Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at når man ringer seg syk til sjefen blir man møtt med "er du helt sikker du ikke klarer å komme på jobb med feber? Hva har du i feber da?" Tilogmed spm om hva CRPen er har forekommet. 

Har han lov til dette? Det er langt fra kun med meg, jeg vet han gjør det med andre. Vi jobber med pasienter, og kan da også smitte dem. 

Anonymkode: b6899...087

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vist plassert den på feil sted😂

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har det seg slik at når man ringer seg syk til sjefen blir man møtt med "er du helt sikker du ikke klarer å komme på jobb med feber? Hva har du i feber da?" Tilogmed spm om hva CRPen er har forekommet. 

Har han lov til dette? Det er langt fra kun med meg, jeg vet han gjør det med andre. Vi jobber med pasienter, og kan da også smitte dem. 

Du trenger ikke oppgi diagnose til sjefen. 

Anonymkode: f4296...39f

• Liker 2
Skrevet

Noen sjefer er bare slik. Her blir vi møtt av store sukk når vi er syke eller spesiellt når vi har syke barn. Det er irriterende men bare hev deg over det, de har ikke noe med det. Ta det opp med dem i et eventuelt personalmøte. At dere føler en mistillit fra sjefen når dere får de spørsmålene 

Anonymkode: 12774...723

Skrevet

Sjefen kan ikke spørre om diagnose, men vedkommende kan spørre om det er noen oppgaver ts kan klare å utføre, eller om det er noen måte de kan tilrettelegge så hun kan komme og gjøre noe. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Marimba skrev:

Sjefen kan ikke spørre om diagnose, men vedkommende kan spørre om det er noen oppgaver ts kan klare å utføre, eller om det er noen måte de kan tilrettelegge så hun kan komme og gjøre noe. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke oppgi diagnose til sjefen. 

Anonymkode: f4296...39f

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen sjefer er bare slik. Her blir vi møtt av store sukk når vi er syke eller spesiellt når vi har syke barn. Det er irriterende men bare hev deg over det, de har ikke noe med det. Ta det opp med dem i et eventuelt personalmøte. At dere føler en mistillit fra sjefen når dere får de spørsmålene 

Anonymkode: 12774...723

Det er ganske vanskelig å bli møtt med disse spm. Greit nok at han spør om vi er sikre om vi ikke kan jobbe, om vi sier vi er syke. Men å grave om vitale målinger som temp og CRP (som forspvidt var første dagen vedkommende var syk, tenker da har man ikke gått til legen). Men får bare prøve å tenke jeg er jo faktisk syk, men kjenner det er vanskelig å ringe og det å få slappe av etter å ha ringt. Men selv er de syke i hytt og pine (helt OK for meg, men når de da har den holdningen).

• Liker 1
Skrevet

Av prinsipp nekter jeg slike spørsmål. Selv om min sykdom i dag ikke er pinlig eller privat, kan neste gang være det. Ethvert spørsmål om hvilken sykdom svarer jeg med: "Det er en privatsak". Jeg synes det er helt feil å sette en presedens som sier at de har rett til å vite private anliggende.

Det er som når noen spør hva jeg tjener, det er privat.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver har lov å spør spørsmål for å vurdere arbeidsevnen din. At spørsmålene dras litt langt, bør dere nesten ta opp med tillitsvalgt hos dere.

Å være hjemme fra jobb med full lønn når man er syk, er et privilegium. Arbeidsgiver kan faktisk stille krav til de ansatte i forhold til å betale lønn for disse dagene. (Jeg har hatt denne diskusjonen med NAV ifm en personalsak hos oss). Dersom en ansatt hos oss hadde ringt seg inn syk, men ikke ville svare på spørsmål som kunne vurdere arbeidsevnen, hadde vi kanskje sittet med en tvil om hvorvidt sykefraværet var reelt eller ikke. (Kanskje, ut fra tidligere erfaringer med denne personen). Da kunne vi nektet å betale ut lønn for egenmeldingen, og den ansatte måtte tatt saken videre til NAV.

Jeg mener at når en person får full lønn for å IKKE møte på jobb, så bør de i det minste kunne gjøre rede for hvorfor de er hjemme.

Dårlig stemning på arbeidsplassen o.l. bør ryddes opp i som andre konflikter, sånn at det er mulig å ringe inn sykefravær på en god og voksen måte.

Anonymkode: 42b53...425

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver har lov å spør spørsmål for å vurdere arbeidsevnen din. At spørsmålene dras litt langt, bør dere nesten ta opp med tillitsvalgt hos dere.

Å være hjemme fra jobb med full lønn når man er syk, er et privilegium. Arbeidsgiver kan faktisk stille krav til de ansatte i forhold til å betale lønn for disse dagene. (Jeg har hatt denne diskusjonen med NAV ifm en personalsak hos oss). Dersom en ansatt hos oss hadde ringt seg inn syk, men ikke ville svare på spørsmål som kunne vurdere arbeidsevnen, hadde vi kanskje sittet med en tvil om hvorvidt sykefraværet var reelt eller ikke. (Kanskje, ut fra tidligere erfaringer med denne personen). Da kunne vi nektet å betale ut lønn for egenmeldingen, og den ansatte måtte tatt saken videre til NAV.

Jeg mener at når en person får full lønn for å IKKE møte på jobb, så bør de i det minste kunne gjøre rede for hvorfor de er hjemme.

Dårlig stemning på arbeidsplassen o.l. bør ryddes opp i som andre konflikter, sånn at det er mulig å ringe inn sykefravær på en god og voksen måte.

Hey! det er helt vanlig at mennesker blir syke, i følge lovverket har arbgivere ingenting med det, dere eier ikke andres liv.

Anonymkode: 31dad...809

Skrevet

Min sjef vet neppe hva CRP osv er, han er også mer opptatt av at vi skal sette helsa først. Jeg har forøvrig informert min sjef om IBS, så han spør ikke hvorfor når jeg sender beskjed om at jeg enten jobber hjemmefra eller at jeg er helt offline en dag. Tror ikke han vil vite. 

Anonymkode: 409e7...165

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hey! det er helt vanlig at mennesker blir syke, i følge lovverket har arbgivere ingenting med det, dere eier ikke andres liv.

Anonymkode: 31dad...809

Ja, det er helt normalt at mennesker blir syke. Og det er også helt normalt å gjøre en innsats for lønnen sin. Det er nemlig ikke alltid syk er det samme som syk, det har nok de aller fleste arbeidsgivere erfart - dessverre.

Har den syke rent mel i posen, bør ikke det være noe problem om sjefen stiller spørsmål.

Blir spørsmålene av en for privat karakter, er det en sak for tillitsvalgt.

Om de ansatte har andre problemer i bedriften, som gjør det vanskelig å snakke med sjefen, så bør de gå via legen og ta fraværet via sykemelding.

Alle har lov å være syke, men arbeidsgiver har også lov å nekte å betale ut lønn for den dagen dersom de ikke anser fraværet som reelt sykefravær. (Type bedt om fri, fått nei og så ble syk...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...