Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med selvtilliten min?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg må gjøre noe nå! Selvtilliten min er tidvis helt fraværende. Men i andre perioder er den ganske god. Når jeg sliter, så sliter jeg med de sosiale situasjonene og tenker å funderer på hvordan jeg går, hva andre mener om det jeg sier, ser ut osv.

Jeg er slank og har et helt greit utseende (mener jeg på gode dager) Kjæresten min sier jeg er kjempe fin og sexy, men det tror jeg personlig ikke så mye på.

Hva skal jeg gjøre? Psykolog? Andre former for hjelp? Jeg prøver å tenke gode tanker, men det er ikke alltid det holder. Jeg har så lyst til å gi faen i hva folk mener og leve et "bekymringsfritt" liv, men jeg trenger bare å få vite hvordan :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei du.. Jeg hadde samme problem i en del måneder. Ble bare mer og mer deprimert, og gråt mye. Selv om jeg hadde en kjæreste som støttet meg og sa fine ting, ble det ikke bedre. Det er det DU tenker om deg selv som teller... Jeg ble bedre av å snakke med mamma og pappa om det. De anbefalte meg å begynne på Depridix som er tabletter du får kjøpt på helsekostbutikker. De hjalp ganske bra. Etter å ha gått på dem til pakken var tom (ca 3-4) uker, ble jeg ganske fin. Fikk et par "tilbakeslag" etter dette, men ikke så alvorlige. Jeg tror det å prate med noen er det viktigste du kan gjøre. Enten om det er foreldre, en nær venn eller en psykolog. Min erfaring er hvertfall at det hjalp å prate med noen andre enn kjæresten. Han synes jo du er fin uansett.... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knøtten

Et beskymrings løst liv kan du se langt etter..ingen klarer å leve et slik liv. Hvis du fortsatt har dålig selvbilde etter mange komplimenter fra typen din, da bør du vurdere psykolog. Trettende for typen din å stadig må fortelle deg hvor fin du ser ut. Kan være veldig skadelig for forholdet. Det blir bare registrert som konstant masing..det er vel ikke det du er ute etter? En psykolog, høres ut som en god ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest seroxata

huffda, slikt er utrolig kjipt! Tror alle har slike perioder iblant, men hvis du føler det er skikkelig ille, så vil jeg anbefale deg å snakke med noen.. Og så må du huske at alle har komplekser for et eller annet, alle bekymrer seg, så du er ikke alene.. Folk er ofte ganske opptatt av hvordan de selv fremstår, og selv om det kan virke slik avogtil, så studerer ikke folk hvert skritt du tar, og hvordan d u åpner munnen og slikt.. :)

Og når du til vanlig føler deg bra, så prøv å tenke på det når du er nede.. Jeg pleier å gi meg selv et stort, stygt glis i speilet og si "heeey baby" det hjelper faktisk litt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Olga: Har du prøvd dette? Kan det ha virkning på selvtilliten min? Hva går dette ut på?

Noen andre som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å tenke så mye negative tanker, se deg selv i speilet hver dag, og si at du duger. Ta tak i deg selv, og se på deg som en flott person. Trening gjør også underverker for psyken, og anbefales.

Det er heller ingen skam å søke profesjonell hjelp hvis dette virkelig er et alvorlig problem for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å se på deg selv med objektive øyne, virkelig se på deg selv og se den du ser i speilet som om det var din beste venninde!!

hva ville du tenkt om henne?

ville du syntes hun så fæl ut? kjedelig? tykk?

ville du syntes hun så rar ut? kledde seg stygt? var ustilig og teit?

Prøv å behandle deg selv som om du er din beste venninde, hver gang det kommer "dumme" tanker, stopp opp og se deg selv i speilet og spør deg selv helt ærlig hva du ville tenkt dersom det var ei du virkelig brydde deg om du så! bestevenninda di. Hva ville du tenkt, og ikke minst, hva ville du sagt?

jeg har vært slemmere med meg selv (og er til tider enda) en jeg noengang ville funnet på å være dersom det hadde vært noen andre en meg!! jeg prøver å ta tak i meg selv å se objektivt på meg selv, uten de unaturlige, høye kravene. Jeg prøver å stille samme krav til meg selv som jeg gjør til venner.

når jeg føler meg feit, ser jeg på meg selv i speilet og spør meg selv om jeg ville syntes xxxx var feit dersom hun hadde sett sånn ut!

men det er vanskelig. Jeg har vært i terapi, og har fått grunnlaget derifra, så for meg var det eneste rette å gå i terapi. men det var mange andre grunner til det også, så det er ikke nødvendigvis rett for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...