Gå til innhold

Gjeldsrente fordeling på samboere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi er ikke gift, men har felles økonomi. Det vil si at vi deler på alt. Lønn fordeles på regninger, huslån, studielån, sparekontoer etc.

Vi eier boligen 50% hver og har lån på huset. Han er lånetaker og jeg er medlånetaker. Så når skatteoppgjøret kommer, så står all gjeldsrenten oppført på han. Det har jeg ingen problem med, siden alt går fra samme kasse like vel. Han tjener mest, så har i grunn tenkt at det er en fordel at han tar gjeldsrenta også, men han ender som regel med toppskatt likevel. Trodde kanskje man slapp unna det. Han tjener rundt 650.000kr. Jeg tjener rundt 400.000. Har lite med avdrag. 

Så det jeg har grublet litt på er om vi i felleskapet taper noe på dette? 

Anonymkode: d454d...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rentene kommer automatisk på en, men dere er pliktige til å fordele dem etter brøk på boliglånet. For mange kan det ha en økonomisk betydning hvem som får fradraget 

Anonymkode: 90ed1...b90

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rentene kommer automatisk på en, men dere er pliktige til å fordele dem etter brøk på boliglånet. For mange kan det ha en økonomisk betydning hvem som får fradraget 

Anonymkode: 90ed1...b90

WTF? Hvor i lovverket står dette? 

Vi delte de første årene, men så flyttet vi alt på mannen fordi jeg hadde ikke nok inntekt til å få goder av alle fradragene. Stort sett lønner det seg å sette det på den som har mest inntekt. 

Anonymkode: d4869...382

Skrevet

Samboere uten barn SKAL dele gjeldsrentene etter hvilken andel av lånet de står ansvarlige for. Eieforholdet betyr ingenting. Det er hovedlånetaker som får alle rentene oppført på sin selvangivelse. Dersom dere står for 50% av lånet hver skal rentene deles med 50% på hver. 

Som samboere har dere i utgangspunktet ikke lov til å fordele rentene etter eget godtbefinnende. Det kan imidlertid avtales at gjeldsrentene skal fordeles på annen måte enn fordelingen av lånet, men dette må gjøres skriftlig og må sendes til Skatteetaten dersom de spør. For å endre denne avtalen må det være relle endringer. 

Dersom dere er gift eller har felles barn kan dere fordele rentene slik dere føler for fra år til år. 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/Fordele-inntekt-kostnader-og-formue/

Anonymkode: 414e4...a52

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samboere uten barn SKAL dele gjeldsrentene etter hvilken andel av lånet de står ansvarlige for. Eieforholdet betyr ingenting. Det er hovedlånetaker som får alle rentene oppført på sin selvangivelse. Dersom dere står for 50% av lånet hver skal rentene deles med 50% på hver. 

Som samboere har dere i utgangspunktet ikke lov til å fordele rentene etter eget godtbefinnende. Det kan imidlertid avtales at gjeldsrentene skal fordeles på annen måte enn fordelingen av lånet, men dette må gjøres skriftlig og må sendes til Skatteetaten dersom de spør. For å endre denne avtalen må det være relle endringer. 

Dersom dere er gift eller har felles barn kan dere fordele rentene slik dere føler for fra år til år. 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/Fordele-inntekt-kostnader-og-formue/

Anonymkode: 414e4...a52

Godt at vi har felles barn da, men var ikke klar over denne regelen ifht samboere uten barn.

Anonymkode: d454d...4bd

Skrevet

Gjeldsrenter har ingen betydning for beregning av toppskatt. Så lenge dere begge har alminnelig inntekt nok til å utnytte fradraget, har det økonomisk sett ingen betydning hvem rentene føres opp på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...