Almica Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Hei, jeg er ny her Jeg har to barn, fikk første i VG3, så jeg manner meg opp nå til å sette i gang og endelig bli ferdig med utdanningen. Jeg tenker å søke meg inn på voksenopplæring med oppstart i august. Har en del spørsmål, noen her som har vært studenter med småbarn? Noen som har tatt voksenopplæring? Er man regnet som student? Kan man få studentbolig? Driver å mailer diverse steder, men vil gjerne også høre personlige erfaringer om dere har noen. Er ganske engstelig for å komme i gang mtp at det kan bli hardt som student med barn! Håper på svar fra noen
Honkaponka Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Hei! Jeg er nå student med ei på 4 år. Har tatt voksenopplæring, og går nå på universitet. Klart det er hardt, men det er jo verdt det til slutt. Men er det sånn at du ikke har studiekompetanse? Og skal ta alle fag? Jeg fikk ikke noe støtte fra NAV, men vanlig stipend og lån. Går du voksenopplæring, har du heller ikke noen store rettigheter, men jeg jobbet endel vedsiden av. Man er ikke regnet som student når man tar voksenopplæring, dessverre.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #4 Skrevet 24. januar 2017 Du regnes som elev når du tar videregående utdanning, men det er enkelte elever som har rett på studentbolig. Du kan se om du oppfyller disse kravene. Når det gjelder høyere utdanning er det ganske mange som sjonglerer studier med barn. Det er jo selvsagt tøffere enn å ikke ha barn, men de fleste får det jo til. Anonymkode: 9459b...c92 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 Student blir du først når du tar høyere utdanning. Anonymkode: ff1bf...5ad 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 Du regnes IKKE som student når du tar voksenopplæring, nei. Da er du elev, med elevrettigheter jfr. lovverket. Og at du kan ha "rett på" studentbolig har jeg aldri hørt om - den påstanden vil jeg gjerne se belegg for. Disse boligene tilhører studentsamskipnadene ved den enkelte høyskole/det enkelte universitet, og er reservert til dem som studerer ved deres institusjoner - ikke til folk på VGS. Hvis noen faktisk gjør unntak for dette skal det stå i tildelingskriteriene (disse ligger på nett for hver enkelt samskipnad). Men det tror jeg ikke eksisterer, og det ville overrasket meg veldig om en elev kunne få studentbolig når dekningsgraden i Oslo er rundt 13 %, og den ikke er særlig bedre i resten av landet. Dette er boliger for studenter. Når det er sagt pleier det å gå greit å få familiebolig når du faktisk har blitt student, så fremt du søker i god tid og setter en tidlig innflytningsdato. Samskipnadene skal tjene penger, og det hjelper ikke å søke i januar om du har haket av for innflytting i august. Da velger de selvfølgelig heller noen som kan flytte inn i juni. Greit å huske på! Men det finnes voksenopplæringssentre som tilbyr kurs dag og kveld, sånn at du kan tilpasse mengden fag til jobb. Det er det vanligste når man tar VO som voksen. Anonymkode: 410f2...820
Almica Skrevet 24. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 24. januar 2017 11 timer siden, Honkaponka skrev: Hei! Jeg er nå student med ei på 4 år. Har tatt voksenopplæring, og går nå på universitet. Klart det er hardt, men det er jo verdt det til slutt. Men er det sånn at du ikke har studiekompetanse? Og skal ta alle fag? Jeg fikk ikke noe støtte fra NAV, men vanlig stipend og lån. Går du voksenopplæring, har du heller ikke noen store rettigheter, men jeg jobbet endel vedsiden av. Man er ikke regnet som student når man tar voksenopplæring, dessverre. Jeg har ikke studiekompetanse nei, ble ikke ferdig med videregående. Kan jeg spørre hva beløpet ble på av stipend og lån som du da levde på? Jeg må ta alle fag ja. Hvordan opplevde du undervisningen der? Gikk du i Oslo? Snittet for å komme inn på studie i Oslo er skyhøyt nå så føler at voksenopplæringen blir nesten verre enn studietiden Trenger 5 i snitt for å komme inn på det studie jeg har mest lyst på
Honkaponka Skrevet 24. januar 2017 #8 Skrevet 24. januar 2017 23 minutter siden, Almica skrev: Jeg har ikke studiekompetanse nei, ble ikke ferdig med videregående. Kan jeg spørre hva beløpet ble på av stipend og lån som du da levde på? Jeg må ta alle fag ja. Hvordan opplevde du undervisningen der? Gikk du i Oslo? Snittet for å komme inn på studie i Oslo er skyhøyt nå så føler at voksenopplæringen blir nesten verre enn studietiden Trenger 5 i snitt for å komme inn på det studie jeg har mest lyst på Jeg tok voksenopplæring på dag og kveld, over to år. (Alle seks fag) Da fikk jeg tid til å jobbe ved siden av. Jeg hadde ikke så masse utbetalt fra lånekassen, for det regnes ikke om fulltidsskole. Fikk vel rundt 5-6000 i måneden. Jeg gikk ikke i Oslo nei.. Men husk at du også får alderspoeng da! Jeg flyttet til Gjøvik, for å gå på NTNU, der er det lavere snitt, men skolen er knallbra. Det har de jo også studentbarnehage, og du er garantert studentbolig. Jeg hadde nesten 5 i snitt etter voksenopplæringen, men voksenopplæringen er fortsatt ingenting i forhold til universitetet!
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #9 Skrevet 24. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du regnes IKKE som student når du tar voksenopplæring, nei. Da er du elev, med elevrettigheter jfr. lovverket. Og at du kan ha "rett på" studentbolig har jeg aldri hørt om - den påstanden vil jeg gjerne se belegg for. Disse boligene tilhører studentsamskipnadene ved den enkelte høyskole/det enkelte universitet, og er reservert til dem som studerer ved deres institusjoner - ikke til folk på VGS. Hvis noen faktisk gjør unntak for dette skal det stå i tildelingskriteriene (disse ligger på nett for hver enkelt samskipnad). Men det tror jeg ikke eksisterer, og det ville overrasket meg veldig om en elev kunne få studentbolig når dekningsgraden i Oslo er rundt 13 %, og den ikke er særlig bedre i resten av landet. Dette er boliger for studenter. Når det er sagt pleier det å gå greit å få familiebolig når du faktisk har blitt student, så fremt du søker i god tid og setter en tidlig innflytningsdato. Samskipnadene skal tjene penger, og det hjelper ikke å søke i januar om du har haket av for innflytting i august. Da velger de selvfølgelig heller noen som kan flytte inn i juni. Greit å huske på! Men det finnes voksenopplæringssentre som tilbyr kurs dag og kveld, sånn at du kan tilpasse mengden fag til jobb. Det er det vanligste når man tar VO som voksen. Anonymkode: 410f2...820 Her: http://samskipnaden.no/sites/samskipnaden.no/files/2016-11/tildelingsreglement_fra_01.08.2016.pdf Dette var ett enkelt søk, og dette er nok ikke den eneste studentsamskipnaden som tilbyr det. Man må imidlertid sette seg inn i hva slags kriterier som man må oppfylle for å kunne søke. Det mest vanlige er flytting fra hjemsted grunnet utdanningslinje. Anonymkode: 9459b...c92
Almica Skrevet 24. januar 2017 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2017 5 minutter siden, Honkaponka skrev: Jeg tok voksenopplæring på dag og kveld, over to år. (Alle seks fag) Da fikk jeg tid til å jobbe ved siden av. Jeg hadde ikke så masse utbetalt fra lånekassen, for det regnes ikke om fulltidsskole. Fikk vel rundt 5-6000 i måneden. Jeg gikk ikke i Oslo nei.. Men husk at du også får alderspoeng da! Jeg flyttet til Gjøvik, for å gå på NTNU, der er det lavere snitt, men skolen er knallbra. Det har de jo også studentbarnehage, og du er garantert studentbolig. Jeg hadde nesten 5 i snitt etter voksenopplæringen, men voksenopplæringen er fortsatt ingenting i forhold til universitetet! Jeg vil helst ta alle fag på ett år, utgjør det kanskje noe forskjell for Lånekassen? Jeg vet ikke hvordan det fungerer med poeng osv for å søke seg inn på studie jeg har jo aldri søkt meg inn før Hehe. Jeg tror jeg har 8 alderspoeng, hva har det å si for hvor høyt snitt jeg må ha da for å Evt komme inn på studie der de krever 5 i snitt?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #11 Skrevet 24. januar 2017 Jeg holder på med en master. Måtte ta ett år permisjon fra studiene første året da jeg fikk barn. Begynte å studere igjen når ungen var 8 mnd. Jeg har i tillegg jobbet ved siden av studiene siden ungen var 2,5 år. Har mange ganger angret på at jeg ikke "bare" tok lærlingtiden eller "bare" en bachelor for da hadde jeg jo vært ferdig utdannet for lenge siden. Akkurat de tankene har egentlig handlet mer om det økonomiske (studentøkonomien er ikke akkurat noe å skryte av). Nå når jeg ser at studentlivet har en ende er jeg utrolig glad for at jeg holdt ut. Om bare 5 mnd. er jeg ferdig med den utdannelsen jeg ville ha! Det er klart at jeg har jobbet mange sene kvelder med skolearbeid og jeg har vært nødt til å arbeide mer strukturert enn hvis jeg ikke hadde hatt barn. Men jeg har også hatt veldig god tid til min sønn. Nå når jeg kun skriver master og ikke jobber kan vi f.eks drøye litt med å dra i barnehagen på morgenen, jeg kan hente han tidligere osv. Slike perioder har vi hatt flere av. Selv om jeg gleder meg til å være ferdig med studiene og til å komme i jobb, så gruer jeg meg litt til å miste disse godene ved å være student også. Ser at det også er litt snakk om hva man får utbetalt i mnd. hos lånekassen. Jeg får utbetalt 8900 i mnd ca. med barnetillegg for ett barn (1000 kr. ekstra). Nå i januar fikk jeg det store stipendet som var på rundt 23000 (men da må da må spares). Anonymkode: 889f7...d23
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #12 Skrevet 26. januar 2017 Jeg fikk studentbolig i Oslo da jeg gikk på voksenopplæring på videregående i Bærum. Ca 12 år siden. Anonymkode: 652f3...cb5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2017 #13 Skrevet 26. januar 2017 Jeg tar fag på Sonans, og har en datter på snart 1 år. Begynte på skolen når hun var 3 mnder. Det er tøft! Jeg tar heldigvis bare 2 fag på skolen og resten på nett. Jeg trenger toppkarakterer for å komme inn dit jeg vil, og jeg vil si at jeg ikke har noe fritid lenger. Jeg får stipend på skolen, som utgjør ca 9k/mnd + at jeg jobber ved siden av. Jeg og barnefar bor sammen og han jobber fulltid i en god jobb, så vi er ikke i en økonomisk knipe, men tipper jeg hadde vært det om jeg var alene. Fra jeg står opp til jeg legger meg er det skole hele dagen. Jeg hører på lydbok for historie når jeg kjører bil eller sitter på bussen. Jeg prøver å oversette alt jeg ser/gjør til spansk; går inn i en klesbutikk og prøver å huske alle klærne på spansk osv osv. Når jeg leser på sengen til lille så leser jeg pensumbøker - hun er under 1 år så hun forstår ikke hva jeg sier uansett. Jeg sitter hver eneste kveld fra hun legger seg til sent på natten med skole. Det er tungt, men det kommer til å bli verdt det! Jeg vet ikke om du har rett på noe.. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde rett på noe slags bostipend fordi jeg eier egen leilighet i hvert fall. Vet ikke hvordan det er med voksenopplæring. Anonymkode: fdc4c...6c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå