AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Del Skrevet 23. januar 2017 Hei! Jeg eier en ganske stor leilighet i en ganske stor studentby. Leiligheten ligger midt i sentrum, og har tilgang til alt fra ytterdøra omtrent. Denne leiligheten har 2 soverom hvor jeg leier ut det ene til en god venninne. Saken er at jeg må skru opp husleien hennes. Felleskostnadene har gått opp, og i tillegg bruker hun sinnsykt mye strøm (lange dusjer, oppvaskemaskin, klesmaskin - alt går 24 timer i døgnet omtrent). Det går ikke rundt for meg, jeg går i minus hver mnd. Det står i leiekontrakten at husleien kan endres, men dette har jeg ikke gjort - for å være snill. Men nå går det ikke lenger. Har tatt opp disse temaene med henne mange ganger før, men hun endrer oppførsel i kanskje 14 dager, så er det tilbake til det samme. I tillegg har hun en kjæreste som mer eller mindre bor her gratis - han også dusjer og spiser og bruker fellesareal. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette, siden jeg og bor her og vi er avhengige av en god tone. Hun bor ufattelig billig - hun betaler 4500 kroner i måneden for en stor leilighet, inkl. strøm og hun har absolutt alle fasiliteter tilgjengelig. Lignenede leiligheter her har rundt 15000 i mnd i leie - noe som delt på to vil si at hun burde betalt 7500 kr/mnd. Jeg vil også få mye mer inn ved å leie ut til en helt fremmed - men jeg har valgt å betale for en som er snill, ryddig og som jeg kjenner. Hvordan tar jeg opp at leieprisen må opp? Jeg trenger bare rundt 500 kr mnd ekstra for å dekke de nye kostnadene og strømregningen. Fremdeles vil hun bo ufattelig billig. Hun har veldig dårlig råd, lever kun på studielånet - men det er jo på en måte ikke mitt problem. Hun har all anledning til å jobbe hvis hun må/gidder. Jeg er utrolig konfliktsky og veldig usikker på hvordan jeg tar opp dette. Noen som har tips? Hvis jeg ikke hadde bodd her hadde jeg jo bare sendt brev med varsel om økt husleie - men siden jeg bor her føler jeg at jeg må si noe... Anonymkode: e4a1a...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #2 Del Skrevet 23. januar 2017 Du har faktisk ikke lov til å skru opp husleia mer enn noen få hundrelapper hvert år. Les lova. Anonymkode: 52431...35f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #3 Del Skrevet 23. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har faktisk ikke lov til å skru opp husleia mer enn noen få hundrelapper hvert år. Les lova. Anonymkode: 52431...35f Den kan indeksreguleres, det står i husleien. Dette er som sagt ikke gjort. Hvis ikke må hun kastes ut, for dette har jeg ikke råd til. Anonymkode: e4a1a...8ee 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Del Skrevet 23. januar 2017 Legg det opp sånn du har skrevet det her. Kostnadene for deg et større enn det hun betaler, Du kan jo evt gi henne muligheten til å begynne å betale strøm? At dere deler strømregningen likt? Anonymkode: ecb1a...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Del Skrevet 23. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den kan indeksreguleres, det står i husleien. Dette er som sagt ikke gjort. Hvis ikke må hun kastes ut, for dette har jeg ikke råd til. Anonymkode: e4a1a...8ee Det utgjør likevel ikke 500 kr. Hun skal også ha 6 måneders varsel og ha bodd der i minimum 2 år om jeg ikke tar feil. Helt ærlig så er dette ditt problem. Om du ikke har råd til å leie så billig så burde du ikke gjøre det. Du kan ikke bryte loven fordi du nå går i minus, og prøve å kaste hene ut... Siden det er din venninne kan du likevel prøve igjen å fortelle henne at du faktisk går i minus og om hun kan ha det i tankene når hun bruker strøm samt har kjæresten på besøk. Hvordan ser kontrakten deres ut? Anonymkode: 6f343...6f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Del Skrevet 23. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det utgjør likevel ikke 500 kr. Hun skal også ha 6 måneders varsel og ha bodd der i minimum 2 år om jeg ikke tar feil. Helt ærlig så er dette ditt problem. Om du ikke har råd til å leie så billig så burde du ikke gjøre det. Du kan ikke bryte loven fordi du nå går i minus, og prøve å kaste hene ut... Siden det er din venninne kan du likevel prøve igjen å fortelle henne at du faktisk går i minus og om hun kan ha det i tankene når hun bruker strøm samt har kjæresten på besøk. Hvordan ser kontrakten deres ut? Anonymkode: 6f343...6f0 Det er 3 år hun må ha bodd der, uten husleieregulering. Altså, du kan sende varsel når hun har bodd der i 2 år og 6 mnd at leien skal justeres til 'gjengs' leie. 6 mnd varsling som nevnt over her ja.§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Les mer i husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_4 Anonymkode: 35b32...cb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Del Skrevet 23. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den kan indeksreguleres, det står i husleien. Dette er som sagt ikke gjort. Hvis ikke må hun kastes ut, for dette har jeg ikke råd til. Anonymkode: e4a1a...8ee Du kan heller ikke kaste noen ut pga du går i minus... Anonymkode: 35b32...cb2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Del Skrevet 23. januar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg eier en ganske stor leilighet i en ganske stor studentby. Leiligheten ligger midt i sentrum, og har tilgang til alt fra ytterdøra omtrent. Denne leiligheten har 2 soverom hvor jeg leier ut det ene til en god venninne. Noen som har tips? Hvis jeg ikke hadde bodd her hadde jeg jo bare sendt brev med varsel om økt husleie - men siden jeg bor her føler jeg at jeg må si noe... Anonymkode: e4a1a...8ee Jeg har ikke lenger råd til å la deg bo her så billig. Jeg går i minus hver måned, så enten må jeg sette opp leien din med 500 kr, eller så må jeg legge ut leiligheten for salg. I begge tilfeller vil det bli dyrere for deg. Da vil du se hvor god venninne hun er. Anonymkode: bd4cc...0a0 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Del Skrevet 23. januar 2017 Skriv et info-brev til henne og teip det opp på døra til rommet hennes. Så går du ut en tur og er ute noen timer. Da bør hun ha fått lest det til du kommer hjem, og kan evt diskutere det med deg da. Om hun gjør det da. Kan hende hun bare godtar økningen. Hvis ikke, får du si til henne at hun må finne seg noe annet, da det finnes plenty av folk som vil bo så billig så sentralt...! Anonymkode: 4ff1b...071 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Del Skrevet 23. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan heller ikke kaste noen ut pga du går i minus... Anonymkode: 35b32...cb2 Ikke spesielt vanskelig å få noen kastet ut når man leier ut et rom i egen leilighet på denne måten, heller da. Anonymkode: 2700a...cbb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Del Skrevet 23. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det utgjør likevel ikke 500 kr. Hun skal også ha 6 måneders varsel og ha bodd der i minimum 2 år om jeg ikke tar feil. Helt ærlig så er dette ditt problem. Om du ikke har råd til å leie så billig så burde du ikke gjøre det. Du kan ikke bryte loven fordi du nå går i minus, og prøve å kaste hene ut... Siden det er din venninne kan du likevel prøve igjen å fortelle henne at du faktisk går i minus og om hun kan ha det i tankene når hun bruker strøm samt har kjæresten på besøk. Hvordan ser kontrakten deres ut? Anonymkode: 6f343...6f0 Nei, men det igjør en del. Du snakker om regulering til gjengs leie, det er ikke det jeg skal, jeg skal indeksregulere. Det kan gjøres 1 gang i året med 1 mnd skriftlig advarsel. http://e24.no/privat/eiendom/saa-mye-kan-husleien-oekes/20376103 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er 3 år hun må ha bodd der, uten husleieregulering. Altså, du kan sende varsel når hun har bodd der i 2 år og 6 mnd at leien skal justeres til 'gjengs' leie. 6 mnd varsling som nevnt over her ja.§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Les mer i husleieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_4 Anonymkode: 35b32...cb2 Men jeg skal ikke tilpasse til gjengs leie. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan heller ikke kaste noen ut pga du går i minus... Anonymkode: 35b32...cb2 Begge parter kan si opp avtalen når som helst, med 3 mnd oppsigelsestid - uten årsak. Det står i avtalen. Så jo, det kan jeg. Takk for svar, dere som faktisk har svart på spørsmålet mitt Anonymkode: e4a1a...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lenger råd til å la deg bo her så billig. Jeg går i minus hver måned, så enten må jeg sette opp leien din med 500 kr, eller så må jeg legge ut leiligheten for salg. I begge tilfeller vil det bli dyrere for deg. Da vil du se hvor god venninne hun er. Anonymkode: bd4cc...0a0 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skriv et info-brev til henne og teip det opp på døra til rommet hennes. Så går du ut en tur og er ute noen timer. Da bør hun ha fått lest det til du kommer hjem, og kan evt diskutere det med deg da. Om hun gjør det da. Kan hende hun bare godtar økningen. Hvis ikke, får du si til henne at hun må finne seg noe annet, da det finnes plenty av folk som vil bo så billig så sentralt...! Anonymkode: 4ff1b...071 Dere oppfordrer ts til å bryte loven? Slikt er ikke lov.... Ts må følge loven her og kan ikke styre på slik hun vil fordi hun har driti seg ut ang. hennes egen økonomi. Anonymkode: 6f343...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Navios Skrevet 23. januar 2017 #13 Del Skrevet 23. januar 2017 Kan ikkje seie opp? Kan ikkje sette opp husleige? Kva har de røykt for noko? Dette er ei leilighet ho bor i sjølv. Ho kan si opp leieforholdet når ho vil, og begrunne det med at ho treng plassen sjølv. Sitat Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #14 Del Skrevet 23. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men det igjør en del. Du snakker om regulering til gjengs leie, det er ikke det jeg skal, jeg skal indeksregulere. Det kan gjøres 1 gang i året med 1 mnd skriftlig advarsel. http://e24.no/privat/eiendom/saa-mye-kan-husleien-oekes/20376103 Men jeg skal ikke tilpasse til gjengs leie. Begge parter kan si opp avtalen når som helst, med 3 mnd oppsigelsestid - uten årsak. Det står i avtalen. Så jo, det kan jeg. Takk for svar, dere som faktisk har svart på spørsmålet mitt Anonymkode: e4a1a...8ee Nei. Du ksn kun oppsi avtale dersom hun bryter lova, eller du skal benytte rommet selv. Det er kun hun som kan si opp uten å måtte begrunne det. Du derimot, må begrunne det med lova i hånd. Anonymkode: 52431...35f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #15 Del Skrevet 23. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 3 minutter siden, Navios skrev: Anonymkode: e4a1a...8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #16 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. Du ksn kun oppsi avtale dersom hun bryter lova, eller du skal benytte rommet selv. Det er kun hun som kan si opp uten å måtte begrunne det. Du derimot, må begrunne det med lova i hånd. Anonymkode: 52431...35f Men da kan jeg bare si at jeg skal benytte det selv da vet du. Dessuten står det i avtalen vår at begge parter kan si opp avtalen. Anonymkode: e4a1a...8ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #17 Del Skrevet 23. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lenger råd til å la deg bo her så billig. Jeg går i minus hver måned, så enten må jeg sette opp leien din med 500 kr, eller så må jeg legge ut leiligheten for salg. I begge tilfeller vil det bli dyrere for deg. Da vil du se hvor god venninne hun er. Anonymkode: bd4cc...0a0 Forklar dette når du gir henne brevet om økning av husleien. Jeg syns hun utnytter snillheten din ved å ikke skjerpe seg med de lange dusjene og vask som går døgnet rundt. I tillegg bor kjæresten hennes der. Hun har rett og slett tatt seg til rette. Går hun ikke med på det, har du ts lov til å avslutte leieforholdet ved å si at du skal bruke den. Det har du all rett til siden du bor i leiligheten selv. Anonymkode: 42bb7...480 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #18 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forklar dette når du gir henne brevet om økning av husleien. Jeg syns hun utnytter snillheten din ved å ikke skjerpe seg med de lange dusjene og vask som går døgnet rundt. I tillegg bor kjæresten hennes der. Hun har rett og slett tatt seg til rette. Går hun ikke med på det, har du ts lov til å avslutte leieforholdet ved å si at du skal bruke den. Det har du all rett til siden du bor i leiligheten selv. Anonymkode: 42bb7...480 Takk for svar Ja, jeg må det, dette går ikke lenger. Jeg nekter å tro at jeg må ha henne boende her for alltid siden hun ikke bryter loven.. Anonymkode: e4a1a...8ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #19 Del Skrevet 23. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da kan jeg bare si at jeg skal benytte det selv da vet du. Dessuten står det i avtalen vår at begge parter kan si opp avtalen. Anonymkode: e4a1a...8ee Men om du skal benytte det selv må du huske på at du IKKE kan leie det ut igjen Nei, ts. Følg loven og heller ta en prat med henne om hvordan ståa er. Så forhåpentligvis tar hun mer hensyn ang. strøm. Det er ikke hennes feil at du har driti deg ut. En lørdom du må ta videre med i livet, dessverre. Anonymkode: 6f343...6f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #20 Del Skrevet 23. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere oppfordrer ts til å bryte loven? Slikt er ikke lov.... Ts må følge loven her og kan ikke styre på slik hun vil fordi hun har driti seg ut ang. hennes egen økonomi. Anonymkode: 6f343...6f0 Det er litt andre regler når man leier ut rom i egen bolig, og jeg anbefaler deg å sette deg inn i loven før du anklager andre for oppfordring til lovbrudd. Anonymkode: bd4cc...0a0 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå