Gå til innhold

Flytte nærmere stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Per dags dato bor jeg og far på andre siden av landet fra barnet hans. Etter at han begynte på skolen har samværet minsker betydelig mye, da barnet ikke bare kan tas ut av skolen og mye passer ikke med jobb. Jeg har ikke lov til å passe barnet under samvær, så far må ta fri. 

Nå skal barnet bli storebror/søster for første gang, da jeg har blitt gravid og jeg vurderer å pakke ned alt og flytte dit stebarn bor. Vi har ingen tilknytning til steder, men jeg ønsker at søskene faktisk skal kjenne hverandre og ikke bare møtes feriene sånn som samværet er nå. 

Er det noen som har erfaring med å starte på nytt sted? Jeg kjenner ingen personer på dette stedet, men samboer kjenner et par stykker fra før da han flyttet dit når han og mor til barnet bodde sammen. 

Anonymkode: 41cf0...89b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er noe du virkelig vil, så syns jeg dere skal gjøre det. Du høres ut som en drøm av en bonusmor ifh til hva jeg har opplevd, og jeg er helt enig med deg at barna bør få bli ordentlig kjent og være søsken. 

Anonymkode: d2548...f3c

• Liker 11
Skrevet

Du får ikke lov å passe stesønn? Hvem eller hva har bestemt at du ikke får lov å passe han?

Anonymkode: e065c...6a8

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Per dags dato bor jeg og far på andre siden av landet fra barnet hans. Etter at han begynte på skolen har samværet minsker betydelig mye, da barnet ikke bare kan tas ut av skolen og mye passer ikke med jobb. Jeg har ikke lov til å passe barnet under samvær, så far må ta fri. 

Nå skal barnet bli storebror/søster for første gang, da jeg har blitt gravid og jeg vurderer å pakke ned alt og flytte dit stebarn bor. Vi har ingen tilknytning til steder, men jeg ønsker at søskene faktisk skal kjenne hverandre og ikke bare møtes feriene sånn som samværet er nå. 

Er det noen som har erfaring med å starte på nytt sted? Jeg kjenner ingen personer på dette stedet, men samboer kjenner et par stykker fra før da han flyttet dit når han og mor til barnet bodde sammen. 

For en hjertegod bonusmor!:hjerte::klem:Musikk i mine ører, ble rørt (selv om slikt burde være en selvfølge, er det dessverre ikke slik) :hjerte: Ditt bonusbarn er svært heldig som har en så omsorgsfull og hjertegod ekstramamma, som virkelig tar verdien av søskenbånd på alvor! :) 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er noe du virkelig vil, så syns jeg dere skal gjøre det. Du høres ut som en drøm av en bonusmor ifh til hva jeg har opplevd, og jeg er helt enig med deg at barna bør få bli ordentlig kjent og være søsken. 

Anonymkode: d2548...f3c

1 time siden, Lykkehjerte skrev:

For en hjertegod bonusmor!:hjerte::klem:Musikk i mine ører, ble rørt (selv om slikt burde være en selvfølge, er det dessverre ikke slik) :hjerte: Ditt bonusbarn er svært heldig som har en så omsorgsfull og hjertegod ekstramamma, som virkelig tar verdien av søskenbånd på alvor! :) 

Ufattelig hyggelig å høre! Utrolig trist nå når vi ses så sjeldent, men hvis vi ender opp med å flytte så håper jeg på at samværet øker. Er alltid litt tomt hver gang barnet reiser hjem igjen til mor!

Du får ikke lov å passe stesønn? Hvem eller hva har bestemt at du ikke får lov å passe han?

Det står i samværsavtalen at far skal ha fri når barnet er på samvær hos oss. Det er mor som har bestemt at jeg ikke har lov til å være barnevakt for eksempel fordi far skal jobbe, fordi det har han ikke lov til.

ts

• Liker 1
Skrevet

Har du tenkt på hva som skjer hvis ting skjærer seg mellom deg og barnefar? Da er du "stuck" på dette stedet uten noen tilknytning, i 18 år...

Anonymkode: 4dff5...443

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på hva som skjer hvis ting skjærer seg mellom deg og barnefar? Da er du "stuck" på dette stedet uten noen tilknytning, i 18 år...

Dette er egentlig et bra poeng. Også, hvordan tror du mor blir mtp samarbeid/samvær, har dere tatt dette opp med henne? På meg virker hun ganske kontrollerende, mtp at du "ikke får lov" til å være alene med barnet.. Tror du hun går med på at far får mer samvær hvis dere flytter til hennes hjemsted?

Jeg synes absolutt det er en god tanke å flytte slik at søsknene blir bedre kjent, men jeg ville allikevel først forsikret meg om at dere faktisk får mer tid med barnet ved eventuell flytting og at dere blir ikke bare sittende der (uten å se barnet mer enn før) og attpåtil uten øvrig familie og nettverk. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde tenkt meg utrolig godt om, først og fremst med hensyn til jobb og framtidsutsikter for begge (alle 3). Er det et sted du vil bo og trives? Et sted du vil ditt barn skal vokse opp? Er det garantert at stebarnet vil bli boende der de neste 18 årene? Vil moren ønske dette? Ikke at hun skal bestemme, men er hun virkelig i mot mer samvær, og i mot deg, vil hun kanskje flytte bare på jævelskap.

