AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Har en hann katt på 7 mnd som nå har en veldig økt lyst på å være ute flere timer av gangen en normalt, og da tenker jeg om det er løpetid sesong ute nå? Han er kastrert og alt det der så kattunger vil det ikke bli noe av Anonymkode: 3a3a8...b03
Tvist Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en hann katt på 7 mnd som nå har en veldig økt lyst på å være ute flere timer av gangen en normalt, og da tenker jeg om det er løpetid sesong ute nå? Han er kastrert og alt det der så kattunger vil det ikke bli noe av Anonymkode: 3a3a8...b03 Han er ikke interessert i løpetid. Og katter kan få løpetid hele året, selv om det er mer om våren og sommeren. Tipper heller det har sammenheng med været. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Ikke interresert? På grunn av kjønnet eller at katten er kastrert? Anonymkode: 3a3a8...b03
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke interresert? På grunn av kjønnet eller at katten er kastrert? Anonymkode: 3a3a8...b03 Når katten er kastrert har den ikke lenger instinktet som sier at "jeg må lage barn". Dermed aner den ikke hva løpetid er Anonymkode: 13cde...eee
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #5 Skrevet 24. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når katten er kastrert har den ikke lenger instinktet som sier at "jeg må lage barn". Dermed aner den ikke hva løpetid er Anonymkode: 13cde...eee Vel, det er en påstand som ikke holder helt vann... Ganske vanlig hos oppdrettere at kastrater "parrer" hunnkatter med løpetid. Så alt av instinkter er ikke borte. Problemet med at de holder på er at hunnkatten kan få livmorbetennelse av slike "jukseparringer". Anonymkode: 22d27...037
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #6 Skrevet 24. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er en påstand som ikke holder helt vann... Ganske vanlig hos oppdrettere at kastrater "parrer" hunnkatter med løpetid. Så alt av instinkter er ikke borte. Problemet med at de holder på er at hunnkatten kan få livmorbetennelse av slike "jukseparringer". Anonymkode: 22d27...037 Ikke ganske vanlig, bare i noen tilfeller. Da er det ofte også snakk om hannkatter som tidligere har vært i avl og blitt kastrert i voksen alder. Da har de lettere for å beholde gamle vaner. Hannkatter som kastreres før de blir kjønnsmodne (6-9 mnd) vil mye sjeldnere vise denne adferden. Det er også noen som mener at kastrerte hannkatter kan ønske å hjelpe hunnkatten, mer enn å bestige henne for egen glede. Hunnkatter kan dessuten like lett få livmorbetennelse av å stadig ha løpetid uten å bli paret i det hele tatt. TS: sjansen er mye større for at katten din bare rett og slett har fått sansen for utelivet, og vil ut av den grunn. Kanskje er det flere katter som konkurrerer om området, og da er det viktig for ham å jevnlig sjekke reviret så det ikke kommer inntrengere. Anonymkode: f3dac...d1d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #7 Skrevet 24. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ganske vanlig, bare i noen tilfeller. Da er det ofte også snakk om hannkatter som tidligere har vært i avl og blitt kastrert i voksen alder. Da har de lettere for å beholde gamle vaner. Hannkatter som kastreres før de blir kjønnsmodne (6-9 mnd) vil mye sjeldnere vise denne adferden. Det er også noen som mener at kastrerte hannkatter kan ønske å hjelpe hunnkatten, mer enn å bestige henne for egen glede. Hunnkatter kan dessuten like lett få livmorbetennelse av å stadig ha løpetid uten å bli paret i det hele tatt. TS: sjansen er mye større for at katten din bare rett og slett har fått sansen for utelivet, og vil ut av den grunn. Kanskje er det flere katter som konkurrerer om området, og da er det viktig for ham å jevnlig sjekke reviret så det ikke kommer inntrengere. Anonymkode: f3dac...d1d Så veldig uvanlig er det nå ikke. Jeg omgås veldig mange oppdrettere, og ikke rent få forteller om kastrater som parrer. Jada, de kan være "hjelpsomme", men parrer gjør de. Og ja, det er gjerne pensjonerte avlshanner som holder på sånn. Men jeg mener fortsatt at påstanden "kastrater parrer ikke" er feil... Og jeg vet selvsagt at tomme løp kan føre til PYO, det er derfor mine hunnkatter går på p-piller... Anonymkode: 22d27...037
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå