resnada Skrevet 23. januar 2017 #1 Skrevet 23. januar 2017 Jeg skal reise til USA et år med jobben, og prøver å finne ut hva som er best for mine to katter: Ta dem med meg: Blir uten tvil en hard og lang reisedag for dem. Jeg kan ha dem inne i kabinen på flyet, men får ikke ta dem ut av buret under overfarten. Den lengste flyturen (København - San Francisco) er 11 timer... I tillegg må de bli innekatter i San Francisco. I Norge har de vært vant til å ha kattedør, og kan gå ut og inn som de vil. Overgangen til innekatt tror jeg vil bli vanskelig. Finne et fosterhjem for det året, eller enda verre, omplassere dem: Orker nesten ikke tanken på å overlate dem til fremmede. Mange har forferdelige holdninger til dyr, og kaster dem fra seg når de skal på ferie. Betale for at en dyrevernorganisasjon kan ha dem? Tror likevel de vil vantrives på et oppbevaringssted som f.eks "kattens vern". De er veldig glad i mennesker og kos. Andre forslag? Jeg er ute etter den beste løsningen for kattene, ikke nødvendigvis den beste løsningen for meg selv. Jeg vil at de skal ha det så godt og trygt som mulig.
Gjest Gia_ Skrevet 23. januar 2017 #2 Skrevet 23. januar 2017 (endret) Tenker du har to valg. Ta de med deg, men ville da sendt de i greit stort bur i lasterommet, med underlag som de kan gå på do i, og gått turer med de og ellers vært flink for å aktivere de inne det året de ikke kan gå fritt ute, eller be feks familie eller noen du kjenner om å passe de. Jeg personlig hadde nok gått for sistnevnte om mulig, hvis ikke hadde jeg tatt de med meg. redigert; du får vel ikke ha med deg begge kattene inn i kabinen med mindre du slår følge med noen som kan ha den ene registrert på seg. I lasterommet kan de derimot dele stort bur og ha trygghet i hverandre. Endret 23. januar 2017 av Gia_
resnada Skrevet 23. januar 2017 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2017 Jeg må ha følge av noen ja, for å få begge med inn i kabinen. Vet ikke om jeg tør sende dem i lasterommet. Jeg skal bytte fly i København, og der hender det støtt og stadig at kofferten min ikke kommer med videre. Tenk om buret med kattene ikke kommer med! Det ville vært forferdelig. I tillegg vet jeg ikke om jeg vil få se dem i København. Jeg vil jo helst kunne bytte underlag i fall de har vært på do, se til at de har mat og vann og sånt. Vanligvis har jeg bare én time i København, jeg kan legge inn lenger tid, men da blir jo reisen lenger for dem.
Tvist Skrevet 23. januar 2017 #4 Skrevet 23. januar 2017 Hadde tatt dem med, med mindre du har familie som kan passe dem. Men da må du starte tidlig kattene må få rabiesvaksine 6 mnd før tror jeg.I tillegg må du få et kattevennlig sted for kattene. Fosterhjem hos noen du ikke kjenner er for utrygt. Hva om fosterhjemmet trekker seg etter 3 mnd mens du er i utlandet og truer med å avlive katten, eller om de har blitt glad i katten og nekter å gi den fra seg. Eller om du ikke får kontakt med dem, og de nekter å ta telefonen når du ringer? Så mye som kan skje.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #5 Skrevet 23. januar 2017 Hadde aldri tatt dem med på en sånn flytur. Men nå slipper jeg det siden jeg har familie som ville passet dem i så fall. Syns virkelig ikke dyr har noe på sånne reiser p gjøre hvis man kan komme unna det. Anonymkode: 2f895...165 2
Tvist Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 (endret) La nå merke til at de må være innekatter. Det hadde ikke gått med mine katter, ikke aktuelt. Da hadde jeg fått noen i familien til å passe dem, eller så hadde jeg droppet utenlandsoppholdet. Når kattene flyttet inn til meg, tok jeg på meg ansvaret for dem så lenge de lever. Hadde ikke omplassert dem pga noe slikt. Tror ikke du kan få en dyrevernsorganisasjon til å ta vare på dem forresten -tviler på at noen vil gjøre det. Endret 23. januar 2017 av Tvist 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Jeg hadde nok gått for familie eller venner som fosterhjem i et år. Det er en lang reise, må de også i karantene (husk at kattene også skal tilbake til Norge, du må sjekke reglene for dette)? Det er også overgangen fra utekatt til innekatt, det er også fort noe som blir vanskelig. Hva gjør du om kattene får utvikler adferdsproblemer som urenslighet etc? Anonymkode: 90196...be0 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 Hadde spurt familie og venner som jeg vet at kan ta vare på dem. Evt fosterfamilie Anonymkode: 48a2f...e8b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #9 Skrevet 23. januar 2017 8 timer siden, resnada skrev: Mange har forferdelige holdninger til dyr, og kaster dem fra seg når de skal på ferie. Ja... Anonymkode: 44303...041
Gjest Magnifiq Skrevet 23. januar 2017 #10 Skrevet 23. januar 2017 Jeg hadde spurt familie og venner om noen hadde mulighet til å ha de for meg det året.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Skrevet 23. januar 2017 15 timer siden, resnada skrev: Jeg må ha følge av noen ja, for å få begge med inn i kabinen. Vet ikke om jeg tør sende dem i lasterommet. Jeg skal bytte fly i København, og der hender det støtt og stadig at kofferten min ikke kommer med videre. Tenk om buret med kattene ikke kommer med! Det ville vært forferdelig. I tillegg vet jeg ikke om jeg vil få se dem i København. Jeg vil jo helst kunne bytte underlag i fall de har vært på do, se til at de har mat og vann og sånt. Vanligvis har jeg bare én time i København, jeg kan legge inn lenger tid, men da blir jo reisen lenger for dem. Dersom du skal ha dem i kabinen, må du huske at de SKAL være i bagen under setet absolutt hele tiden om bord på flyet. Det er ikke lov å ta de ut av bagen i det hele tatt. Du passe på at de hverken spiser eller drikker siste halve døgnet før dere passerer sikkerhetskontrollen på første flyplass og til dere er fremme ved destinasjon. Med mindre du vil at de skal rulle seg rundt i egen avføring inne i bagen, da. Og få masse pes fra de andre passasjerene og kabinbesetningen pga stanken. Lite stas å forårsake nødlanding på Reykjavik hvor du og pusene blir kastet av uten bagasje. Anonymkode: c102b...7a0 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Skrevet 23. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du skal ha dem i kabinen, må du huske at de SKAL være i bagen under setet absolutt hele tiden om bord på flyet. Det er ikke lov å ta de ut av bagen i det hele tatt. Du passe på at de hverken spiser eller drikker siste halve døgnet før dere passerer sikkerhetskontrollen på første flyplass og til dere er fremme ved destinasjon. Med mindre du vil at de skal rulle seg rundt i egen avføring inne i bagen, da. Og få masse pes fra de andre passasjerene og kabinbesetningen pga stanken. Lite stas å forårsake nødlanding på Reykjavik hvor du og pusene blir kastet av uten bagasje. Anonymkode: c102b...7a0 Detre var verste scenario! Jeg hadde tatt med kattene, og absolutt i kabinen (en venn jobbet på flyplass, vel hadde aldri tørt ha dyr i lasten med flere stopp. Har reist med ei katt, gikk glimrende Uansvarlig å sette de bort til totalt fremmede hjemme. Synd TS ikke har familie som kan trå til da. Innekatt er helt HELT ok. Det er mange flere ressurs personer generelt, gigante dyrebutikker og TS vil finne masse bra leker for å holde de aktive. Utvalget enormt større. Hun vil enkelt finne halsbånd/sele så kan ta med de ut i bånd om ønskelig. Absolutt null problem. Anonymkode: 662e8...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #13 Skrevet 23. januar 2017 Jeg ville funnet noen som kunne ha dem i et år, mest pga at de skal være innekatter i USA. Jeg har innekatt selv, og er de vant til det fra de er små, går det helt fint. Men er de vant til å være ute, er det umulig å vite hvordan de vil reagere på å kun være inne. Tar du dem med deg, ville jeg helt klart sendt dem under. Da vil de få være i et større bur, og ha tilgang på dokasse og vann. Jeg har byttet fly med dyr som sendes med bagasjen mange ganger, det går helt fint. Du får ikke se dem under flybyttet nei. Anonymkode: 5c14a...f96 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #14 Skrevet 24. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok gått for familie eller venner som fosterhjem i et år. Det er en lang reise, må de også i karantene (husk at kattene også skal tilbake til Norge, du må sjekke reglene for dette)? Det er også overgangen fra utekatt til innekatt, det er også fort noe som blir vanskelig. Hva gjør du om kattene får utvikler adferdsproblemer som urenslighet etc? Anonymkode: 90196...be0 Det er ikke karantene hverken her eller i USA. Overgangen til å være innekatt kan gå helt fint når kattene kommer på et nytt sted, da trenger de ikke lenger å "vokte" sitt vanlige revir. Anonymkode: 69079...f27
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Skrevet 24. januar 2017 17 timer siden, Tvist skrev: Hadde tatt dem med, med mindre du har familie som kan passe dem. Men da må du starte tidlig kattene må få rabiesvaksine 6 mnd før tror jeg.I tillegg må du få et kattevennlig sted for kattene. Fosterhjem hos noen du ikke kjenner er for utrygt. Hva om fosterhjemmet trekker seg etter 3 mnd mens du er i utlandet og truer med å avlive katten, eller om de har blitt glad i katten og nekter å gi den fra seg. Eller om du ikke får kontakt med dem, og de nekter å ta telefonen når du ringer? Så mye som kan skje. Katter trenger ikke rabiesvaksine for å komme inn i USA generelt, men enkelte stater kan kreve det. Så kan kanskje være greit å ikke svare på ting du ikke vet noe om? TS må kontakte ambassaden, så får hun nok svar. Bringing a Cat into the United States Recommend on FacebookTweet Pet cats are subject to inspection at ports of entry. A general certificate of health is not required by CDC for entry of pet cats into the United States, although some airlines or states may require them. However, pet cats are subject to inspection at ports of entry and may be denied entry into the United States if they have evidence of an infectious disease that can be transmitted to humans. If a cat appears to be ill, further examination by a licensed veterinarian at the owner's expense might be required at the port of entry. Cats are not required to have proof of rabies vaccination for importation into the United States. However, some states require vaccination of cats for rabies, so it is a good idea to check with state and local health authorities at your final destination. Anonymkode: 69079...f27
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Skrevet 24. januar 2017 Det jeg ser på som det største problemet er at siden du reiser dit i forbindelse med jobb blir det kanskje mye alenetid på kattene. Men, de har jo uansett hverandre... Anonymkode: 69079...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå