AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Er nysgjerrig siden jeg vurderer å slutte selv. Liker butikkjobb, men kanskje litt kjedelig i lengden? Tenker da særlig på deg som er litt utenfor A4-boksen, som ikke gir etter for samfunnspresset som mener alle skal utdannes. Anonymkode: e89c7...683
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #2 Skrevet 24. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er nysgjerrig siden jeg vurderer å slutte selv. Liker butikkjobb, men kanskje litt kjedelig i lengden? Tenker da særlig på deg som er litt utenfor A4-boksen, som ikke gir etter for samfunnspresset som mener alle skal utdannes. Anonymkode: e89c7...683 Samfunnspresset som mener alle skal utdannes? Virker som om du bruker dette som din unnskyldningen for å slutte på skolen uten å selv ha stor tro på det. Men hvor lurt tror du det er? Tenk nøye gjennom dette før du gjennomfører det. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er ung, så tenk at om noen år så er du gift og har barn og er nødt til å ha en stabil inntekt. Skal du da si til dine barn at det er greit å droppe ut av skolen? Anonymkode: 5430f...e79 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #3 Skrevet 24. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samfunnspresset som mener alle skal utdannes? Virker som om du bruker dette som din unnskyldningen for å slutte på skolen uten å selv ha stor tro på det. Men hvor lurt tror du det er? Tenk nøye gjennom dette før du gjennomfører det. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er ung, så tenk at om noen år så er du gift og har barn og er nødt til å ha en stabil inntekt. Skal du da si til dine barn at det er greit å droppe ut av skolen? Anonymkode: 5430f...e79 Alle har ikke høy utdannelse. Anonymkode: 297b3...84e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Wow, du er skikkelig rebelsk som ikke gir etter for dette samfunnspresset. Gratulerer. Anonymkode: 7ed4d...e9e 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, du er skikkelig rebelsk som ikke gir etter for dette samfunnspresset. Gratulerer. Anonymkode: 7ed4d...e9e Alle har ikke høy utdannelse. Anonymkode: 297b3...84e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har ikke høy utdannelse. Anonymkode: 297b3...84e 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har ikke høy utdannelse. Anonymkode: 297b3...84e Idag bør man ha det. Lykke til uten. Anonymkode: c5843...c0b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Idag bør man ha det. Lykke til uten. Anonymkode: c5843...c0b Det er ikke slik at alle skal ha en høyere utdannelse for kunne jobbe, selv har jeg en b-grad, men kan forstå at folk velger annerledes. Anonymkode: 297b3...84e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at alle skal ha en høyere utdannelse for kunne jobbe, selv har jeg en b-grad, men kan forstå at folk velger annerledes. Anonymkode: 297b3...84e Dessverre? så er det sånn at det kan bli vanskeligere å klare seg uten høyere utdannelse. Anonymkode: 5430f...e79
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre? så er det sånn at det kan bli vanskeligere å klare seg uten høyere utdannelse. Anonymkode: 5430f...e79 å? jeg kjenner mange folk i jobb som ikke har høyere utdannelse, klart seg bra har de og. Anonymkode: 297b3...84e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Skrevet 24. januar 2017 Du har flere jobbalternativer med høyere utdannelse. Bedre å gjøre seg ferdig med det nå, enn å angre senere når det blir vanskelig å finne en jobb/eller alternativene til jobb er kjedelige. Anonymkode: 9448c...dac
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har flere jobbalternativer med høyere utdannelse. Bedre å gjøre seg ferdig med det nå, enn å angre senere når det blir vanskelig å finne en jobb/eller alternativene til jobb er kjedelige. Anonymkode: 9448c...dac Jeg er ikke hi, men en annen. Har høyere utdannelse innen et fagfelt jeg ikke har brukt. ( Har fått andre typer jobber servert uten å søke ). Nå er jeg arbeidsledig pga feil utdannelse inne det jeg jobbet som, erfaringer har vist meg at det er et tøft marked for alle der ute, gjelder også de som har høyerer utdannelse. Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde et fagbrev vært vel så godt nok:) Ønsker hi lykke til, jeg synes det er tøft å velge annerledes. Stå på! Anonymkode: 297b3...84e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #12 Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: å? jeg kjenner mange folk i jobb som ikke har høyere utdannelse, klart seg bra har de og. Anonymkode: 297b3...84e Hvis du gidder å lese det jeg skriver så ser du at jeg skrev "det kan bli", ikke at det er eller at det har vært. Anonymkode: 5430f...e79
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Skrevet 24. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du gidder å lese det jeg skriver så ser du at jeg skrev "det kan bli", ikke at det er eller at det har vært. Anonymkode: 5430f...e79 Finn på noe annet enn fordømmende kommentarer. Anonymkode: 297b3...84e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke hi, men en annen. Har høyere utdannelse innen et fagfelt jeg ikke har brukt. ( Har fått andre typer jobber servert uten å søke ). Nå er jeg arbeidsledig pga feil utdannelse inne det jeg jobbet som, erfaringer har vist meg at det er et tøft marked for alle der ute, gjelder også de som har høyerer utdannelse. Hadde jeg kunne valgt om igjen hadde et fagbrev vært vel så godt nok:) Ønsker hi lykke til, jeg synes det er tøft å velge annerledes. Stå på! Anonymkode: 297b3...84e Fagbrev er jo et resultat av utdanning. Ja, det er på et videregående nivå, men det er da fortsatt utdanning. Anonymkode: 7ed4d...e9e 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #15 Skrevet 25. januar 2017 Jeg gikk rett fra VGS og ut i jobb. Var SINNSSYKT skolelei, og klarte knapt å dra meg gjennom VG3 med maksimum fravær og elendige karakterer. Jeg begynte å jobbe innen kundeservice, og etter noen år begynte jeg å jobbe i administrasjonen til en mindre bedrift. Etter det har jeg vel hatt alle administrative stillinger som ikke krever formell kometanse du kan tenke deg (jeg har ikke byttet arbeidsgiver oftere enn normalt, men byttet stilling internt). Jeg trivdes veldig godt i disse stillingene, og jeg gjorde en god jobb også. MEN. Uten formell utdannelse nådde jeg et tak. Jeg kunne være kjempeflink, men uten papirer å vise til, stoppet klatringen på karriærestigen ganske raskt. Jeg opplevde det som frustrerende og veldig begrensende å stagnere og aldri bli mer enn "bare en sekretær". Dessuten, lønna ble aldri noe mer enn "helt grei". Jeg tok opp alle fagene jeg hadde dårliger karakterer i (omtrent alle), fikk bare 5ere og 6ere, og går nå drømmestudiet som en av de eldste i mitt kull. Jeg er veldig glad jeg gjorde det slik. Drømmestudiet mitt da jeg var 19 var noe helt annet enn drømmestudiet mitt i dag. Jeg har vært i arbeidslivet i mange år, og misunner ikke 19åringene jeg studerer med å stå på bar bakke og aldri har kjent virkeligheten før. Men dette kommer jo helt ann på hva du vil. Veldig mange er fornøyde med å jobbe i ufaglærte yrker hele livet (mange av dem var mine kollegaer), og det er kjempebra for dem! Ikke noe galt i det! Det gikk jo "helt greit" med meg. I teorien kunne jeg jobbet slik resten av livet med hevet hode. Men merk deg at arbeidsmarkedet blir tøffere. En stilling tilsvarende min første jobb (som jeg fikk med knapt VGS), krever nå minimum en bachelor. Selv jeg som har masse erfaring og en lang CV merket jeg på slutten at det ble vanskeligere å jobb og at markedet snevret seg inn. Der det tidligere kun var nødvendig med "erfaring ELLER utdannelse" er det nå blitt nødvendig med "erfaring OG utdannelse". Jeg skrev over at jeg var glad jeg gikk rett ut i arbeidslivet etter VGS. Men jeg tviler sterkt på at jeg kunne gjort det samme i dag, slik arbeidsmarkedet er. Anonymkode: d6318...af4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #16 Skrevet 25. januar 2017 Jeg sluttet på studiene, og fikk en 20 % jobb. Slitt i mange år økonomisk. Har vært superheldig å fått fast jobb nå, tilnærmet 100%, men jeg angrer veldig på at jeg sluttet. Kunne jeg valgt om igjen (noe jeg kanskje gjør en dag) hadde jeg fullført studiene. Om ikke annet, for å i alle fall bare ha fullført noe, man får lettere jobb da også. Mitt tips; bit tennene sammen den korte tiden av livet ditt det tar å utdanne deg, så du har større sjanse for en trygghet resten av livet ditt! Anonymkode: ce4d9...9e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå