Gå til innhold

Strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen spørsmål angående strømleverandør.

Hva er normalt å bruke i strøm på en måned når man er to personer, eller hva bruker dere?

Og har noen anbefalinger angående strømselskap i Bergen? Vi har brukt BKK, vet ikke hvordan de er sammenlignet med andre.

Vi flytter snart inn i en ny leilighet. Der tegner man egen strømavtale, må man da velge ny strømleverandør samme dag man flytter inn i ny leilighet, eller må det ha blitt gjort i forveien?

Anonymkode: a6215...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har noen spørsmål angående strømleverandør.

Hva er normalt å bruke i strøm på en måned når man er to personer, eller hva bruker dere?

Og har noen anbefalinger angående strømselskap i Bergen? Vi har brukt BKK, vet ikke hvordan de er sammenlignet med andre.

Vi flytter snart inn i en ny leilighet. Der tegner man egen strømavtale, må man da velge ny strømleverandør samme dag man flytter inn i ny leilighet, eller må det ha blitt gjort i forveien?

Hvor mye strøm det går på en måned er avhengig av flere ting. 

Antall personer, hvor mye en vasker klær, oppvask, tørketrommel, oppvarming, dusjing, elektriske apparater osv.

Her hvor jeg bor så må/bør man velge strømleverandør med en gang. Hvis ikke går det automatisk over til hovedleverandør i området, og da til en høyere pris, frem til du har bestemt deg for leverandør og tegnet en avtale.

Du har gjerne en overtakelses dato, så da er det bare å sende inn målenummer og velge avtale fra den dato.

Anonymkode: 711b5...ff7

Skrevet

Forrige regning var på ca.800kr. Da hadde vi hatt 1 kald uke i Bergen. Men er det mye? 

Skrevet (endret)

Det er helt avhengig av personlige vaner, dette med hvor mye strøm man bruker. Det går ikke an å si hva dere to vil komme til å bruke, da ingen her er strømeksperter og du heller ikke har fortalt noe som helst om strømforbruks-vanene deres :-).

Selv bor jeg i en blokkleilighet med vaskekjeller i, har ikke egen vaskemaskin i leiligheten. Jeg har oppvaskmaskin. Oppvarming skjer med radiatorer, ikke strøm. For dette blir det et beskjedent forbruk, strømregningene ligger på ca 350 kr i mnd. Vi er to personer i husholdningen.

Når man overtar en ny leilighet eller bolig, så har man noe som heter overtakelsesprotokoll. Denne fyller man ut på overtakelses-dagen og signerer sammmen med tidligere eier eller tidligere, siste leietaker evt. I tillegg har man et "overtakelsesskjema" for strøm-abonnement, gjerne utstedt fra en bestemt strømleverandør. Mitt skjema var tilfeldigvis fra Fjordkraft. Jeg signerte denne og fyllte ut opplysninger om målerstand, og den ble sendt inn. Men det er selvsagt opp til meg å bytte til hvilken strømleverandør jeg vil senere. Når som helst.

Du er ikke bundet til strømleverandøren på skjemaet i noen bestemt periode, det er helt opp til deg å senere sjekke prisene i strømleverandør-markedet på nettsteder som f.eks. Elskling. Der finner du oversikt og priser, og kan velge en ny strømleverandør. Når du har valgt en, vil de ordne med byttet for deg og tar kontakt med din strømleverandør for deg. De ber også om ny og oppdatert strømmåleravlesning, men det er det eneste du trenger å foreta deg i forbindelse med bytte av leverandør :- )

Lykke til :)

Endret av Million
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forrige regning var på ca.800kr. Da hadde vi hatt 1 kald uke i Bergen. Men er det mye? 

Som nevnt over, er det vanskelig i å si pga alt som spiller inn.

Du sier ingenting om hvor ofte dere dusjer, kjører oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel...hvor mye av oppvarmingen er med elektrisitet, matlaging, type belysning osv.

Selv bor jeg i enebolig på 180 kvm. Dusjer hver dag, lager mat, har varmepumpe gående, vasker klær og kjører oppvask flere ganger i uken. Jeg har regning på 800kr i vinterhalvåret inkl. faste avgifter. 

Anonymkode: 711b5...ff7

Skrevet

Vi betalte 2000kr på den siste, inkl nettleie. Det vi bruker strøm på er hovedsakelig oppvarming, dvs varmepumpe og oppvarming av gulv til bad og gang. Vi kjører en oppvask 1-2 ganger om dagen, noen dager ingen. Klesvask blir kjørt en gang i uken, og ellers står pc-er på hele dagen, stekeovn blir brukt en del og dusj to stk en gang om dagen, noen dager bare en. 

2 pers enebolig 157kvm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...