AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Del Skrevet 23. januar 2017 Svigerfar er 65 år, svigermor er 63 år. Unge, tenker du? Alderen spiller deg et puss, de er merkelig nok gamle tross tilsynelatende ung alder. Surrer.. Det er ikke ofte at svigermor har passet barnebarnet sitt, de siste 2 årene har hun passet 1-2 ganger. Maks 2. Husker bare 1 gang. Men greia er at det er hun som passer barnebarnet, svigerfar sitter bare med PC'en og kunne ikke brydd seg mindre. Men svigermor har virkelig, for alvor, begynt å surre. Tror hun er dement eller senil. Hun har mistet evnen til å lage mat, glemmer hvordan man gjør ting. Koker mat som ikke skal kokes, for eksempel. Ting hun aldri har gjort tidligere! Glemmer.. hele tiden.. glemmer, surrer, svimer.. Mister, leter, finner ikke. Stiller det samme spørsmålet 3 ganger. Det er så ille at vi tenker at dersom brannalarmen hadde gått på nattestid, hadde hun glemt at det var barnebarn i huset! Det er jeg så redd for, om noe skulle hendt, og så glemte de å hjelpe barna ut. Jeg stoler rett og slett ikke på dem lenger, etter sist besøk da vi så hvor ille det faktisk har blitt. Hun er ikke så borte vekk enda at hun ikke husker noenting, så det hadde vært svært ubehagelig å ta det opp. Vi kunne latt det passere i stillhet (aldri latt henne passe barnebarna), men hun er paranoid (jada, her er det endel problemer, skjønner du!) så da hadde hun garantert beskyldt oss for å hate henne eller noe helt absurd. Men hvordan kan man ta opp noe sånt med noen? "Du er senil og ikke i stand til å passe på små barn", høres litt for kaldt ut. Anonymkode: aa0c9...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 23. januar 2017 #2 Del Skrevet 23. januar 2017 Dette tar din mann med sin mor, på tomannshånd og på en rolig og fin måte. Forklar problemet og at dere er redde. SELVFØLGELIG sier du ikke ''du er senil og får ikke passe''. Mannen din sier til sin mor at han har opplevd endringer, og er redd for både henne og barna - eller noe i den dur. Hvis du som svigerdatter buser inn og sier ''nei du får ikke passe, du er senil'', kan jeg love at det blir drama og full krasj. Dette tar mannen din seg av. Blir hun sur får hun bare bli sur - er forholdet til svigermor viktigere enn deres barns sikkerhet? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serana Skrevet 23. januar 2017 #3 Del Skrevet 23. januar 2017 Hun burde ta seg en tur til legen med den glemsomheten. Det kan faktisk være demens, og da vil hun trenge hjelp etterhvert, særlig om mannen hennes ikke gjør stort i huset. Mannen din bør snakke med henne, og gjerne ledsage henne til legetimen slik at ingenting blir glemt av det som blir sagt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Del Skrevet 23. januar 2017 7 minutter siden, boblevann skrev: Dette tar din mann med sin mor, på tomannshånd og på en rolig og fin måte. Forklar problemet og at dere er redde. SELVFØLGELIG sier du ikke ''du er senil og får ikke passe''. Mannen din sier til sin mor at han har opplevd endringer, og er redd for både henne og barna - eller noe i den dur. Hvis du som svigerdatter buser inn og sier ''nei du får ikke passe, du er senil'', kan jeg love at det blir drama og full krasj. Dette tar mannen din seg av. Blir hun sur får hun bare bli sur - er forholdet til svigermor viktigere enn deres barns sikkerhet? Jeg mente ikke at jeg skulle si noe, spørsmålet var hva man sier. Det står mellom å ikke la henne passe, og la henne få vite hvorfor og å ikke la henne passe og ikke la henne få vite hvorfor. Hvor skrev jeg et tredje alternativ? Anonymkode: aa0c9...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Del Skrevet 23. januar 2017 Akkurat nå, Serana skrev: Hun burde ta seg en tur til legen med den glemsomheten. Det kan faktisk være demens, og da vil hun trenge hjelp etterhvert, særlig om mannen hennes ikke gjør stort i huset. Mannen din bør snakke med henne, og gjerne ledsage henne til legetimen slik at ingenting blir glemt av det som blir sagt. Han gjør overhodet ingenting. Jeg kan jo foreslå det for mannen Anonymkode: aa0c9...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 23. januar 2017 #6 Del Skrevet 23. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente ikke at jeg skulle si noe, spørsmålet var hva man sier. Det står mellom å ikke la henne passe, og la henne få vite hvorfor og å ikke la henne passe og ikke la henne få vite hvorfor. Hvor skrev jeg et tredje alternativ? Anonymkode: aa0c9...88f Skjønner ikke hva du mener med 3. alternativ? Der lar henne ikke passe - og mannen din forklarer hvorfor. Dette gjøres på tomannshånd og han forklarer det rolig og greit, og svarer på evt. spørsmål hun har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granneman82 Skrevet 23. januar 2017 #7 Del Skrevet 23. januar 2017 Min farmor var rundt på samme alder da hennes Alzheimer begynte, så det kan absolutt være det. Utrolig trist da :/ Lykke til og god klem <3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Del Skrevet 23. januar 2017 1 time siden, boblevann skrev: Skjønner ikke hva du mener med 3. alternativ? Der lar henne ikke passe - og mannen din forklarer hvorfor. Dette gjøres på tomannshånd og han forklarer det rolig og greit, og svarer på evt. spørsmål hun har. Nei, vi lar henne ikke passe Men hvordan sier man noe sånt til en person? Vil garantert gå rett i forsvarsmodus, og risikerer at hun kutter kontakten. For henne er det en enorm fornærmelse hvis noen forsøker å hinte til at det er noe galt med henne. Anonymkode: aa0c9...88f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Del Skrevet 23. januar 2017 1 time siden, CaptainHelgesen skrev: Min farmor var rundt på samme alder da hennes Alzheimer begynte, så det kan absolutt være det. Utrolig trist da :/ Lykke til og god klem <3 Takk Huff... ja.. er ikke i slekta, men alle kan vel få det Anonymkode: aa0c9...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #10 Del Skrevet 23. januar 2017 Men mannen din må først og fremst ta dette opp med sin far: peke på konkrete endringer osv. Så må han (altså svigerfar) få henne til legen. Det høres veldig ut som demens, paranoia og sinne kan være en del av det. Selvfølgelig skal de ikke passe barna alene, den parerer dere bare ved å alltid være med, og å ikke trenge slik barnevakt. Anonymkode: e0ba9...561 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Del Skrevet 23. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men mannen din må først og fremst ta dette opp med sin far: peke på konkrete endringer osv. Så må han (altså svigerfar) få henne til legen. Det høres veldig ut som demens, paranoia og sinne kan være en del av det. Selvfølgelig skal de ikke passe barna alene, den parerer dere bare ved å alltid være med, og å ikke trenge slik barnevakt. Anonymkode: e0ba9...561 Ja, det var jo en interessant fremgangsmåte. Men svigerfar vil mest sannsynlig nekte for at det er noe galt med kona, men sikkert verdt et forsøk. Anonymkode: aa0c9...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reveenka Skrevet 23. januar 2017 #12 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva om du og mannen tar en gjennomgang på forhånd hvor dere skriver ned alle eksemplene på surr og rot hos svigermor som dere blir bekymret over. Disse eksemplene tar dere med til mannen hennes og forklarer at dere er bekymret for svigermor fordi hun normalt aldri ville surret slik/gjort slike feil. Dere kan også ringe Demenslinjen for å snakke med fagfolk som kan hjelpe dere på vei. Om det er slik at svigermor f.eks har Alzheimers så finnes det medisiner som kan hjelpe til å sakke ned sykdommen og da er det viktig at hun får begynt på denne medisinen så fort som mulig. Det er uansett viktig at dere kommer i gang med samtalen. Lykke til! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #13 Del Skrevet 24. januar 2017 Om det er dement hun begynner å bli så hører vrangforestillinger, mistensomhet og agresjon med i sykdommen. Anonymkode: b6058...2c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Del Skrevet 24. januar 2017 For meg var det der helt normalt for noen på 60 +. Iallfall ikke uvanlig Anonymkode: e20ca...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå