Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går andre året på vidergående nå, og har veldig lyst å bli lærer (på ungdomsskolen). Jeg har lest at jeg må ha minst 3 i norsk, og minst 4 i matte, og det er helt greit. Jeg vil helst gå på Høgskolen i Oslo og Akershus, og jeg har sett flere videoer av folk som snakker om læreryrket osv. Men tingen er at jeg aner ikke hva man gjør der. Er det forelesninger som på universitetet eller er det som vgs? Hadde vært hyggelig om noen her kunne fortelle om hva man gjør og om det er kjekt. :)

Anonymkode: 88e26...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både forelesninger - og vanlig klasseromsundervisning og gruppearbeid. To praksisperioder og år -Der  du jobber i skolen med en veileder (øvingslærer) første perioden er det mye observasjon -Så lærer du etterhvert å undervise. 

Anonymkode: baa6e...cd5

Skrevet

*pr  år

Anonymkode: baa6e...cd5

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Både forelesninger - og vanlig klasseromsundervisning og gruppearbeid. To praksisperioder og år -Der  du jobber i skolen med en veileder (øvingslærer) første perioden er det mye observasjon -Så lærer du etterhvert å undervise. 

Anonymkode: baa6e...cd5

Men hva snakker foreleseren om? Og hva skjer under klasseromsundervisningen og gruppearbeidet?

Anonymkode: 88e26...67d

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva snakker foreleseren om? Og hva skjer under klasseromsundervisningen og gruppearbeidet?

Anonymkode: 88e26...67d

Det kommer an på faget. Man har både pedagogikk, fagdidaktikk og litt annet. Hvorfor er det viktig nå? Det du må finne ut om du har lyst til å bli lærer. Hvis svaret er ja, så kommer du deg gjennom undervisningen i den formen den kommer.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Nå går jeg master(første året)  på GLU 5-10 med master i fagdidaktikk (matematikk) Nå er lærerutdanningen litt forandret, men når jeg begynte så kunne man velge om man gikk 4 år eller 5 år. Derfor så forteller jeg ut fra min utdanning. 

Jeg har valgt fagene matematikk og naturfag. Så i løpet av de tre første årene var jeg ferdig med både matematikk, naturfag og PEL (pedagogikk og elevkunnskap). Det siste året kunne vi velge et fag ekstra eller å begynne på master (Som jeg gjorde). Fra før av har jeg et halvt årstudium i samfunnsfag. Du kan lese om den nye oppbyggingen på skolene sine nettsider, de er ulike fagkombinasjoner ved de ulike skolene så prøv å velg den som passer deg best. 

I naturfag så lærte vi mye teoretisk (biologi, kjemi og fysikk) og litt om hvordan elevenes forståelse for faget er, hvordan undervise og litt annen fagdidaktikk. Her var det ofte gruppearbeid (eksameninnleveringer i grupper som du jobbet med hele semesteret) og i selve undervisningen med forsøk og praktiske aktiviteter. Vi var så få at vi satt i et klasserom som på vgs og hadde forelesning +aktivitetene. Du hadde også individuelle eksamener. Dagene med naturfag var lange med undervisning fra 08:30 til 14:30 

I matematikk så hadde vi for det meste forelesninger fra 08:30 til 12:30 eller fra 12:30 til 15:30 (tidene er veldig forskjellige fra skole til skole) Her lærte vi om elevensforståelse og teori om matematikk inkludert regning osv.... (altså du lærer mer enn du lærte på vgs.)

I PEL så hadde vi ofte forelesning med innslag av gruppearbeid i timene eller diskusjoner i par eller grupper. For det meste så var det forelesning.

I tillegg så har du 115  dagers praksis fordelt på 5 år. Du får prøve deg både på barn og ungdomsskole (5-10) og er i praksis allerede første studieår (mest sannsynlig første semester)  



 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...