Gå til innhold

Hvor strenge er dere mht å "skulke" fritidsaktiviteter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor strenge er dere med deres barn og fritidsaktiviteter? Vår eldste på 7 år er med på en lagidrett hvor de alle er avhengige av hverandre. Treneren er utenlandsk og har nok et litt strengere syn på deltagelse enn det som er typisk norsk. Han har uttalt at dette handler om hardt arbeid og ikke bare freier seg om å ha det artig, selv om jeg opplever at treningene absolutt preges av trivsel og moro. Jeg ser helt klart at ungene også opplever mer mestring når de jobber hardt mot samme mål, og vår jente har aldri skulket unna ei trening (begynte på dette laget i høst). Hun er veldig pliktoppfyllende og liker å drive med dette også, så det er aldri noe stress å få henne avgårde. Nå skjer det jo en sjelden gang at det dukker opp ting som kolliderer med trening. Det kan være et teaterstykke som går bare en gang, besøk fra folk vi ser veldig sjelden etc. Hvor strenge er dere ift å skulke unna treninger? Jeg tenker at det må være lov til å droppe det en sjelden gang, men selvfølgelig ikke bare for man "ikke gidder" eller at man bare skal være med noen hjem. Bursdager tenker jeg er selvfølgelig at man deltar på. Snakker mer om ting som er litt "midt mellom". 

Anonymkode: 643a0...b46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til nå har jeg vært veldig streng. Gått tidlig fra burdsdager og avslutninger for å rekke trening, men selvfølgelig prioritert korpskonsert der hun spiller selv framfor fotballtrening (sagt ifra om fraværet). Jeg bestiller ikke teaterbilletter til en dag hun er opptatt, og vennegrupper må tilpasses, besøket må "vente". Dette litt fordi mitt barn går på dyre ting (det blir 15 000,- i året til sammen!), og fordi jeg ser og mener det blir faktisk morsommere og hun mer motivert når vi tar det på alvor også, hun liker det, at det må prioriteres og er litt "seriøst". Hun er 9. Men vi har ikke kranglet om det. Jeg mener at den dagen hun virkelig ønsker å skulke noe av det, må vi vurdere å kutte ut hele aktiviteten ved semesterslutt. 

Anonymkode: 84f99...ea5

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Eksempelet mitt m teaterstykke gjaldt altså dersom selve stykket bare spilles en gang, og det kolliderer med aktiviteten. Spør fordi akkurat det er aktuelt her. Bor på et lite sted hvor det ikke er SÅ mye som skjer. Nå er hun invitert med på dette teateret og det er en mulighet, for det er bare ei forestilling.

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Barnet er 7 år. Selvsagt skal en kunne prioritere noe som en sjeldent får vært med på.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Jeg syns også det må være lov å være borte en sjelden gang, men generelt syns jeg det er viktig at de lærer å møte opp uansett, og ikke bare dropper det fordi man hadde lyst til noe annet den dagen. Det er helt sant at det blir mye morsommere om man møter opp hver gang. Men bursdager, sykdom osv er selvsagt gyldig fraværsgrunn i mitt hode.

Anonymkode: 5551f...74f

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde tenkt som deg ift det teaterstykket, ts. Hvis dere har veldig lyst til det, så prioriter det den ene gangen.

Anonymkode: 5551f...74f

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Eksempelet mitt m teaterstykke gjaldt altså dersom selve stykket bare spilles en gang, og det kolliderer med aktiviteten. Spør fordi akkurat det er aktuelt her. Bor på et lite sted hvor det ikke er SÅ mye som skjer. Nå er hun invitert med på dette teateret og det er en mulighet, for det er bare ei forestilling.

Ok, annerledes hos oss, (Oslo) der det alltid skjer mye og hun selv ønsker å være med på alt mulig + dyre fritidsaktiviteter. Derfor må vi prioritere. Vi har ikke latt være å sende henne i bursdager ennå, men det er bare flaks at det ikke har kollidert. Jeg ser den komme, da det er 27 stk i klassen, pluss nabobarn + venninner i parrallellklassene og trinn over og under + nå på diverse fritidsaktiviteter (venner fra andre skoler). Teater og konserter kan vi gå på hver uke egentlig, men det er allikevel ganske sjeldent og da planlegger vi jo etter når det passer. Hun ønsker også å gå på enda flere aktiviteter, derfor ønsker jeg å se engasjement i det hun allerede er med på + at det ikke blir for mye eller krangling og skulking.

Anonymkode: 84f99...ea5

Skrevet

En gang i blant synes ikke skal gjøre noe- spesielt når de er 7.  Men,  noen voksne fortsatt ser organisert idrett som kun barnepass/avspasering og at barn skal kun være der når de vil og bare for moro skyld.  Våres barn har vært en del av organsiert idrett i de siste 9 år og mengden av foreldre som synes det er helt greit at barn duker opp for hver femte trening er et stort problem.

Anonymkode: a7266...cfa

Skrevet

Både bursdager, teaterstykker o.l. trumfer trening, men det er svært sjelden dette kolliderer. Jeg kaller det ikke skulking heller. De er barn og fritidsaktiviteten er hverken livsnødvendig, noe de kommer til å leve av som voksne eller det eneste som betyr noe i livene deres. Når det er sagt er det selvsagt at man ikke melder seg på en fritidsaktivitet uten å delta på treninger og gjøre det som trengs. At man er borte en håndfull treninger fordi det er andre morsomme ting man heller vil delta på ser jeg ikke problemet med, men er det slik at treningene til stadighet velges bort, særlig i lagidretter hvor det går utover andre, bør man kanskje vurdere å slutte.

• Liker 1
Skrevet

Vår går på to ulike aktiviteter: Speideren og svømming. Vi er strenge med svømminga da vi synes det er svært viktig å lære seg + at det man "lærer" av svømming i selve skolen ikke er godt nok. Speideren er vi ikke fullt så nøye på, men gjør det likevel så ofte vi kan. 

Ingen av aktivitetene vår er med på er dermed noe utpreget lag-arbeid. Det er mest individuell læring. Verken jeg eller barnefar er interessert i at barnet vårt skal bli med i typiske lag-sporter som for eksempel fotball og hockey. Ikke på grunn av lagmoralen, men mer på grunn av alle dugnadstimene, og at dette virkelig er ting man MÅ delta på alt på. Vi mener at barns plikter er først og fremst skole og lekser. Fotball og lignende aktiviteter bør ikke føles som tvungne plikter for barn eller voksne.

Vennetreff holder vi til helger her hos oss. Da slipper det å kollidere med betal-baserte fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 5cdf8...ef2

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor strenge er dere med deres barn og fritidsaktiviteter? Vår eldste på 7 år er med på en lagidrett hvor de alle er avhengige av hverandre. Treneren er utenlandsk og har nok et litt strengere syn på deltagelse enn det som er typisk norsk. Han har uttalt at dette handler om hardt arbeid og ikke bare freier seg om å ha det artig, selv om jeg opplever at treningene absolutt preges av trivsel og moro. Jeg ser helt klart at ungene også opplever mer mestring når de jobber hardt mot samme mål, og vår jente har aldri skulket unna ei trening (begynte på dette laget i høst). Hun er veldig pliktoppfyllende og liker å drive med dette også, så det er aldri noe stress å få henne avgårde. Nå skjer det jo en sjelden gang at det dukker opp ting som kolliderer med trening. Det kan være et teaterstykke som går bare en gang, besøk fra folk vi ser veldig sjelden etc. Hvor strenge er dere ift å skulke unna treninger? Jeg tenker at det må være lov til å droppe det en sjelden gang, men selvfølgelig ikke bare for man "ikke gidder" eller at man bare skal være med noen hjem. Bursdager tenker jeg er selvfølgelig at man deltar på. Snakker mer om ting som er litt "midt mellom". 

Vi gjør ikke slike regimer du beskriver her. Vi trener kun hvis det er gøy. Det der hørtes kjedelig ut. 

Anonymkode: 14cb1...25d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vår går på to ulike aktiviteter: Speideren og svømming. Vi er strenge med svømminga da vi synes det er svært viktig å lære seg + at det man "lærer" av svømming i selve skolen ikke er godt nok. Speideren er vi ikke fullt så nøye på, men gjør det likevel så ofte vi kan. 

Ingen av aktivitetene vår er med på er dermed noe utpreget lag-arbeid. Det er mest individuell læring. Verken jeg eller barnefar er interessert i at barnet vårt skal bli med i typiske lag-sporter som for eksempel fotball og hockey. Ikke på grunn av lagmoralen, men mer på grunn av alle dugnadstimene, og at dette virkelig er ting man MÅ delta på alt på. Vi mener at barns plikter er først og fremst skole og lekser. Fotball og lignende aktiviteter bør ikke føles som tvungne plikter for barn eller voksne.

Vennetreff holder vi til helger her hos oss. Da slipper det å kollidere med betal-baserte fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 5cdf8...ef2

Når får barna/dere vært helt alene?! Som individer..?

Anonymkode: 14cb1...25d

Skrevet

For oss så tok det veldig lang tid å finne en fritidsaktivitet som barna likte. Men nå som eldstemann har begynt på Taekwondo, er det ham selv som nekter å sluntre unna trening. Det har hendt to ganger at noe har kommet i veien for treningen. En gang var det en bursdag, en annen gang var det et arrangement på skolen. Begge gangene har han inngått kompromiss. Fordi han ville mye heller på trening, og vi vil at han skal delta i bursdag og andre arrangementer også. Så han var på arrangementet og bursdagen til treningen. Altså dro han tidligere fra begge to. Men han er virkelig lidenskapelig når det kommer til dette, det er jo vi veldig glade for. Fordi det har han ikke vært med noen annen fritidsaktivitet. Til dags dato er han den eneste i klubben som har dukket opp på absolutt alle treningene.

• Liker 1
Skrevet

Sjuåringen vår spiller fiolin, har vanlige øvelser på musikkskolen en gang i uka, pluss orkesterøvelse en gang i uka. Vi er veldig nøye på at hun er med på alle øvelsene på musikkskolen, for ikke å gå glipp av noe der. Orkesterøvelsene, derimot, er ikke like hellige. Vi har faktisk skulket det for å gå i teater for noen uker siden...

Anonymkode: d3a91...3ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...