Gå til innhold

Er det morsomt å reise til Russland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen steder som kan anbefales?

Jeg har lest at det vanligvis er trygt, men at man skal passe seg litt for politiet. De kan stanse deg og prøve å gi deg en bot for ett eller annet fiktivt for å få litt cash. Jeg ser noen skriver dette etter å ha leid en bil og kjørt litt rundt. Ellers virker landet litt annerledes og unikt.

Anonymkode: 05ebb...914

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i Russland sist November, riktig nok i Ulan Ude, som ikke er en stor by. Folk var kjempekoselige og vennlige, utenom grensevaker og politi. Tok bus fra grensen til Mongolia, kjørte bus i en del timer, og ble stoppet et par ganger av polti som skulle sjekke ID på alle i bussen. De var ikke veldig blide og sa rett ut at det var best jeg pelte meg tilbake til Mongolia, selvom jeg hadde turistvisum. Men vi betalte ikke noen "bøter" eller liknende, kanskje fordi samboer snakker russisk flytende. Jeg ville ikke reist til Russland uten noen som kan russisk.

Skrevet

Jeg er glad i å reise i Russland, har vært der mange ganger. Jeg snakker greit russisk. Uten russisk-kunnskaper kan du fint dra til St.Petersburg og Moskva, men da ville jeg deltatt på noe arrangert opplegg, for det kan være vanskelig å områ seg, kjøpe billetter etc til ting uten språkkunnskapene.

I tillegg må du være forberedt på at folk ofte er sinte og sure, helt uten grunn. Kanskje det er blitt litt bedre i de store byene, men ekspeditører i matbutikker kan fint finne på å himle med øynene for at du "plager" dem ved å kjøpe noe i butikken deres, slik at de må slå inn på kassa-apparatet. Jeg har bodd i Russland en stund, og vent meg til dette. Men så var jeg hjemme i Norge i noen år, og reiste tilbake på ferie. Da fikk jeg nesten sjokk, hadde glemt hvor ille det var. Snakket med noen russiske venner om dette, og de sier at de ikke bryr seg/ikke legger merke til det. Men kommer du fra et service-minded land, er det en stor overgang. Må si det ødelegger litt for min opplevelse at dørvaktene akker og offer seg når de må åpne døren for å slippe deg inn på en restaurant. Mens det kommer en dame rett etterpå som er halvnaken i høye hæler, da åpner de døren uten å mukke... Kulturforskjeller :)

Anonymkode: 094f2...0aa

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er glad i å reise i Russland, har vært der mange ganger. Jeg snakker greit russisk. Uten russisk-kunnskaper kan du fint dra til St.Petersburg og Moskva, men da ville jeg deltatt på noe arrangert opplegg, for det kan være vanskelig å områ seg, kjøpe billetter etc til ting uten språkkunnskapene.

Kanskje lære seg litt rusissk da, har hørt de blir litt blide om de treffer noen som har prøvd å lære seg russisk.

ellers har jeg også hørt at de kan bli litt skeptiske til folk som smiler mye, det er kanskje en myte?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje lære seg litt rusissk da, har hørt de blir litt blide om de treffer noen som har prøvd å lære seg russisk.

ellers har jeg også hørt at de kan bli litt skeptiske til folk som smiler mye, det er kanskje en myte?

Det hjelper veldig hvis du lærer deg alfabetet! Da vil du forstå veldig mange av skiltene på gata. :)

Skrevet
På ‎24‎.‎01‎.‎2017 den 8.48, AnonymBruker skrev:

I tillegg må du være forberedt på at folk ofte er sinte og sure, helt uten grunn. Kanskje det er blitt litt bedre i de store byene, men ekspeditører i matbutikker kan fint finne på å himle med øynene for at du "plager" dem ved å kjøpe noe i butikken deres, slik at de må slå inn på kassa-apparatet. Jeg har bodd i Russland en stund, og vent meg til dette. Men så var jeg hjemme i Norge i noen år, og reiste tilbake på ferie. Da fikk jeg nesten sjokk, hadde glemt hvor ille det var. Snakket med noen russiske venner om dette, og de sier at de ikke bryr seg/ikke legger merke til det. Men kommer du fra et service-minded land, er det en stor overgang. Må si det ødelegger litt for min opplevelse at dørvaktene akker og offer seg når de må åpne døren for å slippe deg inn på en restaurant. Mens det kommer en dame rett etterpå som er halvnaken i høye hæler, da åpner de døren uten å mukke... Kulturforskjeller :)

Haha. Jeg bodde noen år i Moskva som barn, og det med servicen i butikkene husker jeg faktisk fortsatt. :D

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler St. Petersburg, en by uten sidestykke. 

Som oftest er det en forskjell på politikk og folk. Politikken kan være aggressiv, men folkene er hyggelige. Språket kan være en utfordring... 

Skrevet

Jeg har vært i dette møkka-landet et par ganger,inkl. områder som er okkupert av Putin nå.

Generelt er min erfaring at dette er helvetes forværelse, uansett i by eller region du er i.

Anonymkode: 965c7...c30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...