode: 0611c...7a9

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det går vel an å se hvor pengene gikk videre? 

Anonymkode: 0611c...7a9

Ja det har jeg på konto utskriftene

Skrevet

Du sier det som det er hos politiet. De stiller nok de rette spørsmålene. Ta med den dokumentasjonen du har, screen print, kontoutskrifter fra aktuell periode, anmeldelse, etc. Du kan si til politiet at de gjerne kan ta og låne din data for å sjekke historikk, slettede ting, dette kan de finne ut av. Det som folk tror er slettet, finnes i datamaskinens skjulte rom.

Men enkleste er jo for politiet å bare sjekke kontoutskriftene, hvem pengene har gått fra og til.

• Liker 3
Skrevet

Politiet ser hvor pengene tok veien, hvilken konto de ble ført over til og hvem som eier den. De kan vel også finne IP adresser, og se hvorfra påloggingen foregikk, hans adresse sannsynligvis, og dermed beviser det at det ikke skjedde hjemme hos deg.

Vær ærlig og oppriktig og vis hvor fortvilet du faktisk er.

Du har vel byttet passord i nettbanken din nå, etter at du oppdaget spor av uvedkommende der!??!

Skrevet

Er nesten til pass åt ham når han er så dum han fører over 50' etter å ha fått en facebookmelding.. 

Uansett, gode råd du har fått fra andre her. 

Anonymkode: 6f41f...b30

• Liker 7
Skrevet

Det vil sannsynligvis bli henlagt, akkurat som din egen anmeldelse. Det er nesten alltid det som skjer med anmeldelser i disse dager.

Anonymkode: d102d...920

Skrevet

Digitale spor. Det er ikke veldig vanskelig å vise til at dette ikke var deg dersom du ikke hadde en part i dette. Det er også en sjanse for at det blir henlagt.

Ellers må du sikre deg for videre identitetstyveri. Dette bør du også selvsagt anmelde. At noen har tilgang til din nettbank er jo veldig alvorlig. 

Anonymkode: bfec6...401

• Liker 4
Gjest Hemoglobin
Skrevet

Jeg tror faktisk du må ta med deg pc og levere til politiet, som sjekker det for digitale spor pluss dna og fingeravtrykk. Du bør levere inn en anmeldelse av saken på nytt, sammen med ny info.

Skrevet
2 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Jeg tror faktisk du må ta med deg pc og levere til politiet, som sjekker det for digitale spor pluss dna og fingeravtrykk. Du bør levere inn en anmeldelse av saken på nytt, sammen med ny info.

Tviler sterkt på at politiet sjekker dna i slike saker.

Anonymkode: e54db...c6f

• Liker 7
Gjest Hemoglobin
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at politiet sjekker dna i slike saker.

Er de ikke nødt til å sjekke dna for å være sikker på hvem som har hatt adgang til pc? Eller holder de seg bare til fingeravtrykk?

Skrevet
5 minutter siden, Hemoglobin skrev:

Er de ikke nødt til å sjekke dna for å være sikker på hvem som har hatt adgang til pc? Eller holder de seg bare til fingeravtrykk?

Fingeravtrykk/DNA når det dreier seg om en person i nær relasjon vil jo ikke gi noe spesielt. Her er det digitale spor som vil være av betydning. 

Anonymkode: bfec6...401

Skrevet
1 minutt siden, Hemoglobin skrev:

Det er ikke ressurser til å etterforske alt, og dna-analyser er dyre og krevende.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan kan noen bare sende 50 000 kroner via facebook sånn uten videre? Det høres veldig rart ut.

Politiet kommer uansett til å finne ut av det. De ser hvor pengene har gått, og hvem som har mottatt disse.

Skrevet

Aner ikke hvorfor de ble enige om det altså. Har ikke sett samtalen. Jeg sender ikke en 100lapp til noen over nett engang. Får vell vite mer på avhøret. Har bare aldri vært i en sånn situasjon før. Det gjør meg litt stressa å synes det er ubehagelig

Anonymkode: 304df...78c

Skrevet

Du må be politiet om hjelp til å skrive en anmeldelse av han som både har utgitt seg for å være deg og vært inne på nettbanken din og forsynt seg. Det er tyveri, i tillegg til identitetstyveri. At pengene stod der som følge av hans bedrageri er uvesentlig sånn sett. Han har like fullt stjålet dem fra din konto. Om du ikke allerede har skiftet passord på nettbanken gjør du det asap. 

Vær dønn ærlig om alt. Politiet gir du tilgang til din nettbank under avhøret (den trenger de jo ikke pc'en din for å se, du kan vel logge inn fra en pc på politistasjonen eller fra mobilen din) så ser de jo selv hvor de 50.000 kom fra og tok veien.

Anonymkode: 51ca4...16d

Skrevet
13 timer siden, Hemoglobin skrev:

Fingertrykk er jo håpløst på en pc, det vil jo ligge noen tusen fingeravtrykk rett oppå hverandre.
Og hva beviser det? At hennes ekskjæreste har rørt pc'n en eller annen gang etter den ble kjøpt.... det er ikke tidsstempel på hverken fingeravtrykk eller DNA.
Og for øvrig trenger man ikke røre pc'n fysisk for å ha tilgang til den...  

Skrevet

Problemet er at du har vært grovt uaktsom når du har gitt ham tilgang til din nettbank, så det er store sjanser for at du må erstatte i hvertfall deler av beløpet.

Anonymkode: d102d...920

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...