Gå til innhold

Frekke unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med barn i 7-9 års alderen, og jeg opplever noen som er fryktelig frekke. Jeg er ufaglært assistent, og nå har jeg fått høre det sikkert 3-4 ganger om hvorfor jeg "bare er assistent, når jeg er så gammel som jeg er". "Du burde være lærer". Jeg sier da at det finnes da mange andre assistenter på skolen som er eldre enn meg. Og så gir jeg eksempler. Da får jeg høre tilbake at "men de er lærere av og til, og det er ikke du, så". Da snakker hun om enkelte assistenter som er fagarbeidere og har undervisning når de må være vikar for en lærer.

Inni meg tenker jeg bare, for en frekk, uspiselig unge.. Utad er jeg veldig pedagogisk riktig, og forklarer uten å bli fornærmet. Men inni meg, tenker jeg bare at jeg har lyst til å filleriste ungen..:P

Hvordan skal man takle slike elever? Jeg takler fint de som er veldig utagerende og lager uro, slåss osv. Slike ting går helt fint, men det er de frekke ungene med sin sylskarpe tunge jeg sliter med. 

Anonymkode: 0a026...8ab

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hva svarer de når du sier at slikt er ikke pent å si til andre, man kan bli lei seg?

Skrevet
13 minutter siden, Lou Salome skrev:

Og hva svarer de når du sier at slikt er ikke pent å si til andre, man kan bli lei seg?

Jeg valgte å ikke si det, fordi det da kunne se ut som at jeg ble fornærmet. Kunne selvfølgelig ha spilt på samvittigheten hennes. Jeg valgte bare å forklare at assistenter er det i forskjellige aldre. Skal fortsette å behandle henne som alle andre, så får vi håpe at jeg vinner hennes respekt etterhvert.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn i 7-9 års alderen, og jeg opplever noen som er fryktelig frekke. Jeg er ufaglært assistent, og nå har jeg fått høre det sikkert 3-4 ganger om hvorfor jeg "bare er assistent, når jeg er så gammel som jeg er". "Du burde være lærer". Jeg sier da at det finnes da mange andre assistenter på skolen som er eldre enn meg. Og så gir jeg eksempler. Da får jeg høre tilbake at "men de er lærere av og til, og det er ikke du, så". Da snakker hun om enkelte assistenter som er fagarbeidere og har undervisning når de må være vikar for en lærer.

Inni meg tenker jeg bare, for en frekk, uspiselig unge.. Utad er jeg veldig pedagogisk riktig, og forklarer uten å bli fornærmet. Men inni meg, tenker jeg bare at jeg har lyst til å filleriste ungen..:P

Hvordan skal man takle slike elever? Jeg takler fint de som er veldig utagerende og lager uro, slåss osv. Slike ting går helt fint, men det er de frekke ungene med sin sylskarpe tunge jeg sliter med. 

Når de sier "bare assistent", irettesetter du dem ved å fortelle at med at de sier det, høres både frekt og nedlatende og lite hyggelig ut. (så forklarer du de evt hva det betyr om de ikke forstår det, samt konsekvensen av det, at man blir lei seg, og at de fremstår som frekke og mindre snille). Deretter forklarer du at på en skole jobber det mange forskjellige i ulike stillinger, at det finnes både rektorer, assistenter, rengjøringspersonale, kontorpersonale, lærere, vaktmestere osv, og at alle har ulike oppgaver, men at alle sammen har like verdifulle stillinger (og at de personlig er like verdifulle) og få frem at de er like viktige alle sammen, at de passer sammen og faktisk er helt avhengige av hverandre for at en skole skal kunne fungere. Dessuten kan du fortelle at de oppgavene en lærer har, er litt annerledes enn dine (at det blir litt som om de spør deg om hvorfor er du ikke snekker i steden for maler, selv om de kan jobbe på samme sted, utfører de ulike oppgaver). Fortell at du liker de oppgavene bedre de du har, sånn at du har fri når du kommer hjem etter skoletid og fri i helgene (fordi du ikke har planlegging av undervisning og sånn), og best av alt, at du er glad i å jobbe med barn, at du i din jobb får med kvalitetstid sammen med elevene og mer tid til hver enkelt enn en lærer har mulighet til. Derfor føler du deg heldig som jobber i den stillingen du har! :) Benytt sjansen til å fortelle om likeverdet, og lag evt sammenlikninger som de svært lett kan relatere seg til, at fordi noen (eller flesteparten) har de dyreste skoene eller det spesielle merket, betyr det ikke at andre elever er mindre verdt om de ikke har det, men at man på skolen er en gruppe som skal fungere sammen og trives sammen, at man skal ta vare på hverandre, og ikke vurdere og dømme hverandre ut i fra hvilken skolesekk, stilling, sko eller matboks man har, fordi det betyr ingenting, det eneste som betyr noe er hvordan man oppfører seg mot hverandre! Ville ha gitt disse elevene en "hemmelig oppgave", fokusere på positive ting ved å hver dag si noe hyggelig til både ansatte på skolen og elever. :) 

• Liker 8
Skrevet

Slike utsagn fra barn vitner om nedlatende holdninger hos foreldrene tenker nå jeg.... 

Jeg ville stilt barnet noen spørsmål om hvem som sier dette, hvor barnet har hørt dette, for det kommer jo et sted ifra. Jeg ville også forklart barnet om hvordan vi trenger mange forskjellige mennesker i samfunnet, som kan gjøre ulike oppgaver. At ikke alle kan være lærere feks, for det finnes mange andre viktige oppgaver som må gjøres. Og så ville jeg fortalt barnet litt om hva det vil si å ha respekt for andre mennesker. 

Anonymkode: e02cc...4fd

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at barn i den alderen har null peiling eller interesse av status, og ikke kunne brydd seg katten om hvilke yrker som er høyere på rang stigen enn andre, og at spørmålet kun er ett rett frem, nysgjerrig, barnespørsmål. Hvorfor jobber du bare som assistent, ikke som lærer betyr vel ikke at de mener at assistent jobb er bare dritt og lærer er bra, men kan være ett spørsmål om hvorfor du ikke er lærer også? Spesielt siden mange av de eldre du brukte som eksempel ble sett på som lærere, siden de har hatt ansvar i enkelte timer.

I mine øyne kunne det like gjerne vært en lærer som fikk spørsmålet "hvorfor jobber du bare som lærer, og ikke på sfo" f.eks. Bare, som i kun en ting, ikke som i dårlig yrke/valg.

Jeg synes voksne er alt for hårsåre, og glemmer at barn ikke alltid gjør ting like komplisert som oss! 

• Liker 9
Skrevet
12 minutter siden, Fluttershy skrev:

Jeg tenker at barn i den alderen har null peiling eller interesse av status, og ikke kunne brydd seg katten om hvilke yrker som er høyere på rang stigen enn andre, og at spørmålet kun er ett rett frem, nysgjerrig, barnespørsmål. Hvorfor jobber du bare som assistent, ikke som lærer betyr vel ikke at de mener at assistent jobb er bare dritt og lærer er bra, men kan være ett spørsmål om hvorfor du ikke er lærer også? Spesielt siden mange av de eldre du brukte som eksempel ble sett på som lærere, siden de har hatt ansvar i enkelte timer.

I mine øyne kunne det like gjerne vært en lærer som fikk spørsmålet "hvorfor jobber du bare som lærer, og ikke på sfo" f.eks. Bare, som i kun en ting, ikke som i dårlig yrke/valg.

Jeg synes voksne er alt for hårsåre, og glemmer at barn ikke alltid gjør ting like komplisert som oss! 

Jeg er enig i at det kunne vært et helt vanlig og naturlig nysgjerrig barnespørsmål! Tenkte det litt selv, men syns at TS beskrev det slik at det kom godt frem at det ble sagt på en frekk måte. Da tenker jeg at det er viktig med en realitetsorientering for disse barna, ved å lære og forklare bl.a. at man kan si omtrent hva som helst, bare det blir sagt på en ok måte. Tenker at om det var vanlig nysgjerrig spørsmål, så hadde ikke disse barna fulgt opp svaret de fikk med  å kverne videre med "så det så" osv. (om de ikke mente det frekt, er det jo det er likevel er, og det ville være dårlig gjort mot de, dersom de ikke skulle få vite det, de fleste barn ønsker jo å være fine med andre, ikke ufine, og de er på en arena fro læring) De barna som ts beskriver, tenker jeg at viser mulig en tendens over å si sin mening, på en litt ufin måte, som vil vokse og gro seg sterkere, dersom det ikke tas tak. Har mengder av yrkeserfaring av slike som ts forklarte om, som har tatt seg mer og mer til rette verbalt, og det har gått utover uskyldige personer, også til slutt fysisk. Eks mobberne, starter ofte med små "uskyldige" bemerkninger ("de er jo så små og vet ikke hva de sier eller konsekvens", ergo få tar tak), for så begynner snøballen å rulle, litt etter litt nesten "ubemerket", så blir den større og større. Så etter hvordan ts forklarte dette, syns jeg det er rett å prate med de og forklare hvordan deres utsagt kan bli oppfattet, for dette er de absolutt ikke for små til mht å ta til seg. Sånn ellers generelt, er jeg enig med deg at mange voksne kan være hårsåre i forhold til hva barn kan få seg til å si, man må huske at de er barn og skal lære og også oppdras og veiledes til å være gode medmennesker. Derfor har også TS her en gylden mulighet til å få inn god lærdom hos de små, når de kommer med sine spørsmål, enten de i er i ufin eller undrende tone! :) 

Skrevet
På 23.1.2017 den 19.58, Lykkehjerte skrev:

Jeg er enig i at det kunne vært et helt vanlig og naturlig nysgjerrig barnespørsmål! Tenkte det litt selv, men syns at TS beskrev det slik at det kom godt frem at det ble sagt på en frekk måte. 

Ja, det er nok frekt ment fra hennes side. Hun har spurt om det mange ganger, og jeg senser intensjonen hennes lang vei. Hun kan være ganske frekk på andre områder også, så jeg har et anstrengt forhold til jenta.

• Liker 1
Skrevet
På 23.1.2017 den 19.17, Fluttershy skrev:

Du tar nok litt feil her, iallefall i dette tilfellet. Jeg merker jo absolutt tonefallet når det blir tatt opp, og det samme spørsmålet blir jo tatt opp mange ganger. Det er ikke hårsårt å bli lei av det samme spørsmålet flere ganger, jeg tenkte ikke noe over det etter første gang det ble tatt opp.

• Liker 1
Skrevet
På 1/23/2017 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Slike utsagn fra barn vitner om nedlatende holdninger hos foreldrene tenker nå jeg.... 

Jeg ville stilt barnet noen spørsmål om hvem som sier dette, hvor barnet har hørt dette, for det kommer jo et sted ifra. Jeg ville også forklart barnet om hvordan vi trenger mange forskjellige mennesker i samfunnet, som kan gjøre ulike oppgaver. At ikke alle kan være lærere feks, for det finnes mange andre viktige oppgaver som må gjøres. Og så ville jeg fortalt barnet litt om hva det vil si å ha respekt for andre mennesker. 

Anonymkode: e02cc...4fd

Jeg tenkte akkurat det samme! Et barn på 7-9 år klarer ikke å "rangere" folk etter jobb og utdannelse med mindre noen har lært de hvordan. Jeg jobber også med barn, og får noen merkelige spørsmål og kommentarer i blant, tydelig dårlige holdninger som er lært hjemmefra. 

Jeg hadde også spurt hvem som har sagt dette, også sagt at alle som jobber på skolen er like viktige. Og kanskje få barnet til å reflektere over hvordan hadde det vært på skolen om ALLE var lærere? Tenk om det ikke hadde vært noen voksne på SFO, eller ingen som hjalp til i timene..

Anonymkode: 7a099...0f7

Skrevet

Jeg vet forresten ikke hvordan dere titulerer dere selv ovenfor barna. Våre assistenter blir kalt barneveileder hos oss, men det brukes ikke ovenfor barna. Da sier vi navnene til vedkommende, eller sier ting som "Lene skal hjelpe til i timen i dag!". 

Det har visst vært noe greier om det der med tittel på skolen, før jeg begynte å jobbe der, så jeg vet ikke hva det var. Men det er satt fokus på det, og det fungerer visst mye bedre nå!

Anonymkode: 7a099...0f7

Skrevet

Enig i at det kan være nysgjerrighet fra jentas side og ikke meningen å være frekk, og at det faktisk er derfor hun spør flere ganger - fordi hun ikke har fått noe godt svar.

Hvorfor er du BARE assisten og ikke lærer også? - Fordi noen er det og noen er noe annet og alle er like mye verdt.

Men, hvorfor er xxx både lærer og assistent og ikke du da? - Fordi det bare er sånn.

Det kan hende jenta bare vil vite og så spør hun til hun får svaret hun forstår. Og du svarer tilbake med såra følelser i stedet for å zoome ut og bli objektiv.

Og jeg kan ta feil her jeg også, jeg svarer ut ifra hva jeg senser om situasjonen, men den kan være helt feil fordi jeg bare leser en tekst på forum. 

Anonymkode: da5ad...616

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...