Gå til innhold

Selge eller leie ut huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en 21 år gammel jente. Da jeg var 19 kjøpte jeg meg hus å bor her fortsatt. Jeg vurderer backpacke i 1 år fra høsten av. Burde ejg selge huset eller leie det ut? Kjøpte det for 2990000 og det har 3 soverom. Bor 250 meter fra et universitet, 300 meter fra skole og bhg så det er mange som ønsker å flytte til denne delen av byen. Har mamma som bor rett i nærheten så om jeg leier det ut så har ho "kontroll" på huset, penger osv mens jeg er borte. 

Usikker på om det lønner seg å selge, leie ut hele huset eller lage et kollektiv.. Tips og ideer?

Anonymkode: 416d3...e04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde leid ut

Anonymkode: 87570...1f6

• Liker 1
Skrevet

Det kommer jo også an på hva du har tenkt å gjøre når du kommer hjem fra backpacking. Tenker du å flytte tilbake, fortsette å leie ut eller selge? 

Hvis du uansett skal selge om 1 år, så er det jo nesten like greit å gjøre det med en gang

Skrevet

Jeg hadde leid det ut, og kanskje som et kollektiv, for å få mest mulig inn.

Avgjørelsen om å selge, kan du ta når du kommer hjem fra backpacker turen din.

Hadde i hvert fall vært forsiktig og ikke tatt noen forhastede avgjørelser om salg, før du evt. er 100% sikker.

Anonymkode: 4bdf5...e73

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal leie ut, husk på at leieinntekter er skattepliktige. Og skal du selge når du kommer tilbake, er evnt gevinst skattepliktig hvis du ikke har bodd i boligen ett av de siste to årene før salg. Så da må du uansett flytte inn og bo ihvertfall i 6 måneder (slik at et blir totalt 12 måneders botid av de siste 24 månedene).

Kollektiv syns jeg høres litt risikabelt ut. Studenter er vel ikke alltid de som tar vare på boligene... Hva med et voksent par som ønsker å leie mens de ser seg om etter noe å kjøpe ? Ett år er ikke så lenge i et slikt perspektiv. Se på finn.no "ønsker å leie", og ha en del på visning. Boligen er din formue, så du ønsker å ta godt vare på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...