Gå til innhold

Pusteproblemer under løping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde kanskje postet denne på "Kropp og Helse", men siden det er mest løpere her så prøver jeg for å se om noen har opplevd noe lignende. Jeg har trent løping i fire måneder, og har langsomt økt lengde og hastighet på turene mine. I dag løp jeg min første mil, og opplevde problemer med pusten på den siste kilometeren som bekymrer meg. Jeg dro litt på i en oppoverbakke, og fikk plutselig vanskeligheter med å puste inn. Det var akkurat som om det ble for "trangt" i luftveiene og innpusten ble litt pipete på en måte. Roet ned farten mot mål og pusten ble bra igjen. Jeg har ikke astma som jeg vet om, men det minnet kanskje om astma? 

Er 29 år, slank og frisk. Men burde jeg bekymre meg om dette?

Anonymkode: 0452f...456

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utetempertur? Forurensningsnivå?

Det er helt normalt å få astma-lignende symptomer fra både kulde og støv. Begge deler er det mye av vinterstid. Prøv å jogge langt unna biltrafikk og bruk maske om det er kaldt. Om det gjenntar seg i ikke-forurenset varm luft: oppsøk lege. 

Anonymkode: fbc9c...cf1

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utetempertur? Forurensningsnivå?

Det er helt normalt å få astma-lignende symptomer fra både kulde og støv. Begge deler er det mye av vinterstid. Prøv å jogge langt unna biltrafikk og bruk maske om det er kaldt. Om det gjenntar seg i ikke-forurenset varm luft: oppsøk lege. 

Anonymkode: fbc9c...cf1

Enig. Høres ikke unormalt ut slik du beskriver det. Spesielt ikke siden du sier det ble bedre når du løp flatt igjen.

Anonymkode: d37db...904

Skrevet (endret)

Det kan høres ut som om det var dette fenomenet du opplevde: https://www.nrk.no/livsstil/mystisk-pustebesvaer-under-trening-1.11193390 Spesielt når du sier du ble bedre etter du roet ned på flat mark. Som forskerene nevner har man problemer med utpust ved anstrengelsesastma. 

Jeg har opplevd noe lignende, men det forsvant etter at formen bedret seg. Gratulerer med å ha løpt en mil! Håper du ikke lar deg stoppe av litt rusk i maskineriet. 

Endret av SaraG82
Skrevet

Det er helt normalt at man får åndenød når man drar på skikkelig. Jeg trener mye, og har gjort det i åresvis. Jeg har ikke astma eller andre luftveisproblemer av noe slag. Likevel snører halsen seg igjen og det kommer pipe- og hikstelyder når pulsen er oppunder max. Helt normalt. 

Anonymkode: e0855...e14

• Liker 1
Skrevet

Når man har astma vil det lage pipelyd når man puster ut. Man vil altså ikke ha problem med innpusten, men det er utpusten som er obstruktiv. 

Anonymkode: 18de2...427

Skrevet

Takk for svar alle! Ble mye mindre bekymret nå  :)

Anonymkode: 0452f...456

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...