AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Del Skrevet 22. januar 2017 Hei! Jeg har opplevd noe forferdelig tungt på jobb. Jeg jobber på et boligkompleks for rusavhengige og psykisk syke. For en stund siden var jeg på jobb sammen med en fantastisk kollega. Utover dagen så ble det meget tydelig at vedkommende hadde ruset seg og jeg (som ansvarssjef for dagen) kontaktet både sjef og avdelingsleder. Han ble selvfølgelig tatt for dette og hentet av politi for videre testing. Jeg fikk en kort samtale etterpå og fikk snakket om situasjonen som selvfølgelig berørte meg veldig mye. Jeg har lenge følt at jeg har vært i sjokk etter situasjonen. En herlig og fantastisk god mann som tydelig sliter med noe alvorlig... Jeg ble dypt sjokkert. Jeg har snakket litt med kollegaene mine i ettertid, men føler meg forferdelig etter dette. Kjenner at jeg har en ekkel følelse og at det knyter seg i kroppen. Det er tydelig at jeg ikke har reagert ordentlig og jeg kjenner at jeg har følelser som vil ut. Idag møtte jeg han på trikken og kjente at jeg nesten fikk panikk. Jeg gikk av på stoppestedet mitt og tårene rant og pusten min ble veldig rask. Det er tydelig noen følelser her jeg ikke klarer å håndtere... Samtidig synes jeg det er så dumt å si til sjefen min at jeg trenger og snakke med noen (avdelingsleder eller kommunepsykologen vår). For det er jo ikke MITT liv som har blitt snudd på hodet! Det er jo hans liv. Han har jo trossalt mistet jobben. Men jeg sitter med en følelse av at jeg har ødelagt livet hans, selvom jeg delvis skjønner at jeg har gjort det rette... Jeg er så usikker på situasjonen! Jeg føler jeg trenger å snakke med noen om det, men føler samtidig at situasjonen er jo ikke verst for MEG... Huff. Noen som har noen tips? Anonymkode: b4e0f...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sh999 Skrevet 22. januar 2017 #2 Del Skrevet 22. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har opplevd noe forferdelig tungt på jobb. Jeg jobber på et boligkompleks for rusavhengige og psykisk syke. For en stund siden var jeg på jobb sammen med en fantastisk kollega. Utover dagen så ble det meget tydelig at vedkommende hadde ruset seg og jeg (som ansvarssjef for dagen) kontaktet både sjef og avdelingsleder. Han ble selvfølgelig tatt for dette og hentet av politi for videre testing. Jeg fikk en kort samtale etterpå og fikk snakket om situasjonen som selvfølgelig berørte meg veldig mye. Jeg har lenge følt at jeg har vært i sjokk etter situasjonen. En herlig og fantastisk god mann som tydelig sliter med noe alvorlig... Jeg ble dypt sjokkert. Jeg har snakket litt med kollegaene mine i ettertid, men føler meg forferdelig etter dette. Kjenner at jeg har en ekkel følelse og at det knyter seg i kroppen. Det er tydelig at jeg ikke har reagert ordentlig og jeg kjenner at jeg har følelser som vil ut. Idag møtte jeg han på trikken og kjente at jeg nesten fikk panikk. Jeg gikk av på stoppestedet mitt og tårene rant og pusten min ble veldig rask. Det er tydelig noen følelser her jeg ikke klarer å håndtere... Samtidig synes jeg det er så dumt å si til sjefen min at jeg trenger og snakke med noen (avdelingsleder eller kommunepsykologen vår). For det er jo ikke MITT liv som har blitt snudd på hodet! Det er jo hans liv. Han har jo trossalt mistet jobben. Men jeg sitter med en følelse av at jeg har ødelagt livet hans, selvom jeg delvis skjønner at jeg har gjort det rette... Jeg er så usikker på situasjonen! Jeg føler jeg trenger å snakke med noen om det, men føler samtidig at situasjonen er jo ikke verst for MEG... Huff. Noen som har noen tips? Anonymkode: b4e0f...4f0 Skjønner godt at dette et vanskelig, du føler skyld og du har mistet en god kollega høres det ut som. Men innerst inne så vil jeg tro at han skjønner at du gjorde det rette med og melde fra, en rusavhengig går langt for og skjule misbruken og det er ikke før det får konsekvenser de kanskje snur og de får hjelpen de trenger. Klart du kan snakke med noen om dette og hva du føler siden dette berører deg litt direkte. Du gjorde helt klart det rette😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Del Skrevet 22. januar 2017 Du gjorde det rette, man kan ikke ha rusede personer på jobb. At han ikke greier å være rusfri på jobb viser at han har et betydelig problem. Veldig bra av deg å ta tak i det slik at kollegaen din kan få seg en oppvåkning og søke hjelp. Anonymkode: fe929...d7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Del Skrevet 22. januar 2017 1 minutt siden, Sh999 skrev: Skjønner godt at dette et vanskelig, du føler skyld og du har mistet en god kollega høres det ut som. Men innerst inne så vil jeg tro at han skjønner at du gjorde det rette med og melde fra, en rusavhengig går langt for og skjule misbruken og det er ikke før det får konsekvenser de kanskje snur og de får hjelpen de trenger. Klart du kan snakke med noen om dette og hva du føler siden dette berører deg litt direkte. Du gjorde helt klart det rette😊 Takk for svar! Ja jeg vet innerst inne at jeg har gjort det rette og at dette kunne gått hardt utover beboerne våre som sliter selv. Tror at hele situasjonen er så uvirkelig at jeg ikke helt har skjønt hva som har skjedd. Jeg føler bare et forferdelig ubehag, og synes det er vanskelig å håndtere. Huff, det er overhodet ikke lett med disse følelsene. 😖 TS Anonymkode: b4e0f...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #5 Del Skrevet 22. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gjorde det rette, man kan ikke ha rusede personer på jobb. At han ikke greier å være rusfri på jobb viser at han har et betydelig problem. Veldig bra av deg å ta tak i det slik at kollegaen din kan få seg en oppvåkning og søke hjelp. Anonymkode: fe929...d7f Tusen takk, jeg setter pris på det 😊 TS Anonymkode: b4e0f...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #6 Del Skrevet 22. januar 2017 Du hadde ikke et alternativ som var mer rett eller like rett som det du gjorde. Å gjøre det du gjorde var det eneste rette. Det er kollegaen din som har ødelagt sitt eget liv, du har ikke gjort noe galt her, tvert i mot! Anonymkode: 98722...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #7 Del Skrevet 22. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du hadde ikke et alternativ som var mer rett eller like rett som det du gjorde. Å gjøre det du gjorde var det eneste rette. Det er kollegaen din som har ødelagt sitt eget liv, du har ikke gjort noe galt her, tvert i mot! Anonymkode: 98722...218 Det er så dumt for jeg VET jo at dette er sant, men allikevel får jeg så forferdelig dårlig samvittighet! Vi var jo flere på jobb, men jeg vet at han er klar over at jeg har ringt siden jeg hadde ansvaret den dagen. I tillegg har han skrevet til de andre som var på jobb at han skulle ringe de iløpet av helga (han har ikke gjort det vel og merke), mens meg har han blokkert... Føler kanskje at han "skylder" på meg på mange måter. Selvom jeg VET at han selv har valgt å ta tabeletter og drikke alkohol på jobb... 😖❤ TS Anonymkode: b4e0f...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Del Skrevet 23. januar 2017 Kjære TS jeg syns du har helt feil vinkling på saken. Tenk over konsekvensene for personen om du ikke hadde sagt fra. Personen kunne begått en alvorlig feil m store konsekvenser. Eller at rusmisbruket utviklet seg enda mer, det kan faktisk hjelpe personen å snu livet sitt. Du har hjulpet denne personen, selv om han så klart nå ikke ser det. Personen har nå en mulighet til å snu i tide. Anonymkode: da5a7...eaa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 23. januar 2017 #9 Del Skrevet 23. januar 2017 Du har gjort det rette. Når han i tillegg har den jobben han hadde så er det jo en selvfølge at en ikke kan ruse seg på jobb. Han kunne ødelagt veldig mye for de som allerede sliter med rus! Så veldig bra at du sa fra. Om det er noe jeg nok ville gjort,så hadde det vært å si til ham der og da. At jeg så han var ruset,og ville gi beskjed. Men,du har uansett gjort det riktige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 23. januar 2017 #10 Del Skrevet 23. januar 2017 Som alle over vil jeg si at du har gjort det rette. Man kan ikke ha en rusavhengig til å passe på andre rusavhengige, det sier seg selv. Jeg reagerer litt på hvordan det ble håndtert oppover i systemet. Er dette første gang synes jeg han burde ha fått mulighet til å beholde jobben (dog fått andre oppgaver) hvis han takket ja til og fulgte et avrusningsprogram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #11 Del Skrevet 23. januar 2017 3 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Som alle over vil jeg si at du har gjort det rette. Man kan ikke ha en rusavhengig til å passe på andre rusavhengige, det sier seg selv. Jeg reagerer litt på hvordan det ble håndtert oppover i systemet. Er dette første gang synes jeg han burde ha fått mulighet til å beholde jobben (dog fått andre oppgaver) hvis han takket ja til og fulgte et avrusningsprogram. Utelatt litt informasjon her for at det ikke skal bli gjenkjent, men det har involvert en eller flere beboere (tilgang på deres medisin), så det var dessverre ikke aktuelt. 😕 TS Anonymkode: b4e0f...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #12 Del Skrevet 23. januar 2017 6 timer siden, NotNaomi skrev: Du har gjort det rette. Når han i tillegg har den jobben han hadde så er det jo en selvfølge at en ikke kan ruse seg på jobb. Han kunne ødelagt veldig mye for de som allerede sliter med rus! Så veldig bra at du sa fra. Om det er noe jeg nok ville gjort,så hadde det vært å si til ham der og da. At jeg så han var ruset,og ville gi beskjed. Men,du har uansett gjort det riktige! Det ble gjort flere ganger, jeg har bare utelatt detaljer hvis ikke ble det så forferdelig langt. Han var dessverre ikke "tilstede" så var helt umulig å få snakket med han... TS Anonymkode: b4e0f...4f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #13 Del Skrevet 23. januar 2017 En rusmisbruker vil aldri snu med mindre han selv ønsker det. Derimot kan han hate deg for alltid hvis han får vite at det var du som sladret. Anonymkode: dcbdc...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #14 Del Skrevet 23. januar 2017 Og jeg tror du føler ubehag fordi du er redd for mennesker som bruker rus. Ikke vær det. Mennesker er betydelig farligere for sine omgivelser rusa på alkohol enn andre ting. Anonymkode: dcbdc...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå