AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Ok nå er jeg ganske stressa her da jeg har satt meg selv i en dårlig situasjon og lurer på hvordan jeg skal løse dette. Nå har det seg slik at jeg har vært sykemeldt i noen mnd fra 2016 tom denne mnd. Jeg har vært sykemeldt pga fysiske plager (fysisk krevende jobb) pluss en periode med psykiske problemer der jeg fortsatt går til sykolog. Jeg sa opp jobben min pga jeg ikke ser noen fremtid i yrket da jeg har få fysiske plager. Så jeg ble arbeidsledig fra nyåret. Nå er det sånn at legen har friskmeldt meg fra og med neste mnd og jeg har hatt møte hos NAV og sett på hva slags alternativer jeg har for å komme meg ut i arbeid. Kurs, praksisplass, omskolering...osv. Jeg har lenge hatt komplekser ved en spesifikk ting ved mitt utseende og har lenge i det siste tenkt på å gjøre noe med det. Jeg har surfet en del og funnet en klinikk i ett annet europeisk land hvor jeg da har bestemt meg for å utføre ett inngrep der. Jeg kontaktet klinikken og har nå bestilt time til operasjon om 2 uker. Jeg har bestilt biletter og opphold pluss betalt 5000kr i depositum. Det som jeg kom på å tenke nå er at jeg ikke har søkt nav om å få dra utenlands. Siden jeg drar om 2 uker så vet jeg at det ikke blir nok tid til å søke og få svar og eventuelt avbestille reise om det ikke går osv. Jeg tenkte vel ikke lenger enn til nesa da jeg bare fokuserte på at jeg må utføre inngrepet så fort som mulig før sommeren da jeg ikke bør være eksponert for sollys de første mnd ene etter inngrep. Jeg tenker at jeg ikke skal på ferie da jeg bare skal ligge i en seng i 10 dager etter operasjonen. Men jeg er alikevel utenlands. Jeg tenker at det ikke er en feie fordi det ikke blir en ferie men alikevel så klarer jeg ikke å slappe av helt og føler meg som ett fælt menneske da det siste jeg vil er å være en svindler. Hva ville du gjort? Bare reist? Ringt til nav? Hva med hvis jeg ikke får dra? Så kjipt. Mister 5000kr ihvertfall da dette er en garanti jeg måtte betale klinikken. 😐 Anonymkode: 72c45...03f
Spellcat Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 Du må ta kontakt med NAV. Regn med at du mister den økonomiske støtten du måtte ha, den perioden du er i utlandet. Bedre å si i fra på forhånd enn at de finner det ut senere. Sier du ikke i fra og mottar penger, er det faktisk svindel. Håper det ordner seg
cloudsinger Skrevet 23. januar 2017 #3 Skrevet 23. januar 2017 Det er ikke noe problem for nav å finne ut av at du er i utlandet ihvertfall, så du bør si ifra. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Er bare snakk om noen få dager dette. Dropp å si ifra. Men husk. Ikke gjør noen banktransaksjoner mens du er utenlands slik at alarmen går hos NAV. Anonymkode: 35759...d50
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Ta en telefon til saksbehandleren din, og informer. Så sender du inn søknaden. Jeg fikk svar etter et par dager om at det var greit. Anonymkode: 832b3...2f4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 Jeg var i utlandet mens jeg gikk på dagpenger. Sendte bare melding til saksbehandler i nav om at jeg var i utlandet fra dato til dato og krysset av for ferie på første meldekort etterpå. Ble trukket for de dagene på neste utbetaling. Anonymkode: 95ad8...545 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Gå til fastlege. Få et skriv som sier at utenlandsferie ikke forverrer eller forlenger sykefraværet ditt. Gå til Nav. Fyll ut et skjema og lever med attest. Da kan du fint reise til utlandet og bevare sykepenger. Sjeldent msn blir sykere av å reise bort enn gå hjemme. Ofte mye bedre. Alt for mye moralisering om at hvis du ikke kan gå på jobb skal du sulle hjemme. Det blir du ikke noe bedre av. leverer du søknad i løpet av uken rekker de ikke gi deg svar før du reier med mindre du bor på et lite sted med rask behandling. Om du da bruker bankort eller tilsvarende i ditt navn vil nav via val. registretet oppdage dette og stoppe utbetaling. Råd: Har du attest fra lege og søker blir det innvilget av nav, men det tar tid. Så ikke bruk kortet ditt. Da stopper neste utbetaling og det blir bare rot! Overfør penger til reisefølge og be de ta ut Anonymkode: 4418f...8c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå