Gå til innhold

Dere med deltidsjobb ved siden av studiene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvor mye jobber dere i gjennomsnitt per uke?
Jeg er litt usikker på hvor mye jeg bør tillate meg selv å jobbe ved siden av studiene, uten at det skal gå ut over karakterene mine. Det skal sies at jeg er flink til å prioritere lesing de dagene jeg ikke jobber, så jeg er ikke den typiske partystudenten. Samtidig er jeg litt slik at jeg ofte sier ja til jobb selv om jeg burde si nei, så jeg er altså ikke så god på å sette grenser for hvor mye tid jeg burde bruke på jobb fremfor studiene.

Anonymkode: d6b33...c90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er noen år siden jeg var student nå, men da jobbet jeg i klesbutikk ved siden av juss-studiene. Jobbet fast to ettermiddager i uken (15-21.30) og annenhver lørdag. I tillegg ble det ofte litt ekstra. Det funket fint, men man må være flink å ikke si ja til mer enn en klarer å gape over. I eksamenstider jobbet jeg aldri noe ekstra, og det var sjefen min klar over. Jobbet da fulle dager i de ukene det var ferier.

Skrevet

Hver uke vet jeg ikke, men i måneden varierer det mellom 20-80% stilling. Har litt for lett til å si ja selv, også er det fint å endelig tjene litt mer i hverdagen. Dette funker for meg, men det er fordi jeg har studert såpass mange år at jeg vet hvilken strukturering av studiene som funker best for meg.

Skrevet

Jeg ville først funnet ut hvor mange timer i uken du trenger å lese for å få gode karakterer, og begynt i den enden. Så sett på hvor mye tid du trenger til avslapping (selv om man ikke er partymenneske, er det likevel sunt å sette av tid til å bare slappe av og kose seg, enten det nå er med venner på kafé eller hjemme i sofakroken). Og så sett hvor mye tid du har igjen til jobbing. 

Anonymkode: dffb6...47d

Skrevet

Jeg jobber ca 20%, det føler jeg holder. Da jobber jeg ikke så mye at jeg ikke får tid til å studere, men jeg tjener inn såpass med penger at jeg klarer meg. Jeg hadde en periode der jeg jobbet 40%, og det er det semesteret jeg gjorde det dårligst på skolen.

Skrevet

Jeg jobbet 20% og er nå nede på 12% som funker best for min del. Dette er fordi jeg ønsker i dette semesteret å engasjere meg mer i studentorganisasjoner og slikt, noe som vil ta litt tid. Men siden det virker som om du er veldig strukturert, så vil det gå helt fint med en 20% stilling - men jeg hadde anbefalt å bli flinkere til å si nei til mange vakter utover dette, for det er veldig viktig med litt fritid utenom jobbing og lesing!

Skrevet

For å si det sånn, de som ikke klarer å jobbe rundt 50 % er de som kommer til å gjøre det dårligst i arbeidslivet.

Anonymkode: eb1b0...ded

Skrevet

Jobber i 40 % stilling ved siden av studiene som er obligatorisk hver dag. Dette utgjør 7,5 time en dag i uka og annen hver helg 7.5 time, fredag å lørdag. Vi har endel arbeidskrav i studiet så jeg må bare sette av tid til. Viktig å planlegge, å sette av tid til lekser. Jeg har boliglån så kunne ikke jobbet mindre med tanke på lønn men føler ikke det er for mye. Jobber ikke ekstra i ukene men jobber endel ekstra i ferier. 

Anonymkode: 13dae...ffc

Skrevet

Det varier. I enkelte perioder har jeg jobbet bortimot 100% i andre perioder har jeg ikke jobbet (fordi det ikke har vært jobb). Jeg har vært heldig å fått jobb som er relevant for min utdannelse. Da har jeg fått veldig mye "gratis" som jeg ikke har trengt å lese meg til. For min del har karakterene forbedret seg kraftig etter at jeg begynte å jobbe, men det har nok sammenheng med praksiserfaringen jeg har fått gjennom jobb. Men de periodene jeg har jobbet mest har jeg hatt for mye jobb. Jeg synes det har vært passelig med jobb når jeg har jobbet rundt 40%. Hvis jeg ikke hadde hatt barn kunne jeg sikkert jobbet bortimot 60% uten å føle at det blir for mye. Nå skriver jeg master og vet ikke hvor mye jeg kan klare å jobbe dette semesteret. Har kun jobbet med mastern i januar og har hatt mer enn nok med det.

Anonymkode: 46375...521

Skrevet

Ca. 40%. 

Anonymkode: ff409...ff3

Skrevet

Jeg jobbet på bensinstasjon i ferier. Påske, jul, sommer og sånt. Klarte meg fint økonomisk. 

4. året jeg studerte jobbet jeg noen helger her og der og litt som tilkallingsvikar på skole i tillegg til feriene. Jobbet bare noen timer i uka som vikar.

Trengte ikke mer penger, fikk bare mulighet for mer jobb og så muligheten til å tjene litt mer for å spare. 

Anonymkode: d8d35...003

Skrevet

Da jeg var student jobbet jeg mellom 50-100% ved siden av studiene.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Jobbet 40 % første året, 60 % 3.semester. Så måtte jeg kutte ned pga mye sykdom, men jobbet nok likevel rundt 20-30% 4. og 5. semester. Nå jobber jeg rundt 20% tenker/prøver jeg (en dag i uken).

Skrevet

Jobber 22%, det er en helg i måneden (kort vakt fredag langvakter lørdag og søndag). Tar en ekstravakt her og der hvis det trengs. Har masse fritid, god tid til skolen og god økonomi så det passer meg perfekt. Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det dårlig i arbeidslivet fordi man vet hvor mye man selv klarer og prioriterer fornuftig ;)

Anonymkode: 40149...396

Skrevet

Jeg jobbet en periode alt for mye under studiene, og da gjorde jeg det også dårligst. Da snakker jeg om at jeg var der ofte, og attpåtil jobbet hjemme. Det var rett og slett ganske mye jobb til meg om jeg ville ha det, og jeg ble avhengig av pengene.

Da jeg så hvilken vei det bar etterhvert startet jeg ut neste semester med å prioritere fag, og justerte etterhvert. Du må nesten finne din balanse. 

Anonymkode: ff97a...b0d

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, de som ikke klarer å jobbe rundt 50 % er de som kommer til å gjøre det dårligst i arbeidslivet.

Anonymkode: eb1b0...ded

Det kommer helt an på evner og hva slags studier man tar. Heller ikke er det noen forskning eller statistikk som viser at dem som jobbet mindre enn 50% i studietiden gjør det dårlig i arbeidslivet. 

Anonymkode: 525fb...16b

Skrevet

40 % stilling. Kvelder og helg. 

Anonymkode: 04d7f...e13

Skrevet

Jobber egentlig 20%, men det kan bli opptil 30-40% i kortere perioder. Jobber på dagtid, så krever litt disiplin, men det går fint. I ferier jobber jeg vanligvis rundt 70-90%. 

Skrevet

Jobber ca. 20%, men blir ofte 30-40%. Det fungerer helt fint. Et semester jobbet jeg 60%-100% og det ble i overkant mye, men greide allikevel å få gode karakterer og trene ved siden av. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...