nilen2 Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Hei. Jeg har hatt full jobb (ikke fast) helt til september i 2016. Da flyttet jeg til ny kommune for å bo med samboeren min. Søkte om dagpenger da jeg ikke hadde ny jobb, fikk svar at jeg var ilagt forlenget ventetid på 12 uker da jeg selv var årsaken til å miste jobben. MEN under lovdata står det at man ikke kan ilegges forlenget ventetid hvis man flyttet til ny kommune for å bo med samboer/ektefelle hvis man er en reeel arbeidssøker. Dette fant jeg selvfølgelig ikke ut av før klagefristen på 6 uker var gått ut. Jeg har startet å komme inn i ny jobb, samme som hjemme da jeg får brukt den utdannelsen jeg har, men jeg har måttet vært i gjennom en innfasning/opplæring i denne perioden uten lønn. Jeg har jo i god tro skrevet di dagene jeg har vært i opplæring som jobb på meldekortene jeg har sendt, fordi hun NAV damen sa jeg skulle det. Jeg er kun timesvikar (samme som kontrakten min der jeg bodde før) og det er begrenset hvor mye jeg får jobbet. Jeg har altså gått uten lønn, penger, noen som helst form for inntekt siden september og jeg føler jeg har havnet i ett stort svart hull og begynner og bli deprimert. Da det når er gått 12 uker og idag ringte jeg NAV siden jeg ennå ikke har fått noen utbetaling. Viser seg at jeg har 4 (!!!!!!) uker igjen fordi jeg har lagt inn opplæring uten lønn på meldekortene mine! Jeg er helt rådvill. Jeg har lån og betale og trenger penger til mat. Fy for ett land dette er. Jeg har vært vant til månedslønn over 50 tusen, betalt masse i skatt og nå står jeg her og får ikke en drit tilbake. Hurra for velferdstaten Norge, der arbeidsledige i utgangspunktet velstående mennesker blir fattig uten mat på bordet. På toppen av kransekaken er jeg nå blitt gravid. Jeg har alltid vært veldig arbeidsglad og ja, jeg har søkt mange andre jobber i tillegg uten å få napp! Er det noen flinke og kyndige som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre? Finnes det noen smutthull eller må jeg bare bite tenna sammen å gråte i 4 uker til for at det skjer noe? Hilsen trist og oppgitt hormonell bombe.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Det står klart og tydelig i loven at det ikke gis dagpenger når du er på opplæring, her burde du kreve lønn av arbeidsgiver. Med 50 000 i tidligere inntekt har du også hatt en god mylighet for å spare opp en diger buffer før du sier opp jobben og klager på nav. Anonymkode: eb602...0cd 20
nilen2 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2017 (endret) Den bufferen er brukt opp når man har gått snart 6 mnd uten arbeid! Føler ikke jeg kan kreve lønn når man er timesvikar og veldig gira på å få seg jobb. Jeg spurte om hjelp fra noen som kunne dette her hvis du ikke ikke fikk det med deg i innlegget.... Endret 23. januar 2017 av nilen2 3
frøkna Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Du burde henvende deg til sosialtjenesten for å få bistand der. Dersom du er helt uten midler til å betale for utgiftene dine og mat kan du få sosialhjelp i påvvente av lønn/ dagpenger. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 1 time siden, nilen2 skrev: Hei. Jeg har hatt full jobb (ikke fast) helt til september i 2016. Da flyttet jeg til ny kommune for å bo med samboeren min. Søkte om dagpenger da jeg ikke hadde ny jobb, fikk svar at jeg var ilagt forlenget ventetid på 12 uker da jeg selv var årsaken til å miste jobben. MEN under lovdata står det at man ikke kan ilegges forlenget ventetid hvis man flyttet til ny kommune for å bo med samboer/ektefelle hvis man er en reeel arbeidssøker. Dette fant jeg selvfølgelig ikke ut av før klagefristen på 6 uker var gått ut. Jeg har startet å komme inn i ny jobb, samme som hjemme da jeg får brukt den utdannelsen jeg har, men jeg har måttet vært i gjennom en innfasning/opplæring i denne perioden uten lønn. Jeg har jo i god tro skrevet di dagene jeg har vært i opplæring som jobb på meldekortene jeg har sendt, fordi hun NAV damen sa jeg skulle det. Jeg er kun timesvikar (samme som kontrakten min der jeg bodde før) og det er begrenset hvor mye jeg får jobbet. Jeg har altså gått uten lønn, penger, noen som helst form for inntekt siden september og jeg føler jeg har havnet i ett stort svart hull og begynner og bli deprimert. Da det når er gått 12 uker og idag ringte jeg NAV siden jeg ennå ikke har fått noen utbetaling. Viser seg at jeg har 4 (!!!!!!) uker igjen fordi jeg har lagt inn opplæring uten lønn på meldekortene mine! Jeg er helt rådvill. Jeg har lån og betale og trenger penger til mat. Fy for ett land dette er. Jeg har vært vant til månedslønn over 50 tusen, betalt masse i skatt og nå står jeg her og får ikke en drit tilbake. Hurra for velferdstaten Norge, der arbeidsledige i utgangspunktet velstående mennesker blir fattig uten mat på bordet. På toppen av kransekaken er jeg nå blitt gravid. Jeg har alltid vært veldig arbeidsglad og ja, jeg har søkt mange andre jobber i tillegg uten å få napp! Er det noen flinke og kyndige som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre? Finnes det noen smutthull eller må jeg bare bite tenna sammen å gråte i 4 uker til for at det skjer noe? Hilsen trist og oppgitt hormonell bombe.. Hurra for deg og som ikke har satt deg inn i saker og må henvende deg her for hjelp. Anonymkode: 8faf5...ecb 15
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 45 minutter siden, nilen2 skrev: Den bufferen er brukt opp når man har gått snart 6 mnd uten arbeid! Føler ikke jeg kan kreve lønn når man er timesvikar og veldig gira på å få seg jobb. Jeg spurte om hjelp fra noen som kunne dette her hvis du ikke ikke fikk det med deg i innlegget.... Du kan søke sosialstønad Kun halvparten av utgiftene da, siden du er samboer. Anonymkode: cc4f1...999
nilen2 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #7 Skrevet 23. januar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hurra for deg og som ikke har satt deg inn i saker og må henvende deg her for hjelp. Anonymkode: 8faf5...ecb Ikke så rart det når man aldri har vært i NAV systemet før. 2
nilen2 Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke sosialstønad Kun halvparten av utgiftene da, siden du er samboer. Anonymkode: cc4f1...999 Takk :-)
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Skrevet 23. januar 2017 Spør som du får sosialhjelp og, siden du er samboer. De vil jo se om du har ekstra buffer osv som du evt kan bruke, Anonymkode: 59379...862
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Skrevet 23. januar 2017 Det er kun dager du er reell arbeidssøker som kan avspasers når du er ilagt ventetid. Dager du jobber/perioder du jobber over 50% av fastsatt arbeidstid ville du ikke fått dagpenger for og da får du heller ikke avspasert ventetid. Ventetid er en"straff" for at du frivillig har satt deg i en situasjon uten jobb og inntekt... Sånn er reglene og disse plikter du å sette deg inn i som søker/mottaker av stønad fra NAV. Disse dagene du har fått opplæring har du vel fått lønn? Om du er helt uten midler kan du søke økonomisk sosialhjelp men da forventes det at alle kontoer er tomme og at sosialen er siste utvei.. Anonymkode: c0a58...e97 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Skrevet 23. januar 2017 Informerte du NAV om at du sluttet i jobben pga. flytting med samboer? Hvis du oppga det som grunn i din søknad, så kan det jo foreligge feil lovanvendelse. Det synes jeg at du bør klage på selv om fristen har gått ut. Etter forvaltningsloven §31 kan man klage selv om fristen er overtrådt med en maksgrense på et år, når man ikke kan lastes eller det er rimelig at klagen blir vurdert. Feil lovanvendelse bør ikke forekomme og det synes jeg er rimelig å klage på. Anonymkode: d4170...e38 6
Rotemor Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 4 timer siden, nilen2 skrev: Hei. Jeg har hatt full jobb (ikke fast) helt til september i 2016. Da flyttet jeg til ny kommune for å bo med samboeren min. Søkte om dagpenger da jeg ikke hadde ny jobb, fikk svar at jeg var ilagt forlenget ventetid på 12 uker da jeg selv var årsaken til å miste jobben. MEN under lovdata står det at man ikke kan ilegges forlenget ventetid hvis man flyttet til ny kommune for å bo med samboer/ektefelle hvis man er en reeel arbeidssøker. Dette fant jeg selvfølgelig ikke ut av før klagefristen på 6 uker var gått ut. Jeg har startet å komme inn i ny jobb, samme som hjemme da jeg får brukt den utdannelsen jeg har, men jeg har måttet vært i gjennom en innfasning/opplæring i denne perioden uten lønn. Jeg har jo i god tro skrevet di dagene jeg har vært i opplæring som jobb på meldekortene jeg har sendt, fordi hun NAV damen sa jeg skulle det. Jeg er kun timesvikar (samme som kontrakten min der jeg bodde før) og det er begrenset hvor mye jeg får jobbet. Jeg har altså gått uten lønn, penger, noen som helst form for inntekt siden september og jeg føler jeg har havnet i ett stort svart hull og begynner og bli deprimert. Da det når er gått 12 uker og idag ringte jeg NAV siden jeg ennå ikke har fått noen utbetaling. Viser seg at jeg har 4 (!!!!!!) uker igjen fordi jeg har lagt inn opplæring uten lønn på meldekortene mine! Jeg er helt rådvill. Jeg har lån og betale og trenger penger til mat. Fy for ett land dette er. Jeg har vært vant til månedslønn over 50 tusen, betalt masse i skatt og nå står jeg her og får ikke en drit tilbake. Hurra for velferdstaten Norge, der arbeidsledige i utgangspunktet velstående mennesker blir fattig uten mat på bordet. På toppen av kransekaken er jeg nå blitt gravid. Jeg har alltid vært veldig arbeidsglad og ja, jeg har søkt mange andre jobber i tillegg uten å få napp! Er det noen flinke og kyndige som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre? Finnes det noen smutthull eller må jeg bare bite tenna sammen å gråte i 4 uker til for at det skjer noe? Hilsen trist og oppgitt hormonell bombe.. Alvorlig talt! Det er jo du selv som har driti på draget her. Konsekvensene bør ikke være å skylde på staten.....Skyld på deg selv som ikke evner å sette deg inn i saker. 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #13 Skrevet 23. januar 2017 1 time siden, Rotemor skrev: Alvorlig talt! Det er jo du selv som har driti på draget her. Konsekvensene bør ikke være å skylde på staten.....Skyld på deg selv som ikke evner å sette deg inn i saker. Alvorlig talt! Hvis det hadde vært så lett å sette seg inn i lovverket, så hadde man heller ikke trengt overbetalte jurister. Anonymkode: d4170...e38 1
Rotemor Skrevet 23. januar 2017 #14 Skrevet 23. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alvorlig talt! Hvis det hadde vært så lett å sette seg inn i lovverket, så hadde man heller ikke trengt overbetalte jurister. Anonymkode: d4170...e38 Alvorlig talt. Man kan enkelt kontakte nav ved spørsmål istedenfor å røre seg inn i større problemer og i tillegg klage på dem. Hva forventer man egentlig at andre skal gjøre for en? Jeg forstår at TS er i en uheldig situasjon men hun kan ikke skylde på "systemet". Lykke til videre på "livets harde skole" med den holdningen der, AB. 5
Gjest Rosetelys Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 (endret) Jeg kan ikke skjønne at man unngår karantenetiden pga man flytter til et annet sted. Du er jo uansett selv skyld i at du står uten jobb. Sånn jeg forstår har du sagt opp jobben for å flytte til samboeren din sitt sted? De dagene du har skrevet i meldekort er jo riktig. Du var ikke arbeidssøker og kunne ta enhver form for arbeid de dagene du var i opplæring, uavhengig om dette var betalt eller ei. Endret 24. januar 2017 av Rosetelys Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Jeg måtte slutte pga feil utdannelse, dette var pga lovverk. Så håper karantene ikke gjelder meg, skal søke og gi en lyd om det her inne, er jo mye læring i sånt:) Anonymkode: e0175...27e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 13 timer siden, Rotemor skrev: Alvorlig talt. Man kan enkelt kontakte nav ved spørsmål istedenfor å røre seg inn i større problemer og i tillegg klage på dem. Hva forventer man egentlig at andre skal gjøre for en? Jeg forstår at TS er i en uheldig situasjon men hun kan ikke skylde på "systemet". Lykke til videre på "livets harde skole" med den holdningen der, AB. Det er forvaltningens ansvar å sørge for at det er enkelt for borgeren å ivareta sine rettigheter. Nå vet vi lite om bakgrunnen for at denne mulige feilen oppstod, men hvis det forekommer tilfeller av feil lovanvendelse, eller at borgeren ikke får realisert sine lovbestemte rettigheter, så bør forvaltningen gjøres oppmerksom på problemet. Takk for lykkeønskningen, men det går bra på "livets harde skole" aka Det juridiske fakultet. Vår holdning er at vi ikke skyver ansvaret over på den svakere part. Anonymkode: d4170...e38 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte slutte pga feil utdannelse, dette var pga lovverk. Så håper karantene ikke gjelder meg, skal søke og gi en lyd om det her inne, er jo mye læring i sånt:) Anonymkode: e0175...27e Hvorfor sa du opp selv? Dersom bedriften ikke kunne ha deg ansatt pga manglende utdanning, skulle jo de ha sagt opp deg. Så jeg tviler veldig sterkt på at du slipper karsntenen pga det. Anonymkode: 7aea0...c5a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 23 timer siden, nilen2 skrev: Hei. Jeg har hatt full jobb (ikke fast) helt til september i 2016. Da flyttet jeg til ny kommune for å bo med samboeren min. Søkte om dagpenger da jeg ikke hadde ny jobb, fikk svar at jeg var ilagt forlenget ventetid på 12 uker da jeg selv var årsaken til å miste jobben. MEN under lovdata står det at man ikke kan ilegges forlenget ventetid hvis man flyttet til ny kommune for å bo med samboer/ektefelle hvis man er en reeel arbeidssøker. Dette fant jeg selvfølgelig ikke ut av før klagefristen på 6 uker var gått ut. Jeg har startet å komme inn i ny jobb, samme som hjemme da jeg får brukt den utdannelsen jeg har, men jeg har måttet vært i gjennom en innfasning/opplæring i denne perioden uten lønn. Jeg har jo i god tro skrevet di dagene jeg har vært i opplæring som jobb på meldekortene jeg har sendt, fordi hun NAV damen sa jeg skulle det. Jeg er kun timesvikar (samme som kontrakten min der jeg bodde før) og det er begrenset hvor mye jeg får jobbet. Jeg har altså gått uten lønn, penger, noen som helst form for inntekt siden september og jeg føler jeg har havnet i ett stort svart hull og begynner og bli deprimert. Da det når er gått 12 uker og idag ringte jeg NAV siden jeg ennå ikke har fått noen utbetaling. Viser seg at jeg har 4 (!!!!!!) uker igjen fordi jeg har lagt inn opplæring uten lønn på meldekortene mine! Jeg er helt rådvill. Jeg har lån og betale og trenger penger til mat. Fy for ett land dette er. Jeg har vært vant til månedslønn over 50 tusen, betalt masse i skatt og nå står jeg her og får ikke en drit tilbake. Hurra for velferdstaten Norge, der arbeidsledige i utgangspunktet velstående mennesker blir fattig uten mat på bordet. På toppen av kransekaken er jeg nå blitt gravid. Jeg har alltid vært veldig arbeidsglad og ja, jeg har søkt mange andre jobber i tillegg uten å få napp! Er det noen flinke og kyndige som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre? Finnes det noen smutthull eller må jeg bare bite tenna sammen å gråte i 4 uker til for at det skjer noe? Hilsen trist og oppgitt hormonell bombe.. Du skulle brukt de seks ukene før klagefristen gikk ut på å finne ut om du hadde grunnlag for å klage. Din feil. Dessuten gjelder det unntaket dersom dere bodde sammen og så at dere begge flytter samtidig fordi den ene har fått jobb et annet sted. At du velger å jobbe gratis for ny arbeidsgiver er ikke NAVs feil. Anonymkode: 7aea0...c5a 6
Rotemor Skrevet 24. januar 2017 #20 Skrevet 24. januar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forvaltningens ansvar å sørge for at det er enkelt for borgeren å ivareta sine rettigheter. Nå vet vi lite om bakgrunnen for at denne mulige feilen oppstod, men hvis det forekommer tilfeller av feil lovanvendelse, eller at borgeren ikke får realisert sine lovbestemte rettigheter, så bør forvaltningen gjøres oppmerksom på problemet. Takk for lykkeønskningen, men det går bra på "livets harde skole" aka Det juridiske fakultet. Vår holdning er at vi ikke skyver ansvaret over på den svakere part. Anonymkode: d4170...e38 Det å handle på egenhånd og "gjette" seg til løsninger, samt klage på forvaltningen for at man ikke overholder frister er ens egen skyld og har ingenting med overordnet ansvar å gjøre. I de fleste tilfeller vil man nå frem dersom man forsøker. Det sagt; man blir gjerne klok av skade og jeg håper det ordner seg for TS. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå