Gå til innhold

Gode middagsretter, som er lette å lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tiden er jeg intenst matlei, dette er delvis forårsaket mitt lidenskapelige hat mot matlaging som fører til at jeg ikke orker å gjøre noen innsats i matlagingen når jeg lager mat over en lengre periode.

Uansett! Poenget er at jeg trenger tips til middagsretter som smaker godt, men som likevel er lett å lage! Så, tips? Oppskrifter mottas med stor takk!

:nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lapskausblanding fra butikken og/evt valgfritt kjøtt?

Laks med grønnsaker bakt i ovnen?

Brokkoli-og  blomkålgrateng med bacon og hvit saus?

Jeg er alltid fan av mat som lager seg selv...😉

Skrevet (endret)

1 p?   kutt opp gulerot i skiver - ta andre rotgrønnsaker som kålrabi og gjør det samme - kutt opp en rødløk eller løk
kutt evt opp et par fedd hvitløk

- sett på pasta skruer el farfalle

- stek først det som tar lengst tid = g.rot og kålrabi - så løk osv

- hvis du vil ha kjøtt? (kutt opp feks medisterkake, pølse, corizo etc) ta ut grønnsakene og stek kjøttet for seg (bedre plass/effekt)

- tøm over grønnsakene igjen,sett ned varmen - rør inn feks en liten (ca teskje)desj sennep,rømme og sweet chilisaus)

- La surre bittelitt

- sil av vannet på pastaen - legg pastaen tilbake i pannen. Tøm innholdet i stekepannen oppi. Ferdig på 10 min.

- du kan variere med det du har i k.skapet. Brokkoli går også fint:kghjerte:

alt tar altså 10 min;) og du kan ha på parmesan hvis du liker det

Endret av Try2
  • Liker 2
Skrevet
55 minutter siden, Try2 skrev:

1 p?   kutt opp gulerot i skiver - ta andre rotgrønnsaker som kålrabi og gjør det samme - kutt opp en rødløk eller løk
kutt evt opp et par fedd hvitløk

- sett på pasta skruer el farfalle

- stek først det som tar lengst tid = g.rot og kålrabi - så løk osv

- hvis du vil ha kjøtt? (kutt opp feks medisterkake, pølse, corizo etc) ta ut grønnsakene og stek kjøttet for seg (bedre plass/effekt)

- tøm over grønnsakene igjen,sett ned varmen - rør inn feks en liten (ca teskje)desj sennep,rømme og sweet chilisaus)

- La surre bittelitt

- sil av vannet på pastaen - legg pastaen tilbake i pannen. Tøm innholdet i stekepannen oppi. Ferdig på 10 min.

- du kan variere med det du har i k.skapet. Brokkoli går også fint:kghjerte:

alt tar altså 10 min;) og du kan ha på parmesan hvis du liker det

Takk for tips! Dette skal jeg absolutt prøve. :nigo:

Skrevet

Suppe er enkelt. Det er bare til å kjøpe en pakke frosne grønnsaker/lapskausblanding på butikken, koke opp vann med noen terninger buljong, og evt. tilsette litt pasta og oppdelt pølse, boller med kjøttfarse eller annet kjøtt du foretrekker.

• Liker 2
Skrevet

du kan også gjøre det samme med andre ingredienser som feks fisk el fiskekaker:)

Skrevet

- Hjemmelaget fiskegrateng er lett! Å veldig godt

Anonymkode: aaab6...ec2

• Liker 1
Skrevet

Ovnsbakt kjøtt/fisk med ovnsbakte grønnsaker. Dette er veldig lettvint, og det er også veldig lett å variere hva du lager. I dag skal jeg lage ovnsbakte kyllinglår med ovnsbakte gulrøtter og søtpotet som er krydret med salt, pepper, timian og rosmarin og en liten dæsj med olje. Smakfullt måltid som krever svært lite hands on-tid. 

Anonymkode: 77e51...f5f

• Liker 1
Skrevet

Thai-gryte. Kylling, vårløk, squash, champignon og chili skjæres opp og brunes i panna. Hell over kokosmelk, krydre med karri og en dusk med koriander. Server med ris/nudler. Gjort unna mens risen koker. 

Anonymkode: c5d81...11c

Skrevet

Matlaging er i bunn og grunn kun variasjoner over bryte ned - varme opp - blande sammen. Dropp oppskrifter, og sett isteden sammen middagene etter en rullering av kjøtt/fisk - stivelse - grønnsaker. Det gir en uendelighet med kombinasjonsmuligheter, og bare fantasien/smaken setter grenser. Feks (jeg tar meg den frihet å nevne noen av mine favoritter):

Ovnsstekt laksefilet, basmatiris, frosne erter eller grønne bønner (aspargesbønner).
Ovnsstekt nakkekotelett, søtpotetmos (kok biter, hell av vannet, mos, tilsett smør, chili, pepper, melk), erter eller bønner.
Kryddersild, potetmos, finhakket løk.
Kyllingvinger, søtpotetmos, erter/bønner.
Svinekotelett, potetmos, kålrotstaver.
Nakkekotelett, byggryn (bløtlegges natta over, og koker så på 10 min), erter/bønner.
Ovnsstekt oksekotelett, maiskolbe, pastinakk med olivenolje, honning og sesamfrø.
Lungemos, poteter (kokt i biter, med skall), løk.
Pasta i Snøfrisk med erter og kokt skinke.
Wok (kylling eller svinekjøtt i strimler, en boks Eldorado wokmix, en liten løk, en paprika og noen bønner skåret i strimler, ris eller risnudler).
Bacon, potetmos, kålrotstaver.
Kyllinglår, kokebanan, salat.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Havner selv i matlei fella og tyr til enkle løsninger, ofte med å kutte litt sellerirot, evt. purre, løk, la det koke noen minutter og tilsette frosne brokkoli-blomkålblanding (den som er dampet, smaker som ferskt), litt smør, pepper og salt og lage mos med stavmikseren. Passer godt til en biff eller karbonader. Med litt sitron (eller uten) tror jeg det passer også til for eksempel fiskekaker. Har nesten alltid tyttebær til. Lager alltid mat til mer enn en dag.

Wok er også enkelt, ha i litt ekstra chili og paprika hvis du bruker ferdigblanding. Og ostesmørbrød, gjerne med litt blåmuggost. Spiser lavkarbo, men er ikke striks, proteinbrød er innenfor for min del.

Stekte fiskeboller med karri og frosne grønnsaker.

Rekesmørbrød eller bare reker, majones og sitron.

Endret av Atea
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Gjest Supersol
Skrevet

Blomkål og brokkolisuppe fra pose med brokkoliblanding oppi. Grovt brød eller knekkebrød ved siden av.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

- Omelett med:
  - grønnsaker (purre, paprika, tomater, hva du har tilgjengelig)
  - revet ost
  - urter (enten ferske eller dypfryste)

- Pannekaker (røra holder seg greit i kjøleskapet et par dager)

- Torsk og grønnsaker bakt i ovn (setter ovnen på 230 grader, har frossen torsk og frossen grønnsaksblanding i egnet form, har over olivenolje, grovsalt, pepper, krydderier og urter som jeg liker. Steker det i 25-30 minutter. Ferdig! Jukser av og til og bruker kjøpt grønnsaksblanding. Sper på med poteter kuttet i terninger/skiver hvis jeg har)

- Tomatsuppe (freser litt finhakket hvitløk og gulløk i panna, har over en boks passerte tomater, en halv tomatboks vann, og en melke-/fløteskvett. Koker det hele raskt opp, har i salt, litt krydder/urter, og kanskje bittelitt sukker. Ferdig!)

- Salat med stekt fisk/stekte reker

- Lorne/Square Sausage og speilegg (skotsk kjøttbrød som egentlig brukes til frokost)

- Kalde mini-kjøttboller med sterk sennep (pleier å lage mini-kjøttboller når jeg får ånden over meg, og fryser de ned) eller oppvarmet med sursøt chilisaus.

Skrevet

Takk for mange gode tips! :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Flesk og duppe!

😛

Skrevet

Jeg har fått dilla på stekte nudler, som er genialt å lage hvis man har dårlig tid og grønnsaker i kjøleskapet man vil få brukt opp. Typisk vietnamesisk gatemat. Utrolig billig også. 

Kok egg- eller risnudler, tar tre-fire minutter. Så steker du de kokte nudlene i varm stekepanne med litt olje, og de grønnsakene du liker - jeg bruker å ha f.eks. hvitløk, chili, vårløk, paprika og grønnkål, avhengig av hva jeg har liggende. En spiseskje asiatisk fiskesaus og en god dæsj soyasaus. Så blander du inn et rått egg, som steker i nudlene. Når egget er greit stekt (ikke la det bli for tørrstekt!) så er retten ferdig. Jeg knuser noen cashewnøtter og strør oppå, gjerne litt fersk koriander hvis jeg har, og så spiser jeg med pinner. 

Jeg er vegetarianer, men de som ønsker kan tilsette f.eks. kyllingbiter eller reker. 

8b0d239b17868600e43e27f4931088c2.jpg

Anonymkode: 70bd8...b83

• Liker 1
Skrevet

Laks med agurksalat, raspet gulrot, poteter og rømme. 

Anonymkode: 78746...c4f

Skrevet

Når jeg er sløv gjør jeg som følger: 

En ildfast form eller stekeplate - legger en kyllingfilet, en halv løk, en gultrot som er delt i to og på langs, en potet i båter og hva enn jeg har har grønnsaker, på plata. Litt olje på, og krydder etter eget ønske - sett i ovenen på 225 grader i ca 30 min. 

Det er godt med en hel spisspaprika, en tomat delt i to, bytte ut potet med søtpotet f.eks. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...