Gå til innhold

Hvordan takke nei til invitasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man først har sagt "åja, så kjekt" som ren refleksreaksjon når man blir fortalt at man kommer til å bli invitert til fest, og så senere får formell invitasjon til festen... men kjenner at man virkelig, virkelig ikke har lyst til å gå.. hvordan sier man da ifra om dette?

Grunnen til at jeg ikke vil gå er sosial angst, kombinert med at det også er invitert en annen som har trakassert meg såpass at politiet måtte involveres for å få slutt på det... 

Iom at jeg først nesten sa ja, blir det litt dumt å lyge på seg en annen avtale, synes jeg, det blir kanskje litt gjennomsiktig. 

Hvor ærlig skal man være om slikt? Jeg ønsker ikke å fornærme og såre noen, samtidig ønsker jeg heller ikke masse sympati og medlidenhet og at jeg blir behandlet som skjør for evig og alltid etter dette... 

Anonymkode: fb70f...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det avhenger litt av hvilken type fest det er; er det liten fest, nære venner/familie, stor fest, jobbfest? For om det er med nære venner så tenker jeg at det kan være greit å informere trakkasseringen slik at de er obs på dette, for det er jo virkelig en legitim grunn for å ikke ville være med. 

Men hvis dette er noe du virkelig ikke ønsker å dele, så er det vel bare en hvit løgn som kan funke; du må jobbe, du ble syk, hadde en annen avtale du glemte, noe med familie osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for invitasjonen, men jeg kan desverre ikke komme.

Veldig viktig med det punktumet til slutt der. Du er ikke forpliktet til å forklare hvorfor du ikke kan komme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, abelille skrev:

Takk for invitasjonen, men jeg kan desverre ikke komme.

Veldig viktig med det punktumet til slutt der. Du er ikke forpliktet til å forklare hvorfor du ikke kan komme.

Dette. Det er helt OK å skrive dette selv om man har uttrykt engasjement da arrangementet/initiativet ble foreslått. 

Til senere tid kan man også legge til at man må kikke i timeplanen om man har tid etter man har sagt at det høres gøy ut. Det forbereder de andre på at du kanskje ikke har mulighet, og det kan gjøre det litt lettere for deg å avstå. Og husk: egentid er også planer! :) 

Anonymkode: ec8ce...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Forstår ikke at det skal være så vanskelig å takk nei. Er jo bare til å si at det ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

invitert en annen som har trakassert meg såpass at politiet måtte involveres for å få slutt på det

Dette er mer enn god nok grunn til å ikke dra. 

Bare si at det ikke passer. Hvis de fortsetter å grave og vil vite om du har en "gyldig unnskyldning", så kan du legge ut om hele historien. Tipper de setter kaffen i halsen da.

Anonymkode: 6d10e...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...