Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon hvor jeg kommer til å si opp jobben min snart. Problemet er at det ikke er lene siden jeg begynte i den, og arbeidsgiver har vært veldig imøtekommende ift å gi meg frihet, bra lønn etc og har basert noe framtidig drift på at jeg skal fortsette i stillingen. Vi skal imidlertid flytte fra stedet og jeg har ikke mulighet til å fortsette i jobben. Jeg vil ikke gå inn på årsaken til flyttingen her, men saken er iallefall at jeg har veldig dårlig samvittighet ift arbeidsgiver. Det vil nok komme som en overraskelse på dem, og jeg gruer meg veldig til å si fra. Så derfor -er det noen andre som vil dele sin erfaring med kjipe oppsigelser her? Hvordan reagere arbeidsgiver? Hvordan var det å jobbe ut oppsigelsestiden?

Anonymkode: 8ffec...17a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk endret stillingen min (en del på mine premisser) grunnet endringer i bedriften, og ble lovet trygg jobb, dette skjedde på møte med ledelse dagen etter jeg hadde vært på intervju til annen jobb.
Jeg var ærlig å sa at jeg hadde fått tilbud om en annen jobb, som kunne tilby betydelig mer lønn og mer utvikling.
Det var helt i orden, ingen endring i arbeidsmiljø før/etter oppsigelse, utenom litt spørsmål om hva den nye jobben var.
Var litt stressende da jeg hadde kort oppsigelsestid, og måtte avslutte en god del oppgaver, men ellers ikke noe problem.

Anonymkode: c81f8...643

Skrevet

Tusen takk for svar!

Skrevet

Jeg har bare sagt opp 1 gang, og det gikk helt fint. Dette til tross for at vi var underbemannet, og sjefen allerede hadde slitt i over et halvår med å finne en verdig kandidat å ansette. Nå måtte han finne to nye, og jeg har såpass grundig kompetanse (om jeg så må si det selv) at det kom til å bli vanskelig å finne andre med like god kompetanse. (Dette er 8 mnd siden, og han har fremdeles ikke fått ansatt noen...). 

Likevel var han sånn at ja, han hadde jo sett at jeg ikke trivdes, så han var glad på mine vegne, selv om han var veldig lei på egne vegne, osv. Ingen sinte miner, no hard feelings. 

Du har jo en god grunn; du skal flytte. Det er ikke som om du slutter for å være vanskelig. Ingen grunn til at sjefen skal bli sint. Med mindre du visste om flyttingen kjempelenge, men lot dem gjøre seg avhengig av deg uten å si ifra. 

Anonymkode: ee084...c95

Skrevet

Jeg har vært i lignende situasjon, men det gjaldt sykdom og behandling av denne. Jeg valgte å si ifra til arbeidsgiver i god tid før den faktiske oppsigelsen ble levert inn. Jeg var helt åpen om sykdommen, som ikke påvirket meg i dagliglivet pga medisiner, men jeg fikk tilbud om varig behandling og valgte å gå for det. Det krevde å flytte til utlandet i et årstid. 

Arbeidsgiver var litt irritert, men hadde forståelse. Ingenting ble endret etter jeg fortalte det, og da jeg leverte oppsigelsen, var han forberedt. Han syntes det var positivt at jeg forberedte ham i god tid, så han kunne planlegge fremover. Jeg hadde endel ansvar, prosjekter osv., som andre måtte ta seg av og ny ansatt måtte få opplæring. 

Anonymkode: dcdf1...27d

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare sagt opp 1 gang, og det gikk helt fint. Dette til tross for at vi var underbemannet, og sjefen allerede hadde slitt i over et halvår med å finne en verdig kandidat å ansette. Nå måtte han finne to nye, og jeg har såpass grundig kompetanse (om jeg så må si det selv) at det kom til å bli vanskelig å finne andre med like god kompetanse. (Dette er 8 mnd siden, og han har fremdeles ikke fått ansatt noen...). 

Likevel var han sånn at ja, han hadde jo sett at jeg ikke trivdes, så han var glad på mine vegne, selv om han var veldig lei på egne vegne, osv. Ingen sinte miner, no hard feelings. 

Du har jo en god grunn; du skal flytte. Det er ikke som om du slutter for å være vanskelig. Ingen grunn til at sjefen skal bli sint. Med mindre du visste om flyttingen kjempelenge, men lot dem gjøre seg avhengig av deg uten å si ifra. 

Anonymkode: ee084...c95

Tusen takk for svar. Vi har visst om flyttingen ei stund, men har ikke fortalt det til noen pga en del familiære forhold som gjør det litt sensitivt. Arbeidsgiver kjenner begge familiene våre (lite sted) og det ville vært umulig å fortelle det til arbeidsgiver og håpe at ikke familiene fikk vite om det (har begrenset tillit til taushetsplikten akkurat i dette tilfellet). Vi velger derfor å holde tett om dette inntil videre, og så fortelle det til arbeidsgiver og familie omtrent samtidig. 

Skrevet

Gleder meg så jævlig til å si opp jobben min en dag. Kommer ikke til å koste meg en eneste kalori.

Jeg skylder ikke jobben noe som helst, de forbannede svina.

Anonymkode: 552d9...21d

• Liker 1
Skrevet

Om man har hatt et greit forhold, så kan man si fra så lenge i forveien som praktisk mulig, utover det så skylder man ikke arbeidsgiver noen ting. Husk at vedkommende tar ikke fem flate øre for å sparke deg ut når du ikke behøves lenger. Det må man forholde seg til. 

Anonymkode: 24e14...430

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man har hatt et greit forhold, så kan man si fra så lenge i forveien som praktisk mulig, utover det så skylder man ikke arbeidsgiver noen ting. Husk at vedkommende tar ikke fem flate øre for å sparke deg ut når du ikke behøves lenger. Det må man forholde seg til. 

Anonymkode: 24e14...430

Hvorfor det? høres villt ut.

Anonymkode: 441c5...bea

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gleder meg så jævlig til å si opp jobben min en dag. Kommer ikke til å koste meg en eneste kalori.

Jeg skylder ikke jobben noe som helst, de forbannede svina.

Anonymkode: 552d9...21d

Hva har skjedd?

Anonymkode: 441c5...bea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...