Gå til innhold

Livet som alenemor og noen spm rundt det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg ble singel før jul. Akkurat nå har jeg og eksen en midlertidig løsning.. vi bytter på å bo hjemme ut skoleåret.  Fra sommeren av må jeg klare meg selv. Litt om meg: fast ansatt 100% innenfor helse og omsorg fra og med 1/4 ( full lønn 12/4) Student 50-75% i et omsorgsyrke. Innebærer pendling 1-2 uker hver mnd og jeg har enda 20 uker igjen med praksis frem til 2019. Mitt eldste barn hadde jeg når jeg traff eks  (80% bor hun hos meg). Minste er pappadalt OG mammajente og vi tenker å kjøre omtrent delt løsning der.. utbetalt sånn ca fra og med april: Ca 23 000 i lønn, 7000 lånekassen. Rundt 2000 barnetrygd. 1100 bidrag, men utgår kanskje hvis han vil ha eldste barnet mer. Rundt 33 utbet. minus sommer mnd og praksis  (da kan jeg ikle jobbe stort utenom..)

Utgifter; vi kan vel legge oss på 10-11 i husleie inkl strøm. Vil vi alle 3 greie oss fint i en 2 roms? Hvis jeg sover på stua i sovesofa? Byen vi bor i er dyr..

2700 i SFO. Barnefar 2 skal betale barnehagen for minste. I tillegg vil jeg trenge barnevakt for en del aftenvakter- minst 8-10.. ingen familie i byen. Hvor mye bør jeg beregne fremtidig til det?  

3-4000 i mat.

800 kr i tlf og trening. Tilsvarende i buss. 

3-4000 i reising og opphold hver mnd. Da må største være hos faren sin. 

2500 på bsu konto. 

Hvor mye legge av på sparing og klær, aktiviteter osv? 

Holder på å omorganisere livet mitt😨

Anonymkode: 5503e...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk sifo-budsjettet.

Anonymkode: b53db...45c

Skrevet

Du kan søke om støtte til barnetilsyn (SFO) fra nav, da kan du få 64% av summen tilbakebetalt fra de 😊

Anonymkode: 74fec...8d6

Skrevet

Inntekstregulert barnehagedekning for husholdninger med lønn under 470.000,- ta kontakt med kommunen din og undersøk, det er takhøyde for hvor mye du må betale. Overgangsstønad i tre år som behovsprøves opp mot lønnen din, du har også rett på stønad til barnehagetilsyn dersom du har barnet mer enn 50%. Dvs du får 64% dekket av NAV og betalingen vil bli redusert opp mot inntekst regulert barnehagebetaling. Ville uansett anbefale at dere på papiret skriver at en av dere har hovedomsorgen (mer enn 50%) - dette for å utløse rettigheter. Dere kan omså skifte på å gjøre det for hvert år (feks motta barnetrygd og andre stønader, skattefradrag osv). Du kan også ta kontakt med kommunen for å få førstegangsetableringslån med så små barn i huset. Renten er super lav og du kan få låne 100% dersom du ikke får innvilget lån i banken.

Når jeg leser ordningen dere har lagt opp til i innlegget ditt virker den ikke gjennomtenkt på mange områder sånn rent økonomisk og praktisk rundt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...