Gå til innhold

Et nylig-singel dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært singel i 7 måneder etter et langvarig forhold, og sitter nå og grubler på noe jeg ikke klarer å ta stilling til.

Gjennom alle årene sammen med eksen min, stiftet jeg naturligvis nye bekjentskaper med venner fra hans nettverk. Disse bekjentskapene ble gradvis nære personer i livet mitt. Vi brukte mye tid i lag som en vennegjeng med både parmiddager, vennekvelder og ferieturer. Noen av vennene jeg fikk gjennom hans nettverk ble introdusert til oss samtidig, dvs: ikke alle var hans venner fra start av, men ble kjent med oss begge to samtidig. Et eksempel er damen til en kompis av eksen min. Hun ble jeg fort kjent med og glad i, uten at hun kjente eksen min fra før. 

Etter bruddet ble jeg og eksen min enig om at vi ikke skulle ha kontakt med hverandre; det ble rett og slett for vanskelig. Jeg har med andre ord ikke pratet med han eller sett han på disse 7 månedene. Dette har naturligvis ført til at jeg ikke lenger har noe kontakt med mange av våre felles venner. Det har vært sårt å miste så mange fantastiske mennesker i livet mitt så brått, men jeg forstår at de først og fremst er der for han. 

Problemet jeg nå sitter overfor er at jeg har blitt bedt i en rund dag til damen til kompisen til eksen min. Denne venninnen er den eneste som virkelig har tatt initiativ til å holde kontakten med meg og er en som jeg setter pris på. Jeg har lyst til å være med å feire hennes store dag, samtidig er jeg redd for å ødelegge den prosessen jeg har vært gjennom med å komme over eksen min. Jeg vil ikke ødelegge for han heller. Jeg vet at det blir sårt for begge oss to å være i samme rom igjen. 

Er det noen som har erfaring med det samme? Har dere "gått fra" tidligere venner etter et brudd, eller har dere klart å vedlikeholde vennskapene til tross for at dere stadig må omgås eksen? 

Anonymkode: a44fd...aec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Man må skille mellom eks og de andre. De man beholder er de man tar med seg og som ønsker deg med videre. Eksen må du forholde deg til før eller senere uansett. Stålsett deg, gå i selskap og ta det som det er. Lykke til! 

Gjest Overrasket
Skrevet

Intuitivt mener jeg det viktigste er at du gjør det som er rett for venninnen. Hvor lenge skal du føle at du må være "lojal" mot eksen? Venner teller mer. Gå i selskapet med et stort smil og hevet hode.

Skrevet

Det er dere to som har skilt lag - ikke vennene deres.

La oss gjøre et enkelt tankeeksperiment: la oss si at dette var snakk om et barn på 7 år. Barnet hadde kranglet med "ola" og ville ikke i bursdag til "sigrid" fordi sigrid og ola var bestevenner (eller noe tilsvarende idiotisk). Som forelder sier man: "Du går i bursdag. Punktum. Noe annet er dårlig oppdragelse og sånt gjør en ikke i vår familie." Og så ville man kjørt barnet i bursdag. Som voksen har du enda høyere krav til deg.

Anonymkode: 3c3ec...724

• Liker 1
Gjest Hemoglobin
Skrevet

Jeg tenker at eksen din må tåle å se deg i det selskapet Gå du, og nyt festen med din nye og virkelig gode venninne og prat med nye mennesker. Og om det blir sårt, hva med å avtale med henne at du kan stikke deg unna på et soverom for å hente deg inn om nødvendig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...