Gå til innhold

Bekymret for om fisken var nok "kokt" før vi spiste den

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lagde torskmiddag istad. Hev oppi fisken når vannet kokte og skrudde ned varmen til 1 (har gammel ovn med bare tallene 1-2-3 på bryteren). Slik at den bare trekker, ikke koker istykker. Men når jeg tok opp fisken etter 6 min som det sto var den mye hardere enn den pleier å være. Den pleier jo å gå lett fra hverandre når den er ferdig. Spiste den da.. Tenker i ettertid om den ikke var kokt nok for det boblet jo ikke lenger når den var oppi. Stod også at den skulle koke på pakka når jeg så etterpå. Er vandt ned at det bare skal trekke. Redd for parasitter og orm i fisken som kan ha overlevd..

Anonymkode: 278d0...d1a

Videoannonse
Annonse
Gjest Hemoglobin
Skrevet (endret)

Fisk skal trekke i 10 minutter. Da er den ferdig.

Endret av Hemoglobin
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Hemoglobin skrev:

Fisk skal trekke i 10 minutter. Da er den ferdig.

Ja, det pleier å være sånn, men på denne stod det 5-6 min 

Skrevet

Du ser jo egentlig om fisken er ferdig, den skal jo "blade" seg, men hvis det er fisk som har vært frosset så er eventuelle parasitter allerede døde.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lagde torskmiddag istad. Hev oppi fisken når vannet kokte og skrudde ned varmen til 1 (har gammel ovn med bare tallene 1-2-3 på bryteren). Slik at den bare trekker, ikke koker istykker. Men når jeg tok opp fisken etter 6 min som det sto var den mye hardere enn den pleier å være. Den pleier jo å gå lett fra hverandre når den er ferdig. Spiste den da.. Tenker i ettertid om den ikke var kokt nok for det boblet jo ikke lenger når den var oppi. Stod også at den skulle koke på pakka når jeg så etterpå. Er vandt ned at det bare skal trekke. Redd for parasitter og orm i fisken som kan ha overlevd..

Tok du fisken rett fra fryseboksen?

Var fisken frossen?

I så fall må du beregne enda mer tid enn de ti minuttene.

Anonymkode: 316b2...6e4

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Agathe skrev:

Du ser jo egentlig om fisken er ferdig, den skal jo "blade" seg, men hvis det er fisk som har vært frosset så er eventuelle parasitter allerede døde.

Parasittene dør ikke av å ligge i frysebokser som vi har hjemme.

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Parasittene dør ikke av å ligge i frysebokser som vi har hjemme.

Nei, men nå kan det jo være fabrikkfrosset fisk. Siden det sto bruksanvisning på pakka regner jeg med at TS ikke har fisket den selv :) og så er det jo veldig, veldig få som er blitt syk av å få i seg kveis (Som er den vanlige torskeparasitten), da må du nesten spise fisken rå rett fra sjøen.

Endret av Agathe
  • Liker 6
Gjest Hemoglobin
Skrevet

Hva slags fisk/produkt var dette egentlig? 

Skrevet
7 minutter siden, Agathe skrev:

Nei, men nå kan det jo være fabrikkfrosset fisk. Siden det sto bruksanvisning på pakka regner jeg med at TS ikke har fisket den selv :) og så er det jo veldig, veldig få som er blitt syk av å få i seg kveis (Som er den vanlige torskeparasitten), da må du nesten spise fisken rå rett fra sjøen.

Ok. Men fabrikkene har heller ikke frysebokser som er så kalde at det dreper parasittene.

Anonymkode: 0fcf4...aa0

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det pleier å være sånn, men på denne stod det 5-6 min 

Var den romtemperert eller kjøleskapskald?

• Liker 2
Skrevet

Det var sånn fersk torsk fra rema. Ligger i sånn sølvform med plastikk på toppen seff. Tok den fra kjøleskapet. 

Gjest Hemoglobin
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var sånn fersk torsk fra rema. Ligger i sånn sølvform med plastikk på toppen seff. Tok den fra kjøleskapet. 

Jeg syns det er veldig rart at de skriver 5-6 minutter koketid på slikt. All fersk fisk skal trekkes i 10 minutter minimum uansett. Og ang det du bekymrer deg for, det går nok bra. Du ville sett om det var noe der, og du ville ha merket det nå om det var parasitter igjen mener jeg. Men hvis det bekymrer deg kan du jo ta en test hos lege, blodprøve og avføringsprøve, så får du hvertfall svar på det.

Skrevet

Jeg spiste noe lignende i går faktisk, og lot den trekke litt for lenge (nærmere 30 minutter), så fisken var litt for salt og litt hard, selv om deler av den var veldig enkel å løsne opp i biter. Det går nok fint.

Skrevet
13 timer siden, Hemoglobin skrev:

Jeg syns det er veldig rart at de skriver 5-6 minutter koketid på slikt. All fersk fisk skal trekkes i 10 minutter minimum uansett. Og ang det du bekymrer deg for, det går nok bra. Du ville sett om det var noe der, og du ville ha merket det nå om det var parasitter igjen mener jeg. Men hvis det bekymrer deg kan du jo ta en test hos lege, blodprøve og avføringsprøve, så får du hvertfall svar på det.

Det var da veldig bastant regel jeg ALDRI har hørt før. Minimum 10 min? hvor har du lært det? Hvor lenge fisken skal trekke kommer jo selvfølgelig an på fisketype og tykkelse på stykkene. Tynne skiver torsk er fint ferdige på 6 minutter. 

Anonymkode: 8901b...2c7

• Liker 12
Skrevet

Jeg hater i alle fall overkokt fisk. Det blir tørt. Syns 6 minutter høres helt ok ut. 

Kommer selvsagt litt an på tykkelsen på fisken. Men er den i filetbiter uten bein er nok 6 minutter mer enn nok, husk fisken fortsetter å trekke etter den er kommet opp av vannet bare med varmen som er fisken. Det blir som å la en biff hvile etter steiking, da stiger faktisk kjernetemperaturen inne kjøttstykket. 

Anonymkode: 48f76...aab

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da veldig bastant regel jeg ALDRI har hørt før. Minimum 10 min? hvor har du lært det? Hvor lenge fisken skal trekke kommer jo selvfølgelig an på fisketype og tykkelse på stykkene. Tynne skiver torsk er fint ferdige på 6 minutter. 

Anonymkode: 8901b...2c7

Dette - høres ut som du har torsk filet og de er ganske tynne - holder nok 5-6 minutter.  Torsk SKIVER derimot, som du må rense for bein og skinn må trekkes litt lengre for å få det litt fastere.  Laks, feks, liker jeg rosa i midten og ikke skikkelig tørt.  

Hvordan smakte det? Underkokt torsk synes ikke jeg smake bra og er litt rart i konsistens. Om din var fast var det nok kokt gjennom. 

Anonymkode: 7667b...80a

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fisk skal aldri koke, den skal trekke. Hadde ikke fisken vært gjennomvarm så hadde du både sette det og smakt det. 

Anonymkode: a7b2d...fa0

• Liker 1
Skrevet

Ahh.. parasitter, mm.. nå fikk jeg skikkelig lyst på fisk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...