AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei! (Jeg har lagd noen tråder her før, dersom noen synes opplysningene går igjen, men jeg har ikke så mange å snakke med om dette, og jeg synes det er veldig van) Jeg er en jente på 17 år. Skal gå vg3 etter sommeren. Jeg har et dårlig forhold til moren min. Bortimot alle samtalene vi har er negative. Men jeg har godt forhold med de 3 yngre søskena mine. Litt kontakt med far, men han "mistet" samværsrett med meg (i retten da) da jeg var liten. Ingen familie utover det som vi har kontakt med. Nå vil mamma flytte til en stor by her i Norge (blant topp 5 største i Norge). Pappa bor i den byen. Vi bor nå i en liten bygd. Jeg jeg rir i en stall 10 min fra huset mitt med 5 hester (jeg er eneste som rir) og jeg får ri helt ubegrenset og så mye jeg bare vil. De hestene har reddet livet mitt, og jeg kan ikke beskrive hvor viktig det å dra i stallen og ri har vært for meg gjennom alle disse årene. Jeg har 2 gode venninner, men hun ene flytter for læreplass etter sommeren. Dersom jeg flytter med familien min, så er det vel ikke veldig sannsynlig at jeg kan knytte gode vennskap før jeg må flytte 1 år senere etter vgs for å studere? Må flytte til Oslo for å studere. Jeg kunne heller ikke ha ridd hver dag, og avstand til ting blir mye lengre. Jeg aner ikke hva jeg skal. Fordeler med å flytte med: - Ensomt uten noen familie og knapt venner (kun 1) her i bygden. Måtte også ha bodd i hybel. - Har R1 matte nå som ikke går så bra, i den byen det blir aktuelt å flytte til kan jeg ta S1+S2 (Da må jeg ta S1 som privatist nå til våren og så ta S2 i klasse til neste år). - Når jeg ikke har mulighet til å ri hver eneste dag, blir det mer tid til skole og eventuelt venner dersom jeg klarer å få det - Jeg kan få et bedre forhold med faren min Ulemper med å flytte: - Har 1 god venninne her - Er ikke garantert at jeg får gode venner i den nye byen på bare 1 år - Får ikke ri så ofte - Lengre avstander til skole/ridning osv - Må starte et "nytt" liv for 1 år Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! (Jeg har lagd noen tråder her før, dersom noen synes opplysningene går igjen, men jeg har ikke så mange å snakke med om dette, og jeg synes det er veldig van) Anonymkode: 17d86...cb4 * og jeg synes det er veldig vanskelig å ta slike beslutninger alene... Er veldig redd for å angre ts Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hemoglobin Skrevet 23. januar 2017 #3 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg tror faktisk at jeg ville bodd på hybel ett år, eller hos noen nær hestene, for å forberede til nytt studie året etter. Hvorfor kan ikke din mor vente ett år av hensyn til deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Del Skrevet 23. januar 2017 15 minutter siden, Hemoglobin skrev: Jeg tror faktisk at jeg ville bodd på hybel ett år, eller hos noen nær hestene, for å forberede til nytt studie året etter. Hvorfor kan ikke din mor vente ett år av hensyn til deg? Hun bryr seg ikke om det tror jeg? Hun gidder ikke å høre om noe i livet mitt... Hun vet ikke engang hva programfag jeg tar på vgs. Jeg bor ikke hjemme forresten og det har jeg ikke gjort siden jeg var akkurat fylt 16 og familien min har hatt kontakt med barnevernet i åresvis. Jeg hørte det av noen andre at hun skulle flytte :/ Da jeg prøvde å snakke med hun så sa hun bare "Snakk med barnevernet" Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg ville diskutert med barnevernet, var jeg deg. Det er flott at du har den muligheten. Anonymkode: 23d48...06b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville diskutert med barnevernet, var jeg deg. Det er flott at du har den muligheten. Anonymkode: 23d48...06b Ts her Ja, de leter etter hybel for meg nær familien.. For de mener at jeg må bo nærme de, selv om jeg ser mamma maks 1 gang i uka eller hver 10ende dag Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Del Skrevet 23. januar 2017 Hvorfor mener barneevernet det? Mine foreldre bryr seg heller ikke, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var helt greit for meg å flytte mange mil vekk fra dem da jeg var yngre. Hvordan begrunner barnevernet at du bør bo nærme dem? Anonymkode: 23d48...06b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 23. januar 2017 #8 Del Skrevet 23. januar 2017 Kanskje trenger du å vise barnevernet at hestene og miljøet rundt dem samt venninnen din er en viktigere faktor i livet ditt enn moren din? Det kan til og med bli godt å ikke måtte forholde seg til henne så ofte. For gjentatte skuffelser blir veldig slitsomt! Snakk med barnevernet så fort som mulig! Hvis de insisterer på at du flytter må du søke på ny skole! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hemoglobin Skrevet 23. januar 2017 #9 Del Skrevet 23. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun bryr seg ikke om det tror jeg? Hun gidder ikke å høre om noe i livet mitt... Hun vet ikke engang hva programfag jeg tar på vgs. Jeg bor ikke hjemme forresten og det har jeg ikke gjort siden jeg var akkurat fylt 16 og familien min har hatt kontakt med barnevernet i åresvis. Jeg hørte det av noen andre at hun skulle flytte :/ Da jeg prøvde å snakke med hun så sa hun bare "Snakk med barnevernet" Anonymkode: 17d86...cb4 Siteringskrøll... Ok. Men da syns jeg du bør velge det du har mest lyst til. Og som noen nevner her, snakk gjerne med barnevernet. Har du mulighet for å holde kontakt med far på sosiale medier mens du blir i bygda ett år til? Vet ikke om du nevnte noe om det. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener barneevernet det? Mine foreldre bryr seg heller ikke, og jeg kan med hånden på hjertet si at det var helt greit for meg å flytte mange mil vekk fra dem da jeg var yngre. Hvordan begrunner barnevernet at du bør bo nærme dem? Anonymkode: 23d48...06b Karakterene mine daler og jeg står i fare for å ikke kunne fullføre dette året pga 10% regel :/ Jeg var ifjor og ungdomsskolen (det har jo ingen betydning) 6er elev og jeg har alltid vært flink i matte, men nå har jeg 0 konsentrasjon og barnevernet mener at det kommer bare til å forverre seg dersom jeg itillegg kommer til å bo her helt alene... Barnevernet tror jeg har ADHD... Drømmen min var/er lege/veterinær og med karakterene fra i fjor var jeg jo på god vei. Men det går vel i grus nå.... Jeg prøver alt jeg klarer for å skjerpe meg, men det er vanskelig. Har R1 matte men klarer ikke å følge med, så ender nok opp med en karakter som ikke er veldig forenlig med å komme inn på disse studiene... Dette er bare en periode som har vart dette skoleåret, og jeg vet at jeg har "kapasiteten" inne i meg, så jeg kommer til å angre meg ihjel når jeg blir som før igjen mtp konsentrasjon.... Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Del Skrevet 23. januar 2017 Ts her Okei, dette blir veldig mye... Og irriterende sannsynligvis Men jeg lagde denne tråden: Så jeg har også vanvittig kjærlighetssorg og ser eksen i denne bygden hver dag. Hadde jeg flyttet så hadde jeg jo slippet det da. Men vet ikke om det bør ha betydning for valget mitt om å flytte eller ikke. Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 23. januar 2017 #12 Del Skrevet 23. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Karakterene mine daler og jeg står i fare for å ikke kunne fullføre dette året pga 10% regel :/ Jeg var ifjor og ungdomsskolen (det har jo ingen betydning) 6er elev og jeg har alltid vært flink i matte, men nå har jeg 0 konsentrasjon og barnevernet mener at det kommer bare til å forverre seg dersom jeg itillegg kommer til å bo her helt alene... Barnevernet tror jeg har ADHD... Drømmen min var/er lege/veterinær og med karakterene fra i fjor var jeg jo på god vei. Men det går vel i grus nå.... Jeg prøver alt jeg klarer for å skjerpe meg, men det er vanskelig. Har R1 matte men klarer ikke å følge med, så ender nok opp med en karakter som ikke er veldig forenlig med å komme inn på disse studiene... Dette er bare en periode som har vart dette skoleåret, og jeg vet at jeg har "kapasiteten" inne i meg, så jeg kommer til å angre meg ihjel når jeg blir som før igjen mtp konsentrasjon.... Anonymkode: 17d86...cb4 Noen ganger når man kjenner at man har veldig mange problemer er det som når man svømmer i havet. Du ser bare bølgetopper rundt deg! Etter hvert når du kommer deg ut av problemene blir det som når du står i en liten båt og ser utover det samme havet. Trenger ikke heve blikket mye før du ser hvor små bølgene egentlig var. Jeg tror det er mange faktorer som gjør at ting "rakner" hos deg. Og jeg tror du trenger en voksen person som støtter deg og hjelper deg, som holder deg ansvarlig og sparker deg ut av senga om morgenen når det trenges. Den personen er nok ikke din mor. Det at du er på stallen hver dag og rir mange hester er bra. Men det er samtidig dårlig. Det tar MYE tid og energi. Hvis du hadde hatt fokus til å jobbe hjemme isteden, fokusere på skolearbeidet, så ville du kanskje hatt en helt annen skolehverdag. Det kan også være flere faktorer her, uten at jeg kjenner til de. Men det virker ikke som det fungerer for deg å bo på hybel. Ikke la ønske om å trene hest være alt for førende. Jeg visste ikke om problemene rundt skolen da jeg svarte første gangen. Det vil komme nye hester senere! Du vil treffe nye mennesker. Hva kan gi deg de rammene du trenger i livet? Hvem kan du støtte deg på for å nå målene dine? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hemoglobin Skrevet 23. januar 2017 #13 Del Skrevet 23. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Okei, dette blir veldig mye... Og irriterende sannsynligvis Men jeg lagde denne tråden: Så jeg har også vanvittig kjærlighetssorg og ser eksen i denne bygden hver dag. Hadde jeg flyttet så hadde jeg jo slippet det da. Men vet ikke om det bør ha betydning for valget mitt om å flytte eller ikke. Anonymkode: 17d86...cb4 Oida, det vil så absolutt påvirke alt. Men du, hva med å høre med barnevernet for mulighet til å finne ett annet sted der det også er hester? Jeg skjønner godt at alt er kjipt, men hvis det står slik til så er kanskje miljøforandring til det bedre. Se på det som en mulighet til å få nye impulser. Jeg er sikker på at dette ordner seg til det beste etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hemoglobin Skrevet 23. januar 2017 #14 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg syns @Juniper kom med mye fornuftig innspill her som du kan tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #15 Del Skrevet 23. januar 2017 47 minutter siden, Juniper skrev: Hva kan gi deg de rammene du trenger i livet? Hvem kan du støtte deg på for å nå målene dine? Jeg har mormoren min som er den viktigste personen i hele livet mitt og alltid vært det, men hun er alkoholiker og har mange helseproblemer , så hun kommer nok ikke til å leve så mye lenger Hun har 3 brudd i ryggen etter å ha falt på kvelden etter å ha drikket og hun røyker veldig mye... Hun har også hatt 3 hjerteinfarkt Den lykkeligste perioden av livet mitt var da jeg var sammen med eksen, men han vil ikke være med meg... Jeg tror at en kjæreste som han kan gjøre alt mye bedre Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #16 Del Skrevet 23. januar 2017 Nei, han eks-kjæresten din var en drittsekk mot deg. Han gjorde livet ditt mye dårligere. Jeg skjønner det er vanskelig å forstå det nå, men når du blir eldre vil du være glad for at du flyttet langt vekk fra ham. Selvom moren din ikke virker helt god i hodet tror jeg du har god av å bo med en voksen. Det har jo ikke gått så bra på skolen dette året. (Hadde du ikke også en tråd om at du ikke har gjort det så bra på friidretten i år?) Men du må snakke med fastlegen slik at han ordner en psykolog til deg i den byen du eventuelt flytter til slik at du ikke er alene i kranglene med moren din. Et år uten hester går fint. Du kan jo ri i ferier når du er på besøk hos mormoren din. Prøv å tenke at du skal bruke VG3 til å ta igjen alt fra i år. Et år hvor du jobber godt med skolefagene, treffer nye folk og kanskje en ny kjæreste. Kanskje flytter noen av de nye vennene dine også til Oslo, det er jo fint å kjenne noen der når du skal begynne å studere. I en større by er det jo også mange flere å bli kjent med enn der du bor nå. Utifra alt du har fortalt i alle trådene dine vil jeg absolutt tro du har best av å flytte. Om du finner ut til neste jul at du overhodet ikke trives i den nye byen kan du sikkert flytte tilbake til mormor. Anonymkode: 0ba47...723 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #17 Del Skrevet 23. januar 2017 Bare for å samle trådene dine, TS, slik at folk kan få med seg hel bildet: Anonymkode: 0ba47...723 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #18 Del Skrevet 23. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bare for å samle trådene dine, TS, slik at folk kan få med seg hel bildet: Anonymkode: 0ba47...723 Off haha... Jeg håper ingen klarer å legge sammen alt og kjenne meg igjen... Det hadde vært forferdelig flaut Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #19 Del Skrevet 23. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Off haha... Jeg håper ingen klarer å legge sammen alt og kjenne meg igjen... Det hadde vært forferdelig flaut Anonymkode: 17d86...cb4 Det var ikke for å drite deg ut eller noe sånt. Tenkte bare at folk kunne lese der, så slapp du å gjenta ting du allerede har skrevet i de trådene. Anonymkode: 0ba47...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #20 Del Skrevet 23. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det var ikke for å drite deg ut eller noe sånt. Tenkte bare at folk kunne lese der, så slapp du å gjenta ting du allerede har skrevet i de trådene. Anonymkode: 0ba47...723 Neida haha! Tror ikke det er noen som kan tenke seg at jeg og mamma har det slik sammen, for hun blir sett på som en engel... Og det var hun også da, men det har bare vært sånn de siste 4 årene Anonymkode: 17d86...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå