Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har lyst til å studere grafisk design, men tegneferdighetene mine er veldig dårlig. Må man være flink til å tegne for å begynne der? 

Anonymkode: a1ff3...17d

• 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest besserwesser
Skrevet

Nei, du trenger ikke å være flink til å tegne, men det er en fordel. Ellers er det veldig lett å få seg jobb som grafiker. Lønningene er svært gode (utdanning tatt i betraktning) og jobben er behagelig. Fremtidsutsiktene er svært gode. Det er ikke uvanlig å tjene 400 000 kr i året som en middelmådig grafiker. Styr unna de private fagskolene. Studieopplegget er dårlig, og nivået på studentene er ekstremt lavt. Studentene studerer 5-10 timer i uka, og det brukes barnehagepedagogikk i tilnærmingen i faget. Her går studentene som først og fremt ikke kom inn andre steder. Er du relativt oppegående er det ikke noe problem å skille seg ut. Årsaken til at en del grafikere går ledige etter ferdig utdannelse er at de som gruppe ville ha blitt møtt med arbeidsledighet uansett.

De skal likevel sies at det er noen få som holder et høyt faglig nivå. Disse er dyktige, og som regel utdannet ved andre institusjoner enn NKH/MH/NOROFF. Ofte er de utdannet ved arkitekthøyskoler i inn- og utland.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å ta dette som ett årsstudium, kan det funke å få jobber av det? Da mener jeg ikke ren grafisk siden jeg har en markedsutdannelse fra før. Mange arbeidsgivere vil at man skal produsere web og reklame feks itillegg til andre markedsrelaterte oppgaver. Hva tror du @besserwesser? Skal studere på offentlig høyskole. 

Anonymkode: 0b38d...c1b

Skrevet

Nei, du må ikke være flink til å tegne, men du må være komfortabel med det. For du kommer til å tegne mye.

Gjest besserwesser
Skrevet
På 20.5.2017 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte å ta dette som ett årsstudium, kan det funke å få jobber av det? Da mener jeg ikke ren grafisk siden jeg har en markedsutdannelse fra før. Mange arbeidsgivere vil at man skal produsere web og reklame feks itillegg til andre markedsrelaterte oppgaver. Hva tror du @besserwesser? Skal studere på offentlig høyskole. 

Anonymkode: 0b38d...c1b

Ja, 1 års utdannelse er sikkert nok. Det meste kan læres på hjemmebane.. som grafiker har de aller fleste veldig simple arbeidsoppgaver. Mye av arbeidet minner om samlebåndsarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...