Gå til innhold

Jobbe i apotek,er det interessant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring eller tanker om dette?

Jeg tenker på å bli apotektekniker og deretter studere videre til farmasøyt.Men er det verdt det?

Anonymkode: 09228...0ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God lønn, kjør på.

Bare ikke bli en av de slitsomme farmasøytene som skal rope ut instruksjoner når man henter medisiner man har brukt i flere tiår.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Tahini skrev:

God lønn, kjør på.

Bare ikke bli en av de slitsomme farmasøytene som skal rope ut instruksjoner når man henter medisiner man har brukt i flere tiår.

De er faktisk nødt til å gjøre det da. Og det er mange som bruker medisinene feil selv om de har brukt dem i flere tiår.

Skrevet
Akkurat nå, Persephone skrev:

De er faktisk nødt til å gjøre det da. Og det er mange som bruker medisinene feil selv om de har brukt dem i flere tiår.

Det er din mening. Den har du lov til å ha.

Skrevet
1 minutt siden, Tahini skrev:

Det er din mening. Den har du lov til å ha.

Dette er en av tingene man blir fortalt gang på gang når man tar studiet. Man øver på måter å fange opp hvordan preparatene kan ha blitt brukt feil og om kunden faktisk forstår hvordan de skal brukes. Men du skal få lov til å ha din egen mening altså.

• Liker 2
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Persephone skrev:

Dette er en av tingene man blir fortalt gang på gang når man tar studiet. Man øver på måter å fange opp hvordan preparatene kan ha blitt brukt feil og om kunden faktisk forstår hvordan de skal brukes. Men du skal få lov til å ha din egen mening altså.

Ja, jeg har sagt at du kan ha din mening, så har jeg min. Null stress.

Det er bare en mastergrad du tar, altså. :) Du skriver som om du er overmenneske og dine kunder er idioter. De fleste klarer å sette seg inn i dette på egen hånd.

Endret av Tahini
  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Tahini skrev:

Ja, jeg har sagt at du kan ha din mening, så har jeg min. Null stress.

Det er bare en mastergrad du tar, altså. :) Du skriver som om du er overmenneske og dine kunder er idioter. De fleste klarer å sette seg inn i dette på egen hånd.

Du virker veldig uvitende. Opp til 30% av personer som bruker inhalasjonsmedisiner tar medisinen på feil måte, og dette gjelder uansett aldersgruppe. Tabletter har også lett for å bli tatt på feil måte (med/uten mat, med noen tabletter må man sitte oppreist 30 min etterpå, noen kan ikke tas samtidig som enkelte andre medikamenter) eller på feil tid på døgnet, og spesielt eldre kan ha problemer med dette. Unge med hodepine kan spise så mye paracet at de får en medikamentindusert hodepine. Antibiotikakur må fullføres, ikke avsluttes når man bli bra. Steroidkremer for hudeksem skal brukes som en kur og trappes langsomt ned for å unngå tilbakefall. Og all denne informasjonen forsvinner gjerne med tiden, slik at det faktum at man har brukt et medikament over lengre tid er ingen selvfølge for at det blir tatt riktig, og da har farmasøyter en plikt til å opplyse om hvordan medikamenter skal tas. Det er ikke sukkertøy akkurat.

Anonymkode: a495b...627

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig uvitende. 

Jeg responderer ikke på personangrep. Du virker veldig umoden som ikke kan argumentere uten å ty til personangrep. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker veldig uvitende. Opp til 30% av personer som bruker inhalasjonsmedisiner tar medisinen på feil måte, og dette gjelder uansett aldersgruppe. Tabletter har også lett for å bli tatt på feil måte (med/uten mat, med noen tabletter må man sitte oppreist 30 min etterpå, noen kan ikke tas samtidig som enkelte andre medikamenter) eller på feil tid på døgnet, og spesielt eldre kan ha problemer med dette. Unge med hodepine kan spise så mye paracet at de får en medikamentindusert hodepine. Antibiotikakur må fullføres, ikke avsluttes når man bli bra. Steroidkremer for hudeksem skal brukes som en kur og trappes langsomt ned for å unngå tilbakefall. Og all denne informasjonen forsvinner gjerne med tiden, slik at det faktum at man har brukt et medikament over lengre tid er ingen selvfølge for at det blir tatt riktig, og da har farmasøyter en plikt til å opplyse om hvordan medikamenter skal tas. Det er ikke sukkertøy akkurat.

:smilyblomst:

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, se der du! Der lærte jeg faktisk noe nytt, jeg har brukt steroid krem mot eksem siden jeg var barn uten å vite at den skal brukes som en kur og trappes ned gradvis:fnise: 

• Liker 2
Skrevet
51 minutter siden, Persephone skrev:

For noe vrøvl! Man er ikke nødt til å bryte taushetsplikten sin nei! Skal dere ta opp noe med meg angående mine medisiner får dere ta meg med inn på et lukket kontor, dere har ingen rett til å utlevere mine helseopplysninger foran andre kunder. 

47 minutter siden, Persephone skrev:

Tullball og bullshit. Hvis det er så viktig så må apotekene bygges om. Jeg tar ansvar for egen helse og ber om møte med farmasøyt når jeg skal legge ny plan for medisineringen min. At dere skal informere andre rundt meg om hvilke medisiner jeg tar er så overtramp at jeg kan ikke få sagt det. Har faktisk begynt å ta opptak når jeg henter medisiner nå, hvis det blir for grovt kommer jeg til å anmelde for brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: a38ce...20c

Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vits i å si ifra til de som bruker det feil, de hører ikke på uansett. Det står på pakka hvordan det skal brukes, har de ignorert det, er det ikke håp. Men skjønner dere må

Endret av Evilposelos
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe vrøvl! Man er ikke nødt til å bryte taushetsplikten sin nei! Skal dere ta opp noe med meg angående mine medisiner får dere ta meg med inn på et lukket kontor, dere har ingen rett til å utlevere mine helseopplysninger foran andre kunder. 

Tullball og bullshit. Hvis det er så viktig så må apotekene bygges om. Jeg tar ansvar for egen helse og ber om møte med farmasøyt når jeg skal legge ny plan for medisineringen min. At dere skal informere andre rundt meg om hvilke medisiner jeg tar er så overtramp at jeg kan ikke få sagt det. Har faktisk begynt å ta opptak når jeg henter medisiner nå, hvis det blir for grovt kommer jeg til å anmelde for brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: a38ce...20c

Du tar opp en annen problemstilling en det det var snakk om. Dette var ikke et spørsmål om taushetsplikt. Apotekene har forresten egne rom som skal brukes til legemiddelformidling. Hvordan legemidlene skal brukes skal det informeres om, men hvis farmasøyten vurderer at dette er noe som bør taes på enerom, for eksempel ved bytte av medisiner og preparater som krever litt mer enn å ta en pille x antall ganger om dagen. Det er uendelig mange vanskelige og mindre vanskelige situasjoner man kommer opp i som farmasøyt, og det er ikke alltid så lett å ta en god vurdering. Det er godt mulig ikke alle farmasøyter er så veldig gode til å være diskrete, men de er også pålagt å informere om hvordan preparatene skal brukes hver eneste gang de gis ut.

Skrevet

TS, hvilken skole tenker du å gå på for å bli apotektekniker, og så farmasøyt? vurderer det samme kanskje. :-) 

Anonymkode: 63f8e...aa9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...