Gå til innhold

Er man respektløs hvis man ikke går i seremonien når man er bedt i dåp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sett på som respektløst å hoppe over dåpsseremonien og bare komme på dåpsfeiringen?

Anonymkode: 92a19...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på grunnen, men når du er invitert i DÅP er det i all hovedsak (kan ikke utdype dette nok) SEREMONIEN man er invitert til - det er tross alt det som er dåpen. Det andre er bare kaffeselskap uten særlig verdi, annet enn prisen på kakene.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på hvem du er og hvilket forhold du har til barnet og foreldrene.

Anonymkode: bf1b7...964

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aamu skrev:

Det kommer an på grunnen, men når du er invitert i DÅP er det i all hovedsak (kan ikke utdype dette nok) SEREMONIEN man er invitert til - det er tross alt det som er dåpen. Det andre er bare kaffeselskap uten særlig verdi, annet enn prisen på kakene.

Dette, men det finnes untak, f.eks den tråden hvor det var 3 timer mellom kirken og festen. Andre gode grunner er hvis man ikke får fri, men må komme litt ut på dagen. I sånne tilfeller er det greit å droppe kirken. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det syns jeg. Da går du jo glipp av dåpen og stiller kun opp i selskapet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Dette, men det finnes untak, f.eks den tråden hvor det var 3 timer mellom kirken og festen. Andre gode grunner er hvis man ikke får fri, men må komme litt ut på dagen. I sånne tilfeller er det greit å droppe kirken. 

Ja, men da hadde jeg faktisk valgt kirken :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er bedt i et bryllup, og ikke bare bryllupsfesten, dropper du kirken da?

Anonymkode: cefe1...fc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Aamu skrev:

Ja, men da hadde jeg faktisk valgt kirken :)

Hadde jeg hatt 1-2 timer reisevei hadde jeg ikke dratt for å sitte 1 time i kirken (hvorav 3-5 min er selve dåpen) og hvor man såvidt får hilst på dåpsbarnet. 

Vi vurderer faktisk å skrive to klokkeslett i innvitasjonen til dåp, en for de som vil møte i kirken og en for de som vil komme etterpå, men nå er ikke ene siden kristen så vi ser litt på det som en god anledning til å samle slekta 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er respektløst. Selv om du ikke er kristen, selv om du synes gudstjenester er kjedelige, så drar man på sånne ting allikevel - ingen har vondt av å ta del i en gudstjeneste i ny og ne. Jeg er ikke kristen selv, men jeg har alltid dukket opp i kirka for slike ting. Det er en dag som ikke handler om deg, men om barnet. 

Det finnes så klart unntak, de er nevnt over her. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marisana skrev:

Ja, det er respektløst. Selv om du ikke er kristen, selv om du synes gudstjenester er kjedelige, så drar man på sånne ting allikevel - ingen har vondt av å ta del i en gudstjeneste i ny og ne. Jeg er ikke kristen selv, men jeg har alltid dukket opp i kirka for slike ting. Det er en dag som ikke handler om deg, men om barnet. 

Godt skrevet!👏🏻👏🏻👏🏻 Signerer denne.

Anonymkode: 58704...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, LittleBabyBlue skrev:

Hvorfor velger noen å ha timesvis mellom kirken og festen da? En velger jo selv når festen skal være? 

Alle barnedåper jeg har vært i har vært kl 11 i kirken. Så har festen begynt rett etterpå, i 13-tiden. 

Anonymkode: 73e69...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg at selskapet bør være kort tid etter seremonien, slik at man bare kjører/går rett bort til lokalet. Uten seremonien blir det jo bare et kakeselskap. Hvis man ikke bryr seg om dåpen eller er så ateist at man ikke kan gå inn i en kirke, så synes jeg man kan stå over kakene også. Seriøst. Evt. at vedkommende stikker tidlig til lokalene og gjør i stand siste tingene for gjestene.

Anonymkode: 52df6...271

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marisana skrev:

Dette!

Så klart er det ingen regel uten unntak. Som i tråden hvor man måtte vente i 3 timer så hadde nok jeg vurdert å droppet kirken også. Men i en "vanlig" dåp hvor man drar i kirken og direkte til selskapet så syntes jeg man skal stille i begge deler. Selv syntes jeg det er like spennende å være i kirken som å se på maling tørke, men jeg klarer å ta meg sammen den ene timen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ofte kun den nærmeste familien som er tilstede i kirken, så jeg synes det ville være rart å la være å møte opp. 

Anonymkode: 81c6a...3c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marisana skrev:

Barnet er så lite at det ikke får med seg en gang at foreldrene trer en religion nedover øra på den. 

Anonymkode: 5c819...be6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet er så lite at det ikke får med seg en gang at foreldrene trer en religion nedover øra på den. 

Anonymkode: 5c819...be6

Det har ingenting å si. Er litt prinsippet i det også, foreldrene inviterer de personene de synes står nærmest barnet (iallfall gjør de det i min familie), og takker man ja, bør man også dukke opp i kirka. En gudstjeneste er langt i fra gøy, men å delta på en i forbindelse med dåp, bryllup etc, bør faktisk være en selvfølge for alle. Har tilogmed sett og hørt om muslimer som har deltatt i dåpsseremonier, konfirmasjoner osv, så hvorfor det skal være så grusomt, kan jeg ikke forstå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på foreldrene. De aller aller fleste vil nok ha stor forståelse for at du ikke prioriteter gudstjenesten. Noen få dypt religiøse kan nok finne på å reagere på det, men det har de jo ikke vondt av. Dra rett på selskapet og hold tett om at du droppet prekenen så er familiefreden ivaretatt uten unødig lidelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...