Gå til innhold

Spm. om bryllaupsfest!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle slekt, familie og venar, eller folk som skal eller allereie har gifta seg, kva tenkjer dykk om:

- At festen blir "billigast" mogeleg fordi vi vil på dyrare bryllaupsreise? Men likevel inkluderar litt drikkevarer, kaker, trubadur og mange gjestar i eit pynta og fint lokale.
- At vigselen vert på eit rådhus 1t frå sjølve festen, som sikkert ikkje har plass til så mange gjestar?
- Å kun bli invitert til kake og fest, men ikkje middag?
- At det blir ein fest med slekt og vener, men utan talar, bryllupsdans og slike typisk "bryllups-oppmerksomhet" til brudeparet med klapping, tramping og slike ting?

Vi planlegg bryllaup, men ingen av oss er glad i oppmerksomhet eller det å vere i fokus, men vi vil likevel feire dagen vår med alle vi er glad i. Vi tenkjer å reise til Maldivene dagar etter vi giftar oss, og ville derfor bruke meir peng på det enn sjølve festen. Vi inviterar ca 130stk. 

Takk for evt. svar :) 

Anonymkode: 273c5...444

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er ett gavefritt bryllup så er det ok.

Anonymkode: 2bf20...a30

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva jeg tenker? Jo, jeg tenker at 130 gjester høres vanvittig mye ut hvis man egentlig ikke ønsker oppmerksomhet og heller ikke har lyst til å spandere verken vått eller tørt på gjestene sine.

Endret av Leo
  • Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Hva jeg tenker? Jo, jeg tenker at 130 gjester høres vanvittig mye ut hvis man egentlig ikke ønsker oppmerksomhet og heller ikke har lyst til å spandere verken vått eller tørt på gjestene sine.

Dei får både masse kaker, snacks og drikke(både alkohol og alkoholfritt). 
Eg har kjempe stor slekt, så berre mi slekt er over 80stk. Vi har berre eldre onklar/tanter og vil derfor invitere litt yngre folk òg, for at det skal bli litt kjekkare. Treng vel ikkje ha talar og brudevals sjølv om ein invitera til fest?

• Liker 2
Skrevet

Deres bryllup = dere bestemmer. 

Hvis jeg "bare" ble bedt på kaffe, hadde jeg nok tatt med en mindre dyr gave enn om jeg også ble bedt på middag, man bøir liksom en B-gjest. Og hvis jeg hadde måtte reise langt og betalt i dyre dommer for kaffe og kaker, hadde jeg nok sløyfet hele bryllupet. Men ikke alle tenker sånn, selvsagt.

Anonymkode: 30988...13c

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dei får både masse kaker, snacks og drikke(både alkohol og alkoholfritt). 
Eg har kjempe stor slekt, så berre mi slekt er over 80stk. Vi har berre eldre onklar/tanter og vil derfor invitere litt yngre folk òg, for at det skal bli litt kjekkare. Treng vel ikkje ha talar og brudevals sjølv om ein invitera til fest?

Vel, du spurte hva jeg tenkte og da fikk du svar på det ;) Og uansett stor slekt eller ikke så nekter jeg å tro at du har et svært nært og personlig forhold til 80 mennesker.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Vel, du spurte hva jeg tenkte og da fikk du svar på det ;) Og uansett stor slekt eller ikke så nekter jeg å tro at du har et svært nært og personlig forhold til 80 mennesker.

Takkar for det :) Forstår berre ikkje at middagen er det som skal gjere at folk skal gidde å kome, men ikkje for kake og festen. Men det er ulike meiningar. Nei, eg har ikkje eit nært forhold til alle dei, men ynskjer ikkje å be nokon og eksludere andre som er like nær slekt. 

Skrevet
9 minutter siden, RockyRose skrev:

Takkar for det :) Forstår berre ikkje at middagen er det som skal gjere at folk skal gidde å kome, men ikkje for kake og festen. Men det er ulike meiningar. Nei, eg har ikkje eit nært forhold til alle dei, men ynskjer ikkje å be nokon og eksludere andre som er like nær slekt. 

Det er litt merkelig å invitere så mange i et bryllup hvor man setter av en hel dag til feiring men ikke servere middag..

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt merkelig å invitere så mange i et bryllup hvor man setter av en hel dag til feiring men ikke servere middag..

En varmrett burde være på plass. Et sted bør man sette grensen hvis man ikke kan det heller, med antall gjester. Såå koselig er ikke det å komme til kaffe. En venninne hadde flere retters med foreldre og søsken, forlovere, og varmrett, velkomstdrink og innkjøpspris og underholdning (musikere) for oss andre. Veldig kjekt.

• Liker 1
Skrevet

Dere høres ikke ut til å ha råd til 130 gjester, da innviterer man heller ikke det. Du innviterer altså til bryllup der det ikke plass til at alle gjestene kan se ekteskapsinngåelsen, så en times reisevei og bli avspist med kake og litt drikke??  Og du forventer gaver går jeg ut i fra? Enten bør du droppe gaver ved et sånt kjipabryllup, eller så må du innvitere færre folk så du faktisk har råd til å vertskap for de som kommer. Sanger, tale og dans gjør dere som dere vil med, men dere må oppføre dere som et skikkelig vertskap. Eller du må ikke, men da må du tåle at det blir snakket i negativt ordelag om dere og bryllupet i lang, lang tid fremover. 

Anonymkode: a20b6...512

• Liker 4
Skrevet

Med unntak av det siste punktet (ingen taler eller brudevals) høres det der skikkelig kjipt ut. 

Mat må jo folk ha, så hvordan tenker du at dette skal fungere for gjestene dine? Skal de gå sultne, eller forventer du at de skal pynte seg, delta i vielsen, dra hjem, få av seg finstasen og spise middag før de pynter seg igjen og deltar på festen senere på dagen? Eller tenker du at de ikke skal delta på vielsen, kun festen? I og med at du skal be 130 stk. så antar jeg at mange bor slik til at det å delta på vielsen, reise hjem igjen og komme tilbake for festen blir uaktuelt. 

Du sier at dere skal spandere "litt drikke", noe jeg antar betyr at det heller ikke blir fri bar? Spør deg selv; Hva hadde du syntes om å være gjest i et slikt selskap? Hvor du enten må delta i en vielse og dra hjem for å spise middag før du pynter deg igjen for å dra i en fest med betalbar, og brudeparet i tillegg forventer gave? Eller du kun er invitert i festen og du kun Et par glass) vin før du må betale for resten? 

Her bør dere absolutt redusere gjestelista slik at dere ikke inviterer flere enn dere har råd til å beverte. 

Anonymkode: 4ffa9...baf

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker at man ikke kan få både i pose og sekk... 

Om dere vil bruke mye penger på bryllupsreise, og hater oppmerksomhet - så må dere droppe festen, eller i det minste antall personer. 

Det du beskriver over blir rett og slett for dumt. 

Anonymkode: d5502...4ab

• Liker 7
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Deres bryllup = dere bestemmer. 

Hvis jeg "bare" ble bedt på kaffe, hadde jeg nok tatt med en mindre dyr gave enn om jeg også ble bedt på middag, man bøir liksom en B-gjest. Og hvis jeg hadde måtte reise langt og betalt i dyre dommer for kaffe og kaker, hadde jeg nok sløyfet hele bryllupet. Men ikke alle tenker sånn, selvsagt.

Anonymkode: 30988...13c

Man er ingen B gjest  dersom alle gjestene er invitert til samme opplegg. Tenker det blir mer rett å kalle det for det, dersom noen fikk middag også, og noen kun kaker. Helt enig med deg at det er deres bryllup og de som bestemmer. :)

Skrevet
15 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

Man er ingen B gjest  dersom alle gjestene er invitert til samme opplegg. Tenker det blir mer rett å kalle det for det, dersom noen fikk middag også, og noen kun kaker. Helt enig med deg at det er deres bryllup og de som bestemmer. :)

Ingen som har sagt at de ikke får bestemme selv men nå spurte jo ts om meningene våre da...

• Liker 1
Skrevet

Det er helt innafor å ha lapskaus, gryterett eller annen rimelig mat, men varmrett bør det være når gjestene setter av en hel dag til dette. Det var også veldig langt mellom vielse og fest, og det er dumt at bare noen få kan delta på den, men at dere likevel vil ha en stor fest samme dag. Enten gifte seg i en liten seremoni med de nærmeste på en middag og så reise på bryllupsreise og ha en fest en kveld senere, eller få flyttet vielsen med anledning for alle til å delta og festen nærmere hverandre og servert en varmrett. Humanetiske viere kan vie dere hvor som helst, og det finnes mange visla steder utendørs der en prest også kan forrette. Dette hadde jeg nok grublet på litt til, for den foreslåtte løsningen deres er ikke helt god enda.

• Liker 3
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak av det siste punktet (ingen taler eller brudevals) høres det der skikkelig kjipt ut. 

Mat må jo folk ha, så hvordan tenker du at dette skal fungere for gjestene dine? Skal de gå sultne, eller forventer du at de skal pynte seg, delta i vielsen, dra hjem, få av seg finstasen og spise middag før de pynter seg igjen og deltar på festen senere på dagen? Eller tenker du at de ikke skal delta på vielsen, kun festen? I og med at du skal be 130 stk. så antar jeg at mange bor slik til at det å delta på vielsen, reise hjem igjen og komme tilbake for festen blir uaktuelt. 

Du sier at dere skal spandere "litt drikke", noe jeg antar betyr at det heller ikke blir fri bar? Spør deg selv; Hva hadde du syntes om å være gjest i et slikt selskap? Hvor du enten må delta i en vielse og dra hjem for å spise middag før du pynter deg igjen for å dra i en fest med betalbar, og brudeparet i tillegg forventer gave? Eller du kun er invitert i festen og du kun Et par glass) vin før du må betale for resten? 

Her bør dere absolutt redusere gjestelista slik at dere ikke inviterer flere enn dere har råd til å beverte. 

I min søsters bryllyp fikk alle gjestene som var 18 og eldre 5 kuponger hver, som kunne byttes inn i gratis drikke fra baren. Skulle vi ha mer, måtte vi betale selv. Det var en veldig grei ordning, for brudeparet ønsket ikke en fyllefest. Velkomstdrink fikk vi og. Så det er jo en mulighet dere brudeparet kan tenke på. 

Synes det er merkelig å ikke ha middag i bryllup. Man er som regel tørst og sulten etter en lang dag. Og varm mat i kroppen hjelper både humør og formen. Samt stemningen. Hvorfor inviterer dere så mange når dere ikke ønsker oppmerksomhet? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har sagt at de ikke får bestemme selv men nå spurte jo ts om meningene våre da...

Det har jeg da ikke påstått heller? Jeg sa meg bare enig i en annen person som skrev i sitt innlegg at de bestemmer selv! :) Det må vel være lov? Du har helt rett i at ts spurte om meningene våre, for meg betyr det at både du og jeg (og andre) er velkommen til å skrive i tråden! :) 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Berre for å oppklare: Det vert kun forlovarar i vigselen, så ingen ventar mellom vigsel og fest og sultar. Festen vil starte i 19-20-tida så det vert ikkje heile dagen for folk utan mat. 
Eg har vore i eit bryllup der brudeparet åt middag med foreldre og søsken, og inviterte søskenbarn og resten av slekt og venar på fest i eit lokale, så det vert meir ein bygdefest. Ingen snakka negativt om dette, og eg sit att med at dette var ein fin fest :) Der var verken alkohol til gjestane eller live-musikk, drikke tok vi med sjølv sidan det var eit lukka lag. Så difor trudde eg ikkje at det å ha ein slik fest med både alkohol og live-musikk skulle vere så gale, men så feil kan ein ta :fnise:
Oppmerksomheten vi ikkje ynskjer er typisk "hald tale, kyss framfor alle, dans..."-type, sjølvsagt vil vi feire dagen med familien og venar.
Sjølv om vi ber mange er det faktisk kun fåtals som bur vekke, og dei som bur vekke har masse familie i nærleiken, så vi ber ikkje mange som ikkje har plass å overnatte og lang reise :) 

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, RockyRose skrev:

Berre for å oppklare: Det vert kun forlovarar i vigselen, så ingen ventar mellom vigsel og fest og sultar. Festen vil starte i 19-20-tida så det vert ikkje heile dagen for folk utan mat. 
Eg har vore i eit bryllup der brudeparet åt middag med foreldre og søsken, og inviterte søskenbarn og resten av slekt og venar på fest i eit lokale, så det vert meir ein bygdefest. Ingen snakka negativt om dette, og eg sit att med at dette var ein fin fest :) Der var verken alkohol til gjestane eller live-musikk, drikke tok vi med sjølv sidan det var eit lukka lag. Så difor trudde eg ikkje at det å ha ein slik fest med både alkohol og live-musikk skulle vere så gale, men så feil kan ein ta :fnise:
Oppmerksomheten vi ikkje ynskjer er typisk "hald tale, kyss framfor alle, dans..."-type, sjølvsagt vil vi feire dagen med familien og venar.
Sjølv om vi ber mange er det faktisk kun fåtals som bur vekke, og dei som bur vekke har masse familie i nærleiken, så vi ber ikkje mange som ikkje har plass å overnatte og lang reise :) 

Det var jo et annet scenario, i HI så det ut som det skulle være gjester i vielsen. Jepp det går an å gifte seg og invitere til bygdefest på kvelden:)

• Liker 3
Skrevet

I så fall går det fint å ha bryllupsfest på kvelden. Forloverne/de som er invitert til vielsen bør dere dog spandere middag på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...