Gå til innhold

Er jeg sleip om jeg blir gravid med én gang jeg får fast jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 28 år (snart) og tenker det er på tide å begynne å prøve og få barn. Syns ikke det er så lurt å vente til jeg er flere og tredve,og man vet jo aldri hvor lenge man må holde på å prøve før det klaffer. Saken er i hvert fall at jeg har gått i årsvikariat etter årsvikariat på to forskjellige skoler siden jeg var ferdig utdannet lærer. Nå ligger det veldig i kortene at jeg endelig skal få fast stilling fra og med neste skoleår. (Har fått vite at dette er så og si sikkert.) Er det sleipt av meg å prøve å bli gravid så fort jeg har skrevet under kontrakten på fast stilling? Jeg er på mitt tredje år på den aktuelle skolen nå. Ledelsen har flere ganger prøvd å hintet til om ikke jeg tenker på barn, men jeg har rett og slett løyet og sagt at jeg ikke er klar, og at jeg ikke vet om jeg skal ha barn noen gang. Jeg har litt dårlig samvittighet for det, men samtidig har jeg vært redd for å miste stillingen pga det, (kamuflert under en annen unskyldning,så klart) selv om dette ikke er lovlig. 

Hva er mest riktig å gjøre her? Bør jeg vente med å bli gravid for å være "respektfull" overfor ledelsen,eller bør jeg gjøre som jeg vil. Hvordan tror dere ledelsen eventuelt reagerer om jeg blir gravid raskt? De vil vel skjønne at jeg har løyet.

Anonymkode: 220b8...1a9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke sleip. Hadde gjort det samme

• Liker 21
Skrevet

Du bekrefter i alle fall påstanden om at kvinner blir gravide så fort de får fast stilling.

• Liker 34
Gjest kattehviskeren
Skrevet

Syns det er greit her siden du har vært i vikariater og dermed allerede gjort en innsats på arbeidsplassen, bare med dårligere vilkår. Hadde det vært en helt ny jobb hadde det vært sleipt. Her er det jo sleipt at de lar deg gå på stadig nye vikariater og.

Skrevet
4 minutter siden, Pinkee skrev:

Du bekrefter i alle fall påstanden om at kvinner blir gravide så fort de får fast stilling.

noe som igjen kan gjøre folk mer restriktive til å ansette kvinner og ikke menn til stillinger.
Ts gjør kanskje seg selv en tjeneste, men sparker resten av kvinnene i ansiktet samtidig.

• Liker 24
Skrevet

Helt greit. Hvis arbeidsgivere skulle bestemt om og når folk fikk barn, kan du aldri få barn. Barn er aldri gunstig for arbeidsgivere. 

Anonymkode: 774b3...6a2

• Liker 15
Skrevet

Du skal overhode ikke ha dårlig samvittighet en gang, synes nå jeg. Det er tross alt ikke unormalt å bruke et år på å bli gravid, og i verste fall kan det ta flere år også. 

Anonymkode: d15bd...b8a

• Liker 8
Skrevet

Du har jo jobbet på den aktuelle arbeidsplassen i flere år, så jeg tenker heller du er lur som venter til du får fast stilling. Syns ikke det er sleipt! Som du også sier så kan det jo fort gå et par måneder før det klaffer, og etter at du blir gravid kommer du jo til å jobbe en god del frem mot termin. Så det kan jo fort gå et og et halvt år inn i din faste stilling før du går ut i fødselspermisjon. Lykke til med prøvinga da :)

• Liker 3
Skrevet

Du er ikke sleip, det er arbeidsgiver som her har vært sleipe ved å la deg gå i vikariater i 3 år. Du er ikke ny på arbeidsplassen, du har faktisk jobbet der i 3 år og det er mer enn lenge nok for at det skal være "greit" å bli gravid. 

Anonymkode: 6197c...bf5

• Liker 16
Skrevet

Nei jeg synes ikke det. Det jeg synes er sleipt er at de spør gjentatte ganger om du skal få barn... DET ER IKKE LOV!

Anonymkode: f87dd...5b8

• Liker 27
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit. Hvis arbeidsgivere skulle bestemt om og når folk fikk barn, kan du aldri få barn. Barn er aldri gunstig for arbeidsgivere. 

Anonymkode: 774b3...6a2

Arbeidsgiver bestemmer selvfølgelig ikke om du skal ha barn eller ikke, men en arbeidskontrakt er en forpliktelse. Man aksepterer ikke bare en kontrakt, for så å gå et helt ÅR i permisjon. 

Anonymkode: d670b...df4

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 28 år (snart) og tenker det er på tide å begynne å prøve og få barn. Syns ikke det er så lurt å vente til jeg er flere og tredve,og man vet jo aldri hvor lenge man må holde på å prøve før det klaffer. Saken er i hvert fall at jeg har gått i årsvikariat etter årsvikariat på to forskjellige skoler siden jeg var ferdig utdannet lærer. Nå ligger det veldig i kortene at jeg endelig skal få fast stilling fra og med neste skoleår. (Har fått vite at dette er så og si sikkert.) Er det sleipt av meg å prøve å bli gravid så fort jeg har skrevet under kontrakten på fast stilling? Jeg er på mitt tredje år på den aktuelle skolen nå. Ledelsen har flere ganger prøvd å hintet til om ikke jeg tenker på barn, men jeg har rett og slett løyet og sagt at jeg ikke er klar, og at jeg ikke vet om jeg skal ha barn noen gang. Jeg har litt dårlig samvittighet for det, men samtidig har jeg vært redd for å miste stillingen pga det, (kamuflert under en annen unskyldning,så klart) selv om dette ikke er lovlig. 

Hva er mest riktig å gjøre her? Bør jeg vente med å bli gravid for å være "respektfull" overfor ledelsen,eller bør jeg gjøre som jeg vil. Hvordan tror dere ledelsen eventuelt reagerer om jeg blir gravid raskt? De vil vel skjønne at jeg har løyet.

Du er ikke sleip, men gjør noe du tydeligvis ikke har forstått konsekvensen av å gjøre. For å ha rett på lønnet permisjon må du ha jobbet de siste 6 av 10 månedene før permisjonen starter. Blir du gravid med en gang så kan du og risikere å bli sykemeldt og stå uten rettigheter. Sett deg inn i den økonomiske biten og tenk litt lengre enn til din egen nesetipp. 

Anonymkode: a51e6...6b7

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver bestemmer selvfølgelig ikke om du skal ha barn eller ikke, men en arbeidskontrakt er en forpliktelse. Man aksepterer ikke bare en kontrakt, for så å gå et helt ÅR i permisjon. 

Anonymkode: d670b...df4

Hva mente du her? At det aldri er riktig å gå ut i permisjon eller bare med én gang man får fast jobb? I mitt tilfelle er det jo snakk om å starte PRØVINGEN når jeg får fast stilling,så jeg vil trolig få med meg hele/store deler av neste skoleår. Ts

Skrevet

Dersom du hadde begynt i en helt ny jobb, hadde det nok vært litt dårlig gjort å bli gravid med en gang. Men her har du faktisk jobbet i flere år allerede, så da blir saken en helt annen. 

Hilsen arbeidsgiver

Anonymkode: 76fe3...274

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke sleip, men gjør noe du tydeligvis ikke har forstått konsekvensen av å gjøre. For å ha rett på lønnet permisjon må du ha jobbet de siste 6 av 10 månedene før permisjonen starter. Blir du gravid med en gang så kan du og risikere å bli sykemeldt og stå uten rettigheter. Sett deg inn i den økonomiske biten og tenk litt lengre enn til din egen nesetipp. 

Greit å lese innlegget først eller? Har jobbet 100% de siste fire årene(med dette året), tre av dem på nåværende arbeidsplass. Jeg har bare ikke hatt fast stilling. Ts

• Liker 14
Skrevet

Jøss, her er det nok du som må sette deg inn i regelverket. Hun har jobbet i flere år, og har alle rettigheter.

Anonymkode: 76fe3...274

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg må bare le når folk skal være så hovmodige her inne og påpeke at andre ikke har innsikt i/oversikt over en situasjon. Ja, man må ha hatt lønnet inntekt i 6 av 10 måneder før permisjon for å få foreldrepenger. Men en eventuell sykemelding vil da gi en sykepenger, som jo også er inntekt (man skatter av den) og dermed vil bli tatt med i beregningen av foreldrepengene. Videre må man ha vært ansatt i to uker for å ha rett til sykepenger  (slik var det for noen år siden i hvert fall, om jeg ikke husker feil). Det er fint å gjøre folk bevisste på ting som kan være viktig å få med seg, men det som er standarden her på kg er jo å være så jævlig arrogant og nedlatende når man skal gjøre sånt. Ikke forstår jeg vitsen med det, men men.

Til deg ts, nei, jeg synes ikke det er sleipt i det hele tatt. Du har jobbet der en stund nå, og du skal jo tilbake igjen etter permisjonen. Folk får barn, og sånn er det jo. Og det er dessuten ulovlig å la være å ansette noen på bakgrunn av at man enten er gravid eller planlegger å bli gravid. Og godt er det! Men når det er sagt så tror jeg at jeg ville vært på den sikre siden og ventet med prøvingen til du vet at du har opparbeidet deg retten til sykepenger. som regel klarer man jo å jobbe helt fram til permisjonen, men er greit å være på den sikre siden. Er kjedelig å skrive under nå, for så å bli gravid med en gang og være helt ute av stand til å jobbe når det nye skoleåret starter (bekkenløsning, hypermesis osv kan jo skje). Hvis du for eksempel har hatt en kontrakt som vikar fram til og med 30.06, for så å få fast kontrakt fra 1.08 så er jeg usikker på om du vil ha rett til sykepenger, jeg tror ikke det. Men kan hende jeg tar feil! Uansett er det vel lurt å undersøke akkurat dette.

Gratulerer med fast stilling, og lykke til med prøvingen!

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Pinkee skrev:

18 minutter siden, herremann skrev:

noe som igjen kan gjøre folk mer restriktive til å ansette kvinner og ikke menn til stillinger.
Ts gjør kanskje seg selv en tjeneste, men sparker resten av kvinnene i ansiktet samtidig.

Det er ikke så rart at kvinner blir gravide ganske kort tid etter fast stilling, når mange kvinner i dag har minst femårig utdanning, pluss noen år bak seg i vikariater, før de får fast stilling (en prosess som er helt standard for nyutdannede folk i arbeidslivet i dag).  Det er ikke noe rart at 30 år gamle kvinner blir gravide og starter familie. Det er helt naturlig, og det er bare bra at de ikke venter til de er 35 og fruktbarheten begynner å synke drastisk for mange. Hvis man vil ha mer enn ett barn, er det også nødvendig å begynne i den alderen. Det er dessuten først når man har fast stilling at man er sikret velferdsordninger som permisjon, hvilket er helt nødvendig for de fleste spedbarnsforeldre om det skal gå rundt økonomisk. 

Om arbeidsgivere dropper å ansette kvinner fordi de blir gravide, er det arbeidsgivere og samfunnet for øvrig det er noe galt med og som det bør iverksettes tiltak mot, ikke 30 år gamle kvinner som får barn! At folk får barn (og ikke venter til de ikke lenger er fruktbare) er ikke bare et privat valg, det er helt avgjørende for at det norske samfunnet skal fortsette å eksistere i fremtiden. Helt utrolig at folk ikke skjønner det. Et norsk arbeidsliv og arbeidsgivere som ikke er rustet for noe så naturlig som at kvinnelige ansatte blir gravide, er ikke levedyktig.

Det er nedfelt i loven at man ikke skal diskrimineres på grunnlag av graviditet, og det er ulovlig å fiske etter graviditetsutsikter når man ansetter folk. Hvis det skjer igjen, bør det meldes til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Til TS og andre kvinner: få barn når det føles riktig for DEG. Det er ingen som kommer til å gi deg noen takk eller noen premie for at du ventet og kanskje kastet bort dine mest fruktbare år. Å vente i årevis med å bli gravid, er en altfor høy pris å betale til en arbeidsgiver. Du skal være i arbeidslivet i mange, mange år, og du skal yte som aktiv samfunnsborger til du er nesten 70, du skylder ingen å være såpass servil at du ikke får barn når det passer for deg.

Anonymkode: ddd4f...483

• Liker 27
Skrevet

Det er ikke så rart at kvinner blir gravide ganske kort tid etter fast stilling, når mange kvinner i dag har minst femårig utdanning, pluss noen år bak seg i vikariater, før de får fast stilling (en prosess som er helt standard for nyutdannede folk i arbeidslivet i dag).  Det er ikke noe rart at 30 år gamle kvinner blir gravide og starter familie. Det er helt naturlig, og det er bare bra at de ikke venter til de er 35 og fruktbarheten begynner å synke drastisk for mange. Hvis man vil ha mer enn ett barn, er det også nødvendig å begynne i den alderen. Det er dessuten først når man har fast stilling at man er sikret velferdsordninger som permisjon, hvilket er helt nødvendig for de fleste spedbarnsforeldre om det skal gå rundt økonomisk. 

Om arbeidsgivere dropper å ansette kvinner fordi de blir gravide, er det arbeidsgivere og samfunnet for øvrig det er noe galt med og som det bør iverksettes tiltak mot, ikke 30 år gamle kvinner som får barn! At folk får barn (og ikke venter til de ikke lenger er fruktbare) er ikke bare et privat valg, det er helt avgjørende for at det norske samfunnet skal fortsette å eksistere i fremtiden. Helt utrolig at folk ikke skjønner det. Et norsk arbeidsliv og arbeidsgivere som ikke er rustet for noe så naturlig som at kvinnelige ansatte blir gravide, er ikke levedyktig.

Det er nedfelt i loven at man ikke skal diskrimineres på grunnlag av graviditet, og det er ulovlig å fiske etter graviditetsutsikter når man ansetter folk. Hvis det skjer igjen, bør det meldes til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Til TS og andre kvinner: få barn når det føles riktig for DEG. Det er ingen som kommer til å gi deg noen takk eller noen premie for at du ventet og kanskje kastet bort dine mest fruktbare år. Å vente i årevis med å bli gravid, er en altfor høy pris å betale til en arbeidsgiver. Du skal være i arbeidslivet i mange, mange år, og du skal yte som aktiv samfunnsborger til du er nesten 70, du skylder ingen å være såpass servil at du ikke får barn når det passer for deg.

Anonymkode: ddd4f...483

Bra skrevet!

• Liker 5
Skrevet

Tviler du står først i køen for en høyere stilling på den skolen da. Å LYVE til arbeidsgiver er bare lavmål. 

Og du er med på at andre blir skeptiske til å ansette yngre kvinner. Fordi dere vil ut lang permisjon så fort dere får fast stilling. Er nok med på å ødelegge for andre kvinner. 

Anonymkode: 15719...9c1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...