Gå til innhold

Hva synes barnehageansatte om 50/50 blant barnas foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er barnehageansatte, dere har vel erfart endel barn som er annenhver uke hos mor/far, altså to hjem og 50/50 - 

Hvilke tanker gjør dere omkring dette? 

Går det som regel bra-eller merker dere forskjell på barnet etter en uke hos den ene forelderen versus den andre? 

Merker dere forskjeller hos foreldrene i forhold til dusjing/hygiene/klær/utseende hos barnet? 

Hadde vært interessant å høre tanker/erfaringer :)

Anonymkode: cb35b...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i barnehage og har barn i hus 50/50. Syntes det e bedre med 50/50 deling i motsetningen til en rotete ordning som er heilt på jordet.. Merker på barna og at det e bedre med en 50/50 deilig en noe annet selvfølgelig. 

Anonymkode: 1283d...309

• Liker 3
Skrevet

Jeg og barnevernet ble kontaktet av barnehagen pga at vi hadde 50/50. Nå praktiserer vi annehver helg og barnet har det mye bedre på alle arenaer.

Anonymkode: 724a0...c7c

• Liker 4
Skrevet

I ca 4 tilfeller jeg kjenner til, der foreldrene har 50/50 ordning, fungerer dette bra. Det er forutsigbart for barna, og foreldrene er flinke til å samarbeide og forberede barna godt på dette. Lykkelige og glade barn i barnehagen.

I ett tilfelle fungerte ikke dette, vi merket stor forskjell når barna var hos far kontra mor. Den ene parten klarte ikke å overholde hentetidene, hadde aldri kontroll på klær og bleier, og foreldrene klarte ikke samarbeide godt nok, altså barnet hadde det ikke bra på denne måten.

Tror nok at om en 50/50 ordning skal fungere, spesielt med avlevering og henting i barnehagen, er et godt samarbeid mellom mor og far helt nødvendig.

Anonymkode: 22f60...8a9

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og barnevernet ble kontaktet av barnehagen pga at vi hadde 50/50. Nå praktiserer vi annehver helg og barnet har det mye bedre på alle arenaer.

Du og barnevernet ble garantert ikke kontaktet "pga at dere hadde 50/50"!  Det er en helt vanlig modell, som stadig flere velger.   

• Liker 8
Skrevet

Nå er jeg ikke barnehageansatt, men jeg ble i stuss over spørsmålet ditt om forskjeller hos foreldrene i forhold til dusjing/hygiene/klær/utseende hos barnet.  Hvilke forskjeller forventer du? 

Jeg aner at du antyder at mødre er mer nøye med slikt enn fedre!?  Eller tar jeg feil?  I så fall, er ikke dette en veldig gammeldags holdning, basert på et kjønnsrollesyn som var gjeldene for 50 år siden?

• Liker 2
Skrevet

Nå er de ikke skilt, men når broren min leverer jentene i barnehagen er de penere i tøyet (matcher, gjerne skjørt eller kjoler) og har fletter og finere frisyrer enn når brors kone leverer dem. Hun leverer dem alltid i rene klær og med praktisk hestehale. Forskjellen er at far lar døtrene diskutere antrekkene sine med seg over lengre tid og han har bedre tid til å ordne håret deres. Mor bruker litt mer tid på sminke og eget hår. Dette er en stående vits innad i den familien. 

Forskjeller vil der nesten alltid være, men det trenger ikke nødvendigvis bety at det er fare på ferde. Bare andre rutiner. 

Anonymkode: 6fd36...03a

• Liker 6
Skrevet

Må være en særs liten bygd?!

Man blir da ikke kontaktet FORDI man har 50/50, dette er jo ganske vanlig blant ressurssterke foreldre.

I din verden kan neste par ut for å bli kontaktet Ari Mikael og Martha Louise?

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Zienna skrev:

Nå er jeg ikke barnehageansatt, men jeg ble i stuss over spørsmålet ditt om forskjeller hos foreldrene i forhold til dusjing/hygiene/klær/utseende hos barnet.  Hvilke forskjeller forventer du? 

Jeg aner at du antyder at mødre er mer nøye med slikt enn fedre!?  Eller tar jeg feil?  I så fall, er ikke dette en veldig gammeldags holdning, basert på et kjønnsrollesyn som var gjeldene for 50 år siden?

Spiller det noen rolle? Spør hva barnehageansatte tenker.

Skrevet

Var det fordi barnet ikke trivdes med ordningen da? Litt merkelig å kontakte barnevernet for det. Er det ikke bedre å snakke direkte med foreldrene om det? 

12 minutter siden, Zienna skrev:

Haha, hos oss er det akkurat slik; at jeg er den som er nøye med slikt, mens pappaen er litt mer sånn "jaja". Han bryr seg ikke om at antrekk skal matche og om det er en flekk fra frokosten på genseren så skifter han ikke genser før levering i barnehagen. Tror nok de ansatte ser når han har vært hos meg og når han har vært hos far. Pappaen er også mer surrete med å holde styr på utstyr og slikt. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må være en særs liten bygd?!

Man blir da ikke kontaktet FORDI man har 50/50, dette er jo ganske vanlig blant ressurssterke foreldre.

I din verden kan neste par ut for å bli kontaktet Ari Mikael og Martha Louise?

Ari Behn tenkte du på? 

Anonymkode: 4974d...46f

Skrevet

Nå er ikke jeg barnehageansatt, men det viktigste er hva som fungerer for dere og deres barn. At det er trygt og forutsigbart for barna har alt å si. Dersom de takler fint 50/50, er det jo bare bra at de får se foreldrene sine like mye :) 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det fordi barnet ikke trivdes med ordningen da? Litt merkelig å kontakte barnevernet for det. Er det ikke bedre å snakke direkte med foreldrene om det? 

Haha, hos oss er det akkurat slik; at jeg er den som er nøye med slikt, mens pappaen er litt mer sånn "jaja". Han bryr seg ikke om at antrekk skal matche og om det er en flekk fra frokosten på genseren så skifter han ikke genser før levering i barnehagen. Tror nok de ansatte ser når han har vært hos meg og når han har vært hos far. Pappaen er også mer surrete med å holde styr på utstyr og slikt. 

Ari Behn tenkte du på? 

Sistnevnte: du var faktisk i tvil?

Skrevet

50/50 deling er tydeligvis ikke populært. 

Anonymkode: 672bf...7c3

• Liker 3
Skrevet

Har jobbet en del år i barnehage, og for det første; det er ikke opp til barnehagepersonalet å tenke noe om omsorgsfordelingen til foreldre i barnehagen, så lenge barnet har det bra og har en trygg tilknytning til begge foreldre. Å mene noe på generelt grunnlag kan en gjøre som privatperson, men som profesjonell i barnehagen skal man ikke gjøre seg opp en bestemt mening, så lenge barnet får dekket sine behov. Om du møter barnehagepersonell som mener noe om dette, i jobbsammenheng, bør du minne dem på at det er utallige kombinasjoner og ikke minst nyanser i slike saker, mange flere enn man ser ved henting og levering/får servert historier av den andre forelderen.

Til det andre du spør om, ja, man merker forskjell. Barna kan komme etter en uke hos mor og være "helt umulige", og samme etter en uke hos far. Om barna er trygge i barnehagen vil de vise mange følelser på hvor vanskelig det kan være med to hjem, to sett regler, to sett rutiner og ikke minst å gå en hel uke uten å se den andre forelderen sin, som man savner. Mor og far prioriterer ofte ulike ting, som man selvfølgelig ser i familier der mor og far bor sammen, men som blir veldig tydelige om hver forelder har eneansvar for barnet.
Den ene forelderen ser for eksempel ikke så godt flekker på tøyet, mener at man fint kan gå med tøysko om man bare skal rett i bilen og rett i barnehagen, og lar være å vaske bort syltetøyet på kinnet etter frokosten, fordi man ikke legger merke til det. I en "vanlig" familie ville gjerne den andre forelderen sett at "oj, der var det et par flekker på genseren, vi må skifte", og ment det var viktig å ha på varme sko selv om en bare skal i bilen, og passet på at syltetøyflekken på kinnet ble tørket av før en dro ut av huset. Om forelder nr 1 hadde eneansvaret for barnet den uka ville barnet kommet med flekkete klær, med "altfor tynne sko" og med rester av frokosten i ansiktet. For enkelte ser virkelig ikke sånt. Og det er helt i orden, fordi det er forskjell på foreldre. Noen er opptatt av sunn mat, mens andre mener det holder at ungen får i seg mat, noen har mulighet og sterkt ønske om å hente tidlig, mens andre ikke har muligheten til det, noen har mulighet til å la barna sove lenge og dermed være oppe lenger, noen er mer ute og farter med barna sine, slik at de gjerne er mer sliten og trøtt enn de er hos den andre forelderen som liker å opprettholde faste leggerutiner. Noen er opptatt av å snakke med barnehagepersonalet, andre hiver ungen inn og løper, noen lar barna styre og bestemme alt, noen er veldig opptatt av grenser, noen mener det riktige er at ungen får bestemme det som ikke er så nøye med - som klær og hårfrisyre, andre mener dette er viktige ting som må være etter en bestemt mal. osv osv. Alle foreldre er forskjellige, men det er mer synlig når det kun er en forelder som får "styre" hele uka. 

Anonymkode: 757a4...94a

• Liker 9
Skrevet
23 timer siden, Zienna skrev:

Du og barnevernet ble garantert ikke kontaktet "pga at dere hadde 50/50"!  Det er en helt vanlig modell, som stadig flere velger.   

jO FORDI BARNET ENDRET TOTALT ADFERD ETTER VI FIKK 50/50. ETTER ET ÅR BLE BARNEHAGEN BEKYMRET FORDI BARNET SLUTTET Å UTVIKLE SEG, VAR TRØTT OG IRRITABEL.

jEG BEKLAGER. TASTATURET FALT I BAKKEN, SÅ JEG HAR BARE CAPS-LOCK.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

JO MEN DEN ENE PARTEN NEKTET Å HØRE.

BEKLAGER CAPS-LOCK, MEN TASTATURET FALT I GULVET.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet en del år i barnehage, og for det første; det er ikke opp til barnehagepersonalet å tenke noe om omsorgsfordelingen til foreldre i barnehagen, så lenge barnet har det bra og har en trygg tilknytning til begge foreldre. Å mene noe på generelt grunnlag kan en gjøre som privatperson, men som profesjonell i barnehagen skal man ikke gjøre seg opp en bestemt mening, så lenge barnet får dekket sine behov. Om du møter barnehagepersonell som mener noe om dette, i jobbsammenheng, bør du minne dem på at det er utallige kombinasjoner og ikke minst nyanser i slike saker, mange flere enn man ser ved henting og levering/får servert historier av den andre forelderen.

Til det andre du spør om, ja, man merker forskjell. Barna kan komme etter en uke hos mor og være "helt umulige", og samme etter en uke hos far. Om barna er trygge i barnehagen vil de vise mange følelser på hvor vanskelig det kan være med to hjem, to sett regler, to sett rutiner og ikke minst å gå en hel uke uten å se den andre forelderen sin, som man savner. Mor og far prioriterer ofte ulike ting, som man selvfølgelig ser i familier der mor og far bor sammen, men som blir veldig tydelige om hver forelder har eneansvar for barnet.
Den ene forelderen ser for eksempel ikke så godt flekker på tøyet, mener at man fint kan gå med tøysko om man bare skal rett i bilen og rett i barnehagen, og lar være å vaske bort syltetøyet på kinnet etter frokosten, fordi man ikke legger merke til det. I en "vanlig" familie ville gjerne den andre forelderen sett at "oj, der var det et par flekker på genseren, vi må skifte", og ment det var viktig å ha på varme sko selv om en bare skal i bilen, og passet på at syltetøyflekken på kinnet ble tørket av før en dro ut av huset. Om forelder nr 1 hadde eneansvaret for barnet den uka ville barnet kommet med flekkete klær, med "altfor tynne sko" og med rester av frokosten i ansiktet. For enkelte ser virkelig ikke sånt. Og det er helt i orden, fordi det er forskjell på foreldre. Noen er opptatt av sunn mat, mens andre mener det holder at ungen får i seg mat, noen har mulighet og sterkt ønske om å hente tidlig, mens andre ikke har muligheten til det, noen har mulighet til å la barna sove lenge og dermed være oppe lenger, noen er mer ute og farter med barna sine, slik at de gjerne er mer sliten og trøtt enn de er hos den andre forelderen som liker å opprettholde faste leggerutiner. Noen er opptatt av å snakke med barnehagepersonalet, andre hiver ungen inn og løper, noen lar barna styre og bestemme alt, noen er veldig opptatt av grenser, noen mener det riktige er at ungen får bestemme det som ikke er så nøye med - som klær og hårfrisyre, andre mener dette er viktige ting som må være etter en bestemt mal. osv osv. Alle foreldre er forskjellige, men det er mer synlig når det kun er en forelder som får "styre" hele uka. 

Anonymkode: 757a4...94a

Dette gleder meg å lese!  Hører så mange foreldre er redde for at barna deres ikke skal være rene nok, ha hva de trenger, godt nok osv.  De er redde for kritikk av barnehagepersonalet. 
Da min yngste sønn ble alenepappa for barnehagebarn spurte han barnehagen om råd.  Hva barna trenger av klær etc. Ba dem ringe om noe var glemt og manglet.  De ansatte var enestående. 
Foreldre er forskjellige, og familiekonstellasjonene også.  Sikkert utfordrende for dere som jobber i barnehage, men jeg er sikker på at nettopp slikt gjør yrket utfordrende og lærerikt.

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jO FORDI BARNET ENDRET TOTALT ADFERD ETTER VI FIKK 50/50. ETTER ET ÅR BLE BARNEHAGEN BEKYMRET FORDI BARNET SLUTTET Å UTVIKLE SEG, VAR TRØTT OG IRRITABEL.

jEG BEKLAGER. TASTATURET FALT I BAKKEN, SÅ JEG HAR BARE CAPS-LOCK.

Da forstår jeg.  PS.  Kan det hjelpe å slå?  I tastaturet, altså ;)

Skrevet
På 24. januar 2017 den 23.07, Zienna skrev:

Jeg baserer meg ikke på kjønnsrollesyn fra 50-tallet. Ringte derfor konsekvent far en periode. Etterhvert gav jeg opp for i de fleste tilfeller opplevde jeg at mødrene hadde kontroll på klær, henteavtaler, osv. 

Anonymkode: 63cb5...251

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg baserer meg ikke på kjønnsrollesyn fra 50-tallet. Ringte derfor konsekvent far en periode. Etterhvert gav jeg opp for i de fleste tilfeller opplevde jeg at mødrene hadde kontroll på klær, henteavtaler, osv. 

Anonymkode: 63cb5...251

Tror jeg forstår, du har forsøkt å få far til å huske det som skal huskes.  Så har du gitt opp, fordi det ikke nytter likevel.  Regner med at du har gitt slingringsrom, at ikke rød genser med rosa bukse og oransje sokker, er vesentlig.  For det er det da virkelig ikke!
Ja, jeg tror 50-tallets holdning på morsrollen fortsatt lever i beste velgående. Det er mor som holder orden på klær, henteavtaler osv.  Selv er jeg farmor på over 60, og jeg undres på hvorfor det er slik enda..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...