Anonymkode: f136b...a29

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette bør du vurdere.

Pluss, ts: jeg vet at dette er din valgte partner, men ingen av oss er blinde for feilene til dem vi elsker. Mannen din valgte å enten flytte vekk fra eller ikke flytte etter sitt eget barn. Og det sier noe om hans prioritering. Så: hva gjør du om 3-4 år i et tenkt scenario der du, mor til barn nr 1 og to halvsøsken som er glade i hverandre sitter igjen der oppe mens barnefar flytter? Hva gjør du da? Ikke ta det ille opp. Men overvei det. For det er såpass sannsynlig at absolutt alle forhold ender med brudd at du må legge en plan. Sette opp en forsikring.

Sammenlign det med reiseforsikring: dersom du visste at sjansen til å miste kofferten var 50% så ville du hver gang du reiste lagt planer som tilsa at kofferten forsvant hver gang. Samlivsbrudd er mer emosjonelt, men like sannsynlig.

Anonymkode: ae4b8...32e

• Liker 7
Skrevet

Tanken er kjempefin, og det er absolutt viktig at søsknene får et godt forhold til hverandre. Men hva med ditt barns forhold til øvrig familie?(Jeg antar at dere bor nærmere dem nå?) Hva hvis det skjerer seg mellom deg og barnefar? Ser du for deg at du vil trives der?

Kunne det vært en løsning at dere skaffet dere en fritidsbolig i området der stebarnet bor? Da vil dere som familie kunne ta helgeturer dit forholdsvis ofte. Ellers ville jeg foreslått for far at han tok med seg mor på familevernkontoret for å reforhandle samværsavtalen så du kan passe mens far er på jobb. Jeg skjønner at mor gjerne vil at samværstiden skal tilbringes med far, men når denne avtalen fører til at det blir mindre samvær, så er den ikke til barnets beste (forutsatt at du er en stabil og god omsorgsperson). Far er jo ikke på jobb hele dagen, dermed vil barnet kunne få mer samvær med far, hvis barnet kan komme til dere også når far ikke har mulighet til å ta fri fra jobb.

Anonymkode: 6cdba...d79

• Liker 5
Skrevet

Sammenlign det med reiseforsikring: dersom du visste at sjansen til å miste kofferten var 50% så ville du hver gang du reiste lagt planer som tilsa at kofferten forsvant hver gang. Samlivsbrudd er mer emosjonelt, men like sannsynlig.

Anonymkode: ae4b8...32e

Dette var virkelig en god sammenligning! Mange som burde legge seg det litt på minnet.

Anonymkode: ce04f...7c7

• Liker 2
Skrevet

Supert for barnet ditt å bli kjent med sin søsken da☺

Anonymkode: 67708...f06

Skrevet

Bare det at du tenker tanken sier mye om hvor fantastisk du er😊 Men er det et sted du vil flytte til? Som flere skriver, tenk deg godt om. For hva om det blir slutt mellom deg og mannen? Er du villig til å bo på et sted som er langt unna ditt barns besteforeldre? Vil far flytte til det stedet mor og barn bor på? (Kanskje et dumt spm men). Det er viktig at alle trives der man bosetter seg.

Flyttet selv til et sted jeg ikke trivdes så veldig godt. Men så lenge kjæresten min bodde der så gikk det bra. Vi fikk tre barn, og da yngste var 5-6 år ble der slutt. Bodde langt unna familie og slekt på begge sider.Yngste er 12 år nå, gleder meg til han blir 18 år, for da flytter jeg!

Anonymkode: 9f835...a64

Skrevet

Takk for mange fine svar her! Jeg er ikke så vanskelig på ting og har flyttet til helt nye steder der jeg kjente ingen og det hjar gått ganske bra. Blir fort kjent med folk, men som sagt har ikke samboer og jeg noe nettverk i området annet enn stebarn. Vi vil bo litt nærmere mitt hjemsted enn det vi gjør nå, men lengre unna hans som vi bor noe i nærheten av. 

I forhold til jobb  blir ikke det noe problem da vi begge har jobber som er etterspurt, men det er jo det med at er dette noe vi vil. Ja vi vil begge bo nært barnet men drømme situasjonen hadde jo vært om barnet bodde nærmere oss, men det kommer ikke til å skje. Mor har nytt barn og har kjøpt seg nytt hus med samboeren sin. 

I forhold til samværet så vet jeg ikke om det ville ha økt. Jeg har egentlig ikke noe forhold til henne og kan derfor ikke svare på det, men jeg håper jo at det skjer. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier ikke at dette vil skje med deg altså, men jeg gjore den tabben å flytte nærmere stebarn. Før jeg flyttet var mor til barnet svært så positiv til det. Det hadde vært slutt mellom dem i fem år da jeg traff ham. Straks jeg faktisk hadde flyttet dit brøt helvete løs! Det ødela det lille samarbeidet far hadde med henne (han gjor alt hun dikterte). Jeg blandet meg ikke oppi noe og gjor alt for at samværet skulle funke, far lot henne bestemme alt. Ingenting vi gjorde,  eller rettere sagt ikke gjorde, funket. I tilegg hadde jeg ingen å snakke med om dette face to face da jeg ikke kjente noen der, samboer ville jeg ikke prate med da jeg ikke ville "påvirke"  han angående barnets mor. Det er utrolig slitsomt å bo med en mann som er deprimert fordi han ikke får se sitt eget avkom. Jeg flyttet til slutt tilbake til min hjemplass, det kom fram etter det at moren til barnet ville ha min eks tilbake. Igjen,  dette  trenger ikke  nødvendigvis skje deg, men det kan bli trøbbel!

Dere skal også ha et barn sammen,  tenk deg veldig godt om :-)

• Liker 1
Skrevet

Hmm, i HI skriver du at stebarnet får søken for første gang, mens nå skriver du at mor har fått nytt barn? 

Anonymkode: 7d231...435

• Liker 1
Skrevet

Far/din samboer må ta en og flere ordentlige samtaler med eksen FØR eventuell flytting. Kanskje på familievernkontor. Dere må vite om hun stiller seg positiv til dette, og hvordan samværet skal organiseres helt konkret hvis dere flytter nærmere. Er eksen fornøyd med dagens situasjon? At du ikke "kan passe" når stebarnet er hjemme hos sin far høres ikke lovende ut mht "søsken få hyppig samvær". Det virker ikke som om moren er åpen for en 50/50-løsning på sikt. Du ser kanskje for deg et "best case scenario" med en lykkelig storfamilieløsning der alle omgås, søsken, halvsøsken og halvsøskens søsken får et godt og nært forhold, vokser opp sammen, har mange voksne omsorgspersoner rundt seg og alt er vel, alle prioriterer det og samarbeider godt. Alle voksne må da vel ønske det for sine barn, liksom?  
Men: Eksen er etablert på et sted, med ny mann og nytt barn, eldstebarn reiser på samvær til sin far i ny og ne, hun gjør ingen ting for å øke dette samværet (nekter deg "å passe"), og har kanskje ingen slik drøm. Eller det er rett og slett ikke mulig. Noen ganger er folk så såret, skuffet og preget av et brudd at godt framtidig samarbeid om vanlig omgang med ekser og eksers\nye og gamle familie bare ikke funker. Man verken makter eller ønsker å dra i familieselskap med gammel svigerfamilie, langt mindre med nydama og etablere et forhold til eksers nye barn. Eller folk er vanskelige og ønsker det ikke av ren vrangvilje. Ekser er ekser av en grunn, noen ganger er grunnen at de i utgangspunktet samarbeidet dårlig eller er generelt lite fleksible og samarbeidsvillige. Noen ganger skilles man fordi man hater eksen og alt den personen står for (og ikke minst eksens nye kjærester), og man syns det er ok med halve Norge imellom.

Hvis eksen syns det er en god ide, og ønsker økt samvær med far (og deg?) hvis dere flytter nærmere/ i nabolaget, kjør på. I hvert fall hvis det uansett er et sted dere ønsker å bo og at barnet deres skal vokse opp, litt uavhengig av halvsøsken.  

Anonymkode: f136b...a29

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, i HI skriver du at stebarnet får søken for første gang, mens nå skriver du at mor har fått nytt barn? 

Anonymkode: 7d231...435

Det var en liten bom der ja ser jeg nå! Takk for at du retter på meg, mente at han får søsken fra oss for første gang. Mor fikk et barn for ikke så lenge siden.

ts

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mor har nytt barn og har kjøpt seg nytt hus med samboeren sin. 

Ts

Håper far også har i samværsavtalen at barna kan ikke bli passet på av samboeren til moren da.  

Godt tenkt av deg - men kan love deg om du flytte nærmere moren, som allerede ikke vil at du har noe som helst med barna å gjøre, bli livet ditt, og faren til barna, en ren HELVETE.  Dessverre er det ikke det som er rettferdig som seier her, men moren til barna som holder alle makte.  

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Outlander skrev:

Håper far også har i samværsavtalen at barna kan ikke bli passet på av samboeren til moren da.  

Godt tenkt av deg - men kan love deg om du flytte nærmere moren, som allerede ikke vil at du har noe som helst med barna å gjøre, bli livet ditt, og faren til barna, en ren HELVETE.  Dessverre er det ikke det som er rettferdig som seier her, men moren til barna som holder alle makte.  

Når far har tatt valget å flyttet FRA barnet til andre siden av landet,  så forstår jeg godt mor som forlanger at når barnet først skal reise den lange veien så er det for å ha samvær med FAR , ikke TS..  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...