Gå til innhold

Dumt spørsmål: hvor lenge mellom jerntilskudd og melkeprodukter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jernmangel og er på jerntilskudd. Hvor lang tid mellom jerntilskudd og melkeprodukter? Tok jern til middag for en times tid siden og har så lyst på is til dessert..

Anonymkode: 0fdf8...004

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 timer

Anonymkode: bb883...a68

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 timer

Anonymkode: bb883...a68

Takk, søren og..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jernmangel og er på jerntilskudd. Hvor lang tid mellom jerntilskudd og melkeprodukter? Tok jern til middag for en times tid siden og har så lyst på is til dessert..

En time før eller to til tre timer etter. Men dette er tommelfingerregel. Det er viktigere at man får mat og næring i seg enn å følge klokka. Melk og melkeprodukter nøytraliserer jern slik at det ikke blir tatt opp av kroppen like godt. Men med depotabletter (noe jerntabletter brukt ved jernmangel er)  så er ikke dette så viktig å overholde på minuttet. 

Anonymkode: 0ba76...8ed

Skrevet

Seriøst? Jeg visste om dette. Jeg tar jerntilskudd, men har alltid melk i kaffen på morgenen eller drikker oboy. Er det bortkastet med jern? 

Skrevet
Akkurat nå, Uglems skrev:

Seriøst? Jeg visste om dette. Jeg tar jerntilskudd, men har alltid melk i kaffen på morgenen eller drikker oboy. Er det bortkastet med jern? 

Du får ikke samme nytten av jernet som om du tar det med appelsinjuice eller vann. Men å ta jern på tom mage om morgenen kan medføre kalme.

Husk og på at grapefrukt, granateple tranebær heller ikke passer sammen med en rekke medisiner. 

Les ALLTID pakningsvrdlegget på varer fra apotek.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke samme nytten av jernet som om du tar det med appelsinjuice eller vann. Men å ta jern på tom mage om morgenen kan medføre kalme.

Husk og på at grapefrukt, granateple tranebær heller ikke passer sammen med en rekke medisiner. 

Les ALLTID pakningsvrdlegget på varer fra apotek.

Tusen takk for råd:) da sjekker jeg ut dette fra nå av :)

Skrevet

Er det ikke slik at man må også ha c- vitamin når man tar jern for hvis ikke tas det ikke opp i cellene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...