LilleBille Skrevet 6. desember 2004 #1 Skrevet 6. desember 2004 Er klar over at det kreves maskinlesbart pass - men det sies også at man kan reise med gammelt pass og visum. Har et visum fra 1985 (Indefinitely and multiple) ... er det fortsatt gyldig .. noen som vet noe om det??? (Politiet her kunne ikke svare .. og har ikke klart å komme i kontakt med ambassaden ennå)
Nella Skrevet 6. desember 2004 #2 Skrevet 6. desember 2004 Villa satsa på det nye passet. Er jo blitt så strengt der nå. Kjipt å ikke komme inn i landet. Reiste til usa mars 2002 og oktober 2002. Trengte ikke noe visum, men fikk noe skjema utdelt på flyet som må fylles ut. Mener det ene ble samla inn på flyet, det andre gav jeg i passkontrollen. Er vel for inntil 1 eller 2 mnd? På det skjemaet er det spørsmål om hvor du skal være og sånn, husk å ha den adressa tilgjengelig. Det hadde ikke jeg, skulle besøke han jeg bor sammen med i dag og han hadde ikke sagt noe om dette skjemaet. Var bare så vidt jeg fikk slippe inn i USA da gitt.. hadde et telefonnummer til han, det var det. For jeg ble henta på flyplassen.
Gjest gjesten Skrevet 6. desember 2004 #3 Skrevet 6. desember 2004 Dersom du skal til USA nå MÅ du enten ha et maskinlesbart pass eller bruke ditt gamle pass og søke om visum. Send en mail til den amerikanske ambassaden i Oslo eller ring. Det tok meg ca. to minutter å komme gjennom på telefonen og to dager å få svar på mail. Alt står på hjemmesiden til ambassaden.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #4 Skrevet 9. desember 2004 Med et pass fra 1985 vil du jo uansett måtte ha visum, og ettersom totalsummen for visum + reisekostnader til intervjuet på ambassaden i praksis blir det samme som et nytt maskinlesbart pass, så vill jeg definitivt valgte det siste.
Gjest Jamila Skrevet 10. desember 2004 #5 Skrevet 10. desember 2004 Jeg mener at det du har er tilstrekkelig, så lenge passet fremdeles er gyldig. Dersom passet er utstedt i 1985 og gyldig 3 mnd etter innreise til USA, så er jo visumet ditt gyldig for all tid med gjentatte reiser. Det står jo ingen ting i de nye reglene om at gamle visum ikke lenger er gyldig?!
LilleBille Skrevet 10. desember 2004 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2004 Har jo nytt pass .. men fikk det akkurat før de maskinlesbare passene kom. Passet med visumet er malkulert .. alle sider utenom det med visumet.. Så spørsmålet er egentlig om de gamle visumene er gyldige ennå .. eller om de har innført nye etter 9/11.. (og det var vel kanskje det du svarte på Jamila)
Gjest Jamila Skrevet 10. desember 2004 #7 Skrevet 10. desember 2004 På hjemmesidene til USA sin ambassade finner jeg dette: If you are traveling to the U.S. as a Permanent Resident ("Green Card" holder) or you already have the appropriate type of visa for your visit in your passport (student, temporary worker, seaman, business/tourist, etc.) then you do not need to get a machine readable passport. Ut i fra dette er du dekket allerede!
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #8 Skrevet 10. desember 2004 På hjemmesidene til USA sin ambassade finner jeg dette: If you are traveling to the U.S. as a Permanent Resident ("Green Card" holder) or you already have the appropriate type of visa for your visit in your passport (student, temporary worker, seaman, business/tourist, etc.) then you do not need to get a machine readable passport. Ut i fra dette er du dekket allerede! Det er jo snakk om et gyldig visum, da...!!! Et turistvisum har en gyldighet på 3 måneder, ikke mer! Skaff deg nytt pass, du.. Det er det enkleste.. (av de alternativene som gjør at de slipper deg inn i landet, vel og merke.. )
Gjest Hel Skrevet 11. desember 2004 #9 Skrevet 11. desember 2004 Et turistvisum har en gyldighet på 3 måneder, ikke mer! Skaff deg nytt pass, du.. Det er det enkleste.. (av de alternativene som gjør at de slipper deg inn i landet, vel og merke.. ) Under et turistvisum kan du være i USA så lenge som 180 dager. Det er under Visa Waiver Program du ikke kan være lenger enn 3 mnd.
Snuppelure Skrevet 12. desember 2004 #10 Skrevet 12. desember 2004 Jeg ble rådet av politiet /passkontoret til å skaff med nytt pass før vim tur til USA i våres. Treffer du på en vanskelig kontrolør kan du bare glemme å diskutere hva som står på hjemme siden til en webside du funnet. Samme enn hvor rett den websiden egentlig har. For sikkerhetsskyld hadde jeg også med mitt gamle pass, dersom noen skulle reagere på at passet mitt var "for nytt".
LilleBille Skrevet 13. desember 2004 Forfatter #11 Skrevet 13. desember 2004 Takk skal dere ha.. tror jeg satser på nytt pass jeg .. for sikkehets skyld. Kunne jo vært greit å ventet til de nye passene med fingeravtrykk og irisbilde etc. kom ... for så dyrt som pass er er det kjedelig å måtte skifte ofte.. Men jeg tar ikke sjansen på å få ekstra trøbbel med å komme inn - så da får det bli nytt pass.
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2004 #12 Skrevet 13. desember 2004 jeg er glad jeg har både et norsk og et amerikansk pass.. og ja de er nazi på at du har adressen der du skal bo, så for all del ha det klart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå