Gå til innhold

Penger manglet, si fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en konflikt i vår familie, og et av mine søsken vil ikke ha kontakt med meg. Vi forsøkte til jul å gi vedkommende et enkelt kort og 800 i gave, men h*n ville ikke ta imot og konvolutten har lagt åpen hos mitt andre søsken siden jul. Nå fikk jeg den tilbake,  så ikke i den før senere på dagen, og beløpet hadde minket fra 800 til 400. De som har tatt vare på konvolutten har 3 barn, 1 på ungdomsskole og 2 i barneskolen.

Nå vet jeg ikke hva som har skjedd. Søsken eller ektefelle kan ha trengt kontanter og lånt fra konvolutten en travel morgen til unger som skal ha penger f.eks og glemt å legge tilbake. Eller kan et av barna ha tatt noe? Det er ikke så viktig å få tilbake penger. Hvis et av barna har tatt noe, bør vel foreldrene vite det så de kan ta det opp, men det kan jo føre til feilaktig mistanke mot ett eller flere av barna. 

Ville du sagt fra, eller bare glemt hele saken?

Anonymkode: 20496...ecd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt ifra med en gang jeg så det - spurt "Hm, var det ikke 800 kr i denne konvolutten? Mulig jeg tar feil nå, altså" eller noe i den duren. Ikke vent eller gruble eller gjør en stor sak utav det.

Anonymkode: ac9bb...144

• Liker 1
Skrevet

På den ene siden ville jeg gjerne ha visst det hvis mitt barn hadde tatt penger, så jeg kunne tatt tak i det. På den andre siden ville jeg ikke turt å si noe om det selv, i frykt for å virke smålig eller at de skulle føle det som en beskyldning.

Anonymkode: 038f0...d33

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt ifra. 

Anonymkode: b0803...fbc

• Liker 1
Skrevet

Hadde nok spurt ja, sagt at "Det lå vel 800 her? Eller tar jeg feil?". 

Skrevet

Hvis de allerede er i konflikt er det neppe noen vits i å spørre på en defensiv måte, da vil det bare bli avfeid og de vil heller stole på dem de allerede er venner med når de sier at ikke de har tatt noe.

Anonymkode: 1ec08...187

Skrevet

Hvis de pengene ikke er så viktige, hadde jeg latt være med å si noe, tror jeg. Eller jeg hadde bare nevnt likegyldig at det var 800 kr i konvolutten, men nå er det 400 kr. Så hadde jeg ikke gitt utrykk for at jeg forventet noe svar, men vært like blid.

Skrevet

Jeg hadde tatt det opp. Enten har en av de voksne lånt penger fra konvolutten og glemt å legge tilbake, eller så har et av barna stjelt halvparten, og sistnevnte er ikke greit.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde sagt i fra til mitt søsken, uten å kreve 400,- tilbake, bare nevnt det.

Anonymkode: bce80...d8c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de allerede er i konflikt er det neppe noen vits i å spørre på en defensiv måte, da vil det bare bli avfeid og de vil heller stole på dem de allerede er venner med når de sier at ikke de har tatt noe.

Anonymkode: 1ec08...187

Det har aldri vært konflikt mellom oss og dem som tok vare på pengene, det er bare den som nektet å ta imot gaven som er i konflikt med oss.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en konflikt i vår familie, og et av mine søsken vil ikke ha kontakt med meg. Vi forsøkte til jul å gi vedkommende et enkelt kort og 800 i gave, men h*n ville ikke ta imot og konvolutten har lagt åpen hos mitt andre søsken siden jul. Nå fikk jeg den tilbake,  så ikke i den før senere på dagen, og beløpet hadde minket fra 800 til 400. De som har tatt vare på konvolutten har 3 barn, 1 på ungdomsskole og 2 i barneskolen.

Nå vet jeg ikke hva som har skjedd. Søsken eller ektefelle kan ha trengt kontanter og lånt fra konvolutten en travel morgen til unger som skal ha penger f.eks og glemt å legge tilbake. Eller kan et av barna ha tatt noe? Det er ikke så viktig å få tilbake penger. Hvis et av barna har tatt noe, bør vel foreldrene vite det så de kan ta det opp, men det kan jo føre til feilaktig mistanke mot ett eller flere av barna. 

Ville du sagt fra, eller bare glemt hele saken?

Om det hadde vært kun ang pengene i seg selv, hadde jeg droppet å si noe om det. Men her er det jo en mye dypere viktigere sak! Tenker at det er svært viktig å si i fra, pga er det barna som har forsynt seg, er det så viktig å få ordnet opp i det! Må aldri vise barn at det er ok å komme unna slike gjerninger, det kan være en farlig vei å begi seg ut på. Om det er barna som har tatt, tenker jeg foreldrene blir glade for beskjed, det de ikke vet, kan de ikke få ordne opp i. Og er det ikke barna, men de som i forbi farten har lånt kontanter og glemt, så blir de sikkert glad for påminnelsen! :) Dette handler uansett ikke om beskyldninger, du vet selv at du la 800kr i den konvolutten. Da er det opp til de å finne ut av det. Og skulle de ikke ha lånt selv, eller fått noe ut av barna, så har du i alle fall gitt beskjed slik at de vet hvordan det var med konvolutten og at det var kun halve summen som du fikk tilbake. Med viten om at jeg hadde delt den infoen med dem, hadde jeg ikke dvelt mer ved det og lagt det bak meg. Og for alt en vet, kan det jo hende at det søskenet som nektet å motta, gjorde det av stolthet, men egentlig hadde svært lyst på å ta imot, og siden konvolutt var åpen, kanskje h*n da tok seg friheten til å ta til seg halve summen, siden gaven egentlig var h*ns? ;) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...