AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Inspirert av en annen tråd på dette underforumet. I dag tar mange 3-5 år høyere utdanning. Etterpå må man ofte gå i vikariat i flere år,spesielt hvis man jobber i det offentlige. Mange har kanskje tatt et friår eller to etter vgs,og mange vil defor ha bikket 30 innen de får fast jobb. Så er det ikke så lurt, og ikke minst vanskelig, å skaffe seg eget hus og barn uten fast jobb. Hvorfor er det slik at det tviholdes på faste stillinger i det offentlige? Er ikke ett år nok til å vite om du vil ha med arbeidstakeren videre? Hvorfor må trenger du 4-5 år før du vet om du kan ansette personen? Hilsen ei som måtte gå 4 år i vikariat før hun fikk fast jobb. Kjør debatt ☺ Anonymkode: e9f66...e19 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Det er vel ikke så mye å debattere eller ikke, det er realitetene i arbeidslivet idag. Det gjelder både ufaglærte og middels/høyt utdannede. Eksempelvis er det lett å få jobb som sykepleier, men man må regne med å ha flere prosentstillinger som er blandet fast/vikar. Det er ikke vanskelig å skaffe seg barn uten fast jobb, de fleste gjør jo det i lærer/sykepleieryrket og endel andre yrker. Idag mases det om "fast jobb", mens man før i tiden gikk hjemme med barn i årevis og gjerne jobbet deltid(det gjør utrolig mange kvinner) uten at de ventet med barneønske av den grunn. De som maser om faste stillinger er nok stort sett de som ble ferdig utdannet de få årene markedet var veldig godt for mange, jeg ble også ferdig utdannet da. Men jeg var "gammel nok" til å ha sett andre situasjoner tidligere(husker universitetsavisen vår snakket om å jobbe gratis for å få erfaring, markedet var helt annerledes enn når jeg var ferdig med studiene) og tok ikke det som en selvfølge. Så kom finans/oljekrise, og folk begynner å bli litt mer realistiske igjen. Anonymkode: a62e4...56e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå