AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Hva synes dere er finest av enkeltnavn og dobbeltnavn, og hvorfor? Anonymkode: a31f5...025
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Har selv dobbeltnavn, synes det bare er stress. Spesielt siden jeg egentlig bare liker navnene sammen - altså ikke bare det første. Knotete med firestavelsesnavn... Kan være fint om ikke de nødvendigvis "må" brukes sammen hver gang en skal si navnet. Anonymkode: a9297...5bd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 Enkeltnavn, helt klart. Dobbeltnavn blir for lange og knotete. Anonymkode: d8031...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Jeg liker dobbeltnavn best, da blir navnet litt mer unikt Det finnes drøssevis med Ingrid'er rundt omkring, men det er kanskje bare en Ingrid Elise i barnehagen, på skolen osv. Der jeg jobber har 50% av de kvinnelige ansatte samme fornavn Noen har dobbeltnavn, noe som gjør det enklere, ellers blir det "Maria M.", "Maria O." osv Anonymkode: 4c39e...0d0 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 Jeg foretrekker enkeltnavn. Synes to dobbeltnavn på en eller annen måte gjør navnene svakere. Anonymkode: 91efc...254 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker dobbeltnavn best, da blir navnet litt mer unikt Det finnes drøssevis med Ingrid'er rundt omkring, men det er kanskje bare en Ingrid Elise i barnehagen, på skolen osv. Der jeg jobber har 50% av de kvinnelige ansatte samme fornavn Noen har dobbeltnavn, noe som gjør det enklere, ellers blir det "Maria M.", "Maria O." osv Anonymkode: 4c39e...0d0 Tro meg, om hun heter Ingrid Elise vil 90% av dem som kjenner henne bare bruke Ingrid.. Samme hvor "unik" kombinasjonen er. Jeg kjenner plenty av folk med "unike" dobbeltnavn, hvor ingen gidder ta med sistenavnet når de omtaler vedkommende. Anonymkode: d8031...9ae 4
EvaLena Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 Jeg har selv to navn, men bruker bare Eva. Mine barn fikk også doble navn, men bruker bare det første navnet. Det er enklest med ett navn. Mange får jo to etternavn også feks Tobias Andre Olsen Severinsen, meget tungvint.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 Dobbeltnavn. Gir navnet mer substans. Anonymkode: 43650...be0 1
Arkana Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 Jeg har selv dobbeltnavn (bruker bare det første), synes det er fint og ville ikke vært det foruten. Mannen har også dobbeltnavn og bruker begge til daglig. Likevel har vi valgt å gi barna våre enkeltnavn. Det er ikke noen spesiell grunn til det, vi synes bare det var enklest når det er det navnet som kommer til å bli brukt i hverdagen samt at barna har to etternavn og dobbelt fornavn i tillegg blir for langt og tungvindt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 Nå som mange får doble etternavn (eller mellomnavn i tillegg til etternavn), synes jeg det er fint med enkle fornavn. Hvis Karl har ett enkelt etternavn (Karl Lie), så kan det være fint med to fornavn (Karl Viktor Lie). Men heter han Johansen Lie er det fint med bare Karl (Karl Johansen Lie). Karl Viktor Johansen Lie blir fort litt mye. Men man kan jo ikke planlegge for hva barna gjør når de for eksempel gifter seg, så hun som heter Mari Charlotte Voll tar navnet til mannen som mellomnavn, så blir det Mari Charlotte Amadeussen Voll .. :-) Har gitt enkle navn til begge våre barn, og liker nok egentlig det best. Anonymkode: aa906...d88
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 Enkeltnavn! Fordi de fleste navn står best alene.. Dobbeltnavn blir litt overflødig i mine øyne og ofte litt harry.. Men hver sin smak. Anonymkode: 1b282...085 1
Sushi Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 Enkeltnavn. Synes ofte fine navn blir litt "ødelagt" når de står sammen med andre fornavn. Om det andre navnet ikke brukes i det daglige så synes jeg det går greit. Mange vil jo gjerne kalle opp etter besteforeldre fordi det er hyggelig og viser en tilknytning. Men de aller fleste navn står best alene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 Jeg har dobbelt fornavn selv, og har valgt det samme til barna mine. Jeg bruker bare første fornavn til vanlig, men brukte begge i ungdommen, og bruker begge skriftlig. Barna bruker også første fornavn til vanlig. (Vi har kun ett etternavn) Årsak: 1. Greit å ha valgfrihet. Hvis man ikke liker det ene navnet, eller det er f.eks to som heter Ingrid i klassen, kan man bruke Ingrid Elise eller bare Elise i stedet. (Jeg kjenner forøvrig flere som bare bruker andre fornavn, av ulike grunner). 2. Kan være greit å ha et ekstra navn i spesielle situasjoner. F.eks er mitt første navn veldig norsk, i den grad at mange ikke greier å uttale det i utlandet, da bruker jeg bare det andre navnet. Vet også flere som bruker det ene på jobb og det andre hjemme, eller to navn hjemme og bare ett på jobb eller omvendt (fordi det ene høres mer profesjonelt ut, eller er mer praktisk av en eller annen grunn.) 3. I min sønns tilfelle valgte jeg to navn fordi første fornavn er uvanlig og ganske androgynt. Fornavn to er vanligere, lettere å uttale og maskulint (Så han skulle slippe at folk var i tvil om han var gutt eller jente når de hører navnet.) 4. Mer unikt. Min mann har bare ett (vanlig) fornavn og et litt uvanlig etternavn, det er selvfølgelig en annen som heter akkurat det samme og som han til tider blir forvekslet med. (Han ble faktisk bedt på date av noen som egentlig skulle ha tak i han andre en gang i tiden, og han får stadig mail fra barnehagen som ungene til han andre går i) Anonymkode: b54be...06c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 Enkelt. Jeg har selv dobbeltnavn, og foreldre, venner og alle brukte begge i hele oppveksten før jeg selv kunne ta et valg, noe som fører til at jeg kun responderer og føler meg som begge. Men siden mange har to og bare bruker ett er det veldig ofte at folk bruker kun det ene (og spesielt utenlands, jeg skriver veldig mye med folk i usa), og det føles ikke som meg. Jeg skulle egentlig bare hett det andre, føler jeg. Men det er for sent nå, siden alle kjenner meg som begge, og jeg selv ikke liker det første alene. I det hele tatt, det er mye styr. Mer omfattende å si, slitsomt å "plukke" på folk når de bare bruker det første (og det gjør jeg rett og slett bare fordi jeg ubevisst ikke reagerer på det brukt alene. Jeg kan gå rett forbi folk, så om jeg blir kjent med noen første gang og ikke retter på dem risikerer jeg å virke overlegen og ignorere dem neste gang de vil ha tak i meg fordi jeg ikke skjønner det er meg de spør). Også skjønner jeg ikke vitsen med å ha et navn man aldri bruker heller. Anonymkode: 116ed...d93
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 Jeg liker dobbelt fornavn uten bindestrek, og pga det ble det kun ett etternavn på våre barn selv om jeg og far til barna har ulike navn. For tre til sammen er nok. Anonymkode: 80588...b0a 1
Gjest Chroma Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Kommer an på navnet/navnene. Noen navn står best alene, mens andre er fine med et annet navn til.
Honnikorn Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 Har liksom fått litt nok av alle rare dobbeltnavn som florerer for tiden, gjerne med utenlandsk klang. Enda ungen er like utenlandsk som akevitt brent på beatepoteter dyrket hos odelsgutten Ole Oppibakken i indre snertingdal liksom. Allikevel skal ungen på død og liv hete Zaccarias Liam Leandro eller noe sånt
strawberryjaw Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 Valgte dobbeltnavn til barnet mitt. Angrer i grunn på det. Begge navnene er veldig fine, men det blir masete å bruke begge to. Det siste blir så og si aldri brukt. Tror ikke de i barnehagen er klar over at barnet har to navn engang... grunnen til at jeg valgte det var fordi jeg alltid ønska med dobbeltnavn selv når jeg var yngre. Vet ikke helt hvorfor.
Jokke89 Skrevet 4. juli 2023 #19 Skrevet 4. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.1.2017 den 7.39): Jeg liker dobbeltnavn best, da blir navnet litt mer unikt Det finnes drøssevis med Ingrid'er rundt omkring, men det er kanskje bare en Ingrid Elise i barnehagen, på skolen osv. Der jeg jobber har 50% av de kvinnelige ansatte samme fornavn Noen har dobbeltnavn, noe som gjør det enklere, ellers blir det "Maria M.", "Maria O." osv Anonymkode: 4c39e...0d0 Når jeg gikk på skolen var det to som het Ørjan. Vi løste det ved å bruke både fornavn og etternavn 🤣 Kom en med samme navn som meg på ungdomsskolen. Samme uttale, men forskjellig stavelse. Så der ble den ene tiltalt ved etternavn.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Skrevet 4. juli 2023 Enkeltnavn! Dobbeltnavn blir harry i 9 av 10 tilfeller💩 Anonymkode: 5ca8c...d97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå