Kappa Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Studerer nå på andre året på psykologi bachelor, startet egentlig mest på studiet for å ha noe å gjøre imens jeg peiler meg ut hva jeg egentlig vil. Psykologi er greit fag det, men føler det er vanskelig å få relevant jobb og de jobbene som er å få kanskje ikke er helt meg. Har derfor begynt å vurdere å enten ta opp fag for å komme inn på medisin (eller ta i utlandet?), må da også ta opp realfag, eller bare starte på sykepleie til høsten. Har 5.76 i snitt med alle poeng inkludert (halvt poeng fra s1, alderspoeng og høyere utdanningspoeng) Er en 22 år gammel mann om det har noe å si, noen tips?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Med en master i psykologi stiller du rimelig sterkt på dagens arbeidsmarked. Er jo en hel haug av bransjer og jobber du kvalifiserer til når du er ferdig. Anonymkode: 3e3d2...68f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Hva kunne du tenke deg å jobbe med når du er ferdig? Anonymkode: 3e3d2...68f
Kappa Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #4 Skrevet 23. januar 2017 Er ærlig talt ikke helt sikker. Men behandling, enten innen psykologi eller medisin, samt forskning innen medisin høres veldig spennende ut. Føler at profesjon i psykologi ville vært mer passende enn master, men da er det jo tilbake til å ta opp fag for å komme inn først.
Kappa Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2017 Kan også nevne at jeg allerede har tatt opp et fag tidligere med karakter 6 som resultat etter 2-3 dager med øving. Er veldig effektiv, har god hukommelse og er flink til å skrive tekster, men studievaner burde helt klart bedres, føler bare at jeg trenger et mål å jobbe mot
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 Kunne jeg valgt på nytt, hadde jeg startet på medisin. Jeg kom inn en gang i tiden, men valgte økonomi i stedet, er fornøyd, men angrer litt den dag i dag. Jeg tenkte mer på hva jeg kom til å tjene, enn hva jeg virkelig ville. Det positive med medisin er at man kan bli LIS og spesialisere seg i psykologi og da etterhvert jobbe som psykiater. Du er så ung, og har så mange muligheter. Tenk på hva du vil få ut av livet ditt, hva er det du brenner for? Anonymkode: f1e0d...950
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 8 minutter siden, Kappa skrev: Er ærlig talt ikke helt sikker. Men behandling, enten innen psykologi eller medisin, samt forskning innen medisin høres veldig spennende ut. Føler at profesjon i psykologi ville vært mer passende enn master, men da er det jo tilbake til å ta opp fag for å komme inn først. Med master i psykologi vil du som regel ikke jobbe innen behandling av pasienter. Finn ut hva du vil jobbe med først, og ta det derfra. Du kan alltids ta opp fag eller ta realfag, hvis det er det som trengs. Anonymkode: b6f4f...bf9
Gjest Marianne. Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 (endret) Vanskelig å svare på hva du skal gjøre. Men utlandet hørtes mest spennende ut Endret 23. januar 2017 av Marianne.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Skrevet 23. januar 2017 Hvis du ønsker å behandle som helsepersonell trenger du noe annet enn master ja. Forskning kan du med master og PhD. Tok selv et par runder med å ta på fag og forsøkte inntak på profesjon. Hva med å ta opp fag parallelt som du tar bachelor? Så får du sett an litt. Etter master er også Danmark en løsning for å få autorisasjon. Anonymkode: 3e3d2...68f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Skrevet 23. januar 2017 Tror du kommer til å angre hvis du begynner på sykepleie når du egentlig ville på medisin, da ville jeg tatt medisin spesielt når du er så ung enda. Du har jo en del poeng. Hvor mange fag trenger du ta opp? Jeg går på sykepleie og det er veldig kjekt, men hvis interessene dine er for medisin/realfag så tror jeg ikke det passer. Det er bedre hvis man liker mest den praktiske delen av å jobbe med pasientene osv. Anonymkode: e2fbf...208
Kappa Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2017 har 2 4'ere i norsk og 2 4'ere i nynorsk, samt noen andre doble 4'ere, så snittet går ganske fort opp om jeg gjør det bra på et par eksamener. Er bare litt usikker på om jeg faktisk liker å jobbe med realfag eller om det bare er "ideen". Følte ikke trangen etter realfag eller matte på skolen tidligere. Kan se for meg at kjemi, fysikk osv kan bli litt tørt for meg, men samtidig vil jeg gjerne lære om menneskekroppen osv. Kanskje jeg burde ta permisjon på bacheloren jeg holder på med nå og prøve ut sykepleie et år, så får jeg sett nærmere om det er noe for meg.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 Jeg sto mellom medisin og sykepleien. Jeg valgte sykepleien rett og slett for jeg ønsker mer av den pasientkontakten. Leger har jo også det men ikke på samme måte som en sykepleier har, men vi er alle ulike. 😊 Anonymkode: a0f80...529
drue Skrevet 23. januar 2017 #13 Skrevet 23. januar 2017 Jeg hadde gått for medisin hadde jeg hatt karakterene. Lett!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #14 Skrevet 23. januar 2017 49 minutter siden, drue skrev: Jeg hadde gått for medisin hadde jeg hatt karakterene. Lett! Hvorfor? Og hvorfor tar du ikke opp fag om du virkelig vil? Anonymkode: 3d3fa...8ac
drue Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Og hvorfor tar du ikke opp fag om du virkelig vil? Anonymkode: 3d3fa...8ac Det er det mulig jeg gjør seinere, men må få spart opp litt penger først :-) Det er ikke billig å ta opp fag.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Du må nesten finne ut hva du vil først. Jeg stod også mellom disse, men var mest interessert i det sykepleiefaglige og psykologi. Valgte derfor sykepleie, men å ta en master og har lyst til å ta en PhD etter hvert. Har ikke angret, og synes denne veien var veldig fin å gå siden jeg synes det ble for lenge å gå medisin når jeg uansett vil forske. Har havnet innen psykologi uansett, så jeg har noen ganger tenkt på om jeg valgte feil, men føler at jeg har en bredere plattform med sykepleie. Uansett er det mye bedre at du forsøker å finne ut hva du vil jobbe med og gjøre, framfor hva du vil studere. Hvis du er ganske sikker på at du vil jobbe som behandler, ville jeg gått for medisin eller psykologi, siden det å jobbe som sykepleier er rimelig slitsomt og at du får lite igjen for det. Anonymkode: 3b52b...00a
Bonobo Skrevet 24. januar 2017 #17 Skrevet 24. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må nesten finne ut hva du vil først. Jeg stod også mellom disse, men var mest interessert i det sykepleiefaglige og psykologi. Valgte derfor sykepleie, men å ta en master og har lyst til å ta en PhD etter hvert. Har ikke angret, og synes denne veien var veldig fin å gå siden jeg synes det ble for lenge å gå medisin når jeg uansett vil forske. Har havnet innen psykologi uansett, så jeg har noen ganger tenkt på om jeg valgte feil, men føler at jeg har en bredere plattform med sykepleie. Uansett er det mye bedre at du forsøker å finne ut hva du vil jobbe med og gjøre, framfor hva du vil studere. Hvis du er ganske sikker på at du vil jobbe som behandler, ville jeg gått for medisin eller psykologi, siden det å jobbe som sykepleier er rimelig slitsomt og at du får lite igjen for det. Anonymkode: 3b52b...00a Det her vil jeg høre mer om! Kan jeg få det inn med téskje? Bachelor i sykepleie, deretter master i....?:)
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Skrevet 24. januar 2017 8 minutter siden, Bonobo skrev: Det her vil jeg høre mer om! Kan jeg få det inn med téskje? Bachelor i sykepleie, deretter master i....?:) Nå var det ikke meg du siterte men det er mange ulike master man kan ta som sykepleier. Søk litt på nettet så kan du også lese om de ulike 😊 Tenkte bare det gjør det litt lettere enn å ramse opp alle, hvis du ikke kun var interessert i AB sin master da. Anonymkode: a0f80...529
Bonobo Skrevet 24. januar 2017 #19 Skrevet 24. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå var det ikke meg du siterte men det er mange ulike master man kan ta som sykepleier. Søk litt på nettet så kan du også lese om de ulike 😊 Tenkte bare det gjør det litt lettere enn å ramse opp alle, hvis du ikke kun var interessert i AB sin master da. Anonymkode: a0f80...529 Takk!:) Men tenkte mest på hvilken master man kan ta for å drive med forskning. Kan man det med alle typer master + PhD?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #20 Skrevet 25. januar 2017 1 minutt siden, Bonobo skrev: Takk!:) Men tenkte mest på hvilken master man kan ta for å drive med forskning. Kan man det med alle typer master + PhD? Ahh. Håper du får bra svar av Ab imorgen. Jeg har ikke satt meg inn i dette 😛 Ingen planer om master enda på meg nettopp ferdig med bacheloren, får se om noen år. Men tror det er en master som heter noe med klinisk forskning et eller annet, ser ut for at den gjør deg kvalifisert til opptak på ph.d. Studiet (googlet kjapt så er kanskje flere, jeg har som sagt ikke satt meg inn i forløpene og spesielt ikke forskning). Anonymkode: a0f80...529
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå