Gå til innhold

Når kjøleskapet står uten strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Imorgen blir det strømbrudd her pga. noe arbeid de må gjøre, og jeg fikk ikke beskjed om det før etter jeg hadde tatt storhandel og fylt opp kjøleskapet... Jeg er borte fra morgenen til sent på ettermiddagen. Eneste kalde stedet jeg kan sette det er utendørs, men det blir ikke aktuelt siden jeg er borte hele dagen, og det kryr av uteliggere og tyver her. 

Hva skal jeg gjøre med maten i kjøleskapet?? Nekter å tape de pengene. Aner ikke hvor lenge strømmen blir borte, men de antok rundt 6 timer. 

Varene jeg har i kjøleskapet er stort sett yoghurt, cottage cheese, hvitost, prim, egg, smøreost, grønnsaker og frukt. Resten har jeg lagt i fryseren, siden det tar mye lengre tid før den blir varm nok til at maten ødelegges. 

Anonymkode: a6cbe...49a

Skrevet
1 minutt siden, KaDust skrev:

Står noen tips her: http://www.ringeriks-kraftnett.no/kundeservice/strombrudd/langvarig-strombrudd/

Så lenge du ikke åpner kjøleskapet noe særlig på de timene det er strømbrudd så holder kulden seg ganske lenge likevel. Det går nok bra, tenker jeg!

Tusen takk for linken :) Der står det jo at de fleste matvarer holder seg i noen timer. Men er det noe av det jeg har i kjøleskapet som holder i kort tid? Tenker da særlig yoghurt, cottage cheese, ost og prim? Har maaange bokser meieriprodukter, tre bokser prim og en helt nyåpnet hvitost på over 1 kg. Egg og grønnsaker holder vel lenge tenker jeg. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for linken :) Der står det jo at de fleste matvarer holder seg i noen timer. Men er det noe av det jeg har i kjøleskapet som holder i kort tid? Tenker da særlig yoghurt, cottage cheese, ost og prim? Har maaange bokser meieriprodukter, tre bokser prim og en helt nyåpnet hvitost på over 1 kg. Egg og grønnsaker holder vel lenge tenker jeg. 

Neida, de holder seg fint. Yoghurt er tross alt laget på varme og bakterievekst. :lol: Melk er vel det eneste jeg kan tenke meg at kanskje kunne blitt surt, men det kan godt være den holder seg også. Det kommer an på hvor godt kjøleskapet ditt holder på kulden.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, KaDust skrev:

Neida, de holder seg fint. Yoghurt er tross alt laget på varme og bakterievekst. :lol: Melk er vel det eneste jeg kan tenke meg at kanskje kunne blitt surt, men det kan godt være den holder seg også. Det kommer an på hvor godt kjøleskapet ditt holder på kulden.

Jeg har ikke melk der :) Har yoghurt (Go morgen og Tine fruktyoghurt), og cottage cheese. Og en boks vaniljekesam! Eneste pålegget jeg har er prim, egg og smøreost på tube. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke melk der :) Har yoghurt (Go morgen og Tine fruktyoghurt), og cottage cheese. Og en boks vaniljekesam! Eneste pålegget jeg har er prim, egg og smøreost på tube. 

Det skal gå helt fint! :)

Skrevet

Legg noen plastflasker eller melkekartonger med vann i fryseren i natt og flytt dem til kjøleskapet i morgen når de har frosset. Legg dem i øverste hylle så de kjøler hele skapet best mulig. Plastflasker og melkekartonger isolerer litt så de sprer kjøleeffekten over lengre tid, samtidig som det er for lite til at det blir minusgrader og ting fryser.

Anonymkode: 02dcc...aaa

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg noen plastflasker eller melkekartonger med vann i fryseren i natt og flytt dem til kjøleskapet i morgen når de har frosset. Legg dem i øverste hylle så de kjøler hele skapet best mulig. Plastflasker og melkekartonger isolerer litt så de sprer kjøleeffekten over lengre tid, samtidig som det er for lite til at det blir minusgrader og ting fryser.

Anonymkode: 02dcc...aaa

Jeg har verken flasker eller melkekartonger :( Pantet alle flaskene idag (typisk panting og storhandel-mandag), og melkekartonger har jeg aldri da jeg sjelden drikker melk. Men takk for tipset likevel :)

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Hvis du har noe i fryseren som du kan spise imorgen, kan du jo tine det i kjøleskapet de timene strømmen er borte.

Du kan også bruke doble poser til å fryse vann i, eller fryseposer.

Men tror det du har skulle holde seg likevel.

Skrevet
22 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Hvis du har noe i fryseren som du kan spise imorgen, kan du jo tine det i kjøleskapet de timene strømmen er borte.

Du kan også bruke doble poser til å fryse vann i, eller fryseposer.

Men tror det du har skulle holde seg likevel.

Jeg skal ikke være hjemme i morgen, kun hjem en tur sent på ettermiddagen, før jeg skal bort igjen og kommer ikke hjem før sent på kvelden. Så skal ikke spise noe fra fryseren. Ellers hadde det vært en mulighet, ja :)

Håper det holder seg likevel! Kjedelig å komme hjem til ødelagt mat og tapte penger. Særlig for en fattig student som er "lur" og gjør storhandel én gang i uken. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke være hjemme i morgen, kun hjem en tur sent på ettermiddagen, før jeg skal bort igjen og kommer ikke hjem før sent på kvelden. Så skal ikke spise noe fra fryseren. Ellers hadde det vært en mulighet, ja :)

Håper det holder seg likevel! Kjedelig å komme hjem til ødelagt mat og tapte penger. Særlig for en fattig student som er "lur" og gjør storhandel én gang i uken. 

Du kan jo fryse vann i "hva som helst" da. Til neste gang: putt en skål/kopp/bakeform/plastboks el i frysen halvfull med vann. Putt i kjøleskapet når den er frossen.

Dog: du kan ta joghurt, sette den på benken og spise den et døgn senere. Som flere påpeker: ost og joghurt er allerede bedervet melk...

Anonymkode: 52690...0f8

• Liker 1
Skrevet

Altså... på hytta hadde vi en kjeller som var delvis under jorda. Der hadde vi alle kjølevarer i flere dager, også melk. Den holdt seg. Dette var på sommeren. 

Anonymkode: 97d2c...757

• Liker 1
Skrevet

Du har fått gode råd over her. Er det kun snakk om seks timer hadde jeg ikke tenkt særlig over det. Er kjøleskapet lukket holder kulden seg lenge. Melkeprodukter ville jeg nok ikke tenkt over engang - barn tar jo med seg yoghurt på skolen klokken 7.30 og spiser den ikke før nærmere 12. Ville absolutt ikke stresset med det.

Men uansett smart å fryse ned lettbedervelige matvarer og varer du ikke skal bruke i morgen. Da er du ihvertfall sikker på at du ikke må kaste noe. 

• Liker 1
Skrevet
På 23.1.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev:

Legg noe stort fra fryseren i kjøleskapet i morgen tidlig. Det vil hjelpe til å holde matvarene kjølig :)

Evt legg det meste av varene i en stor kjøleboks og legg noen frossenvarer i kjøleboksen for å holde varene kalde.

Har du ikke kjøleboks, så kan du pakke varene godt sammen i en pose/ pappeske og legge frosne kjøleelementer eller frosne matvarer sammen med varene og isolere med aviser og evt aluminiumsfolie.

Anonymkode: 1c14f...65a

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frys ned noen melkekartonger eller saftflasker (fylt med vann) nå, og da bruker du disse som kjøleelementer i morgen tidlig :jepp:

i kjøleskapet eller i kjølebag/ eske/ el.l.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har verken flasker eller melkekartonger :( Pantet alle flaskene idag (typisk panting og storhandel-mandag), og melkekartonger har jeg aldri da jeg sjelden drikker melk. Men takk for tipset likevel :)

Da har du vel en bakebolle eller en kasserollle som du kan legge en pose oppi?

Fyll deretter posen med vann. Knyt igjen. La posen ligge i kasserollen/ bakebolle. Sett dette i fryseren i kveld.

Vips så har du fryseelement i morgen tidlig :jepp:

Skrevet

Eller bruk en langpanne (til stekeovn): Da kan du lage mange fryseelementer i løpet av natten :)

Har du kakeformer, esker eller annet som du kan legge poser med vann i?

Skrevet

Et normalt fungerende kjøleskap skal klare et strømbrudd på inntil 10 timer. Pass på at alt er kjølt ned til skapets temperatur til i morgen. 

Anonymkode: cccc1...9c9

• Liker 1
Skrevet

Maten din holder seg nok helt fint. Vi hadde strømbrudd en 4-5 ganger i fjor, i mange timer. Og det gikk helt fint med maten hver gang, selv om vi åpnet kjøleskapet flere ganger, og vi hadde heller ingen isklumper inni der. 

Anonymkode: b9684...76d

• Liker 1
Skrevet

Så lenge alt er nedkjølt før strømbruddet, og ingen åpner kjøleskapet,så er det ingen grunn til bekymring :)
Så lenge kjøleskapdøren er lukket så mye som mulig, så stiger det sjeldent til over 10 grader på 6 timer. Over 10 grader anses som "risiko", men slapp av :) Så lenge du/dine er normalt friske, så ikke stress! Det går helt fint!
Hilsen næringsmiddelteknologen som jobber med trygg mat og er spesielt interessert innenfor temperaturkontroll. 

Anonymkode: a79d7...977

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...