The Kitten Skrevet 22. januar 2017 #1 Skrevet 22. januar 2017 I helgen var jeg så heldig å få hilse på en tre måneder gammel retriver valp. Mens jeg står og koser med valpen og leker med den så ser jeg et par med to store hunder komme gående mot oss. Er usikker på rasen, men de var på størrelse med kongepuddler, bare kraftigere. De kom gående bak eieren til valpen, så jeg sa til ham "her kommer det visst flere." Sekunder etter at jeg har sagt det hører vi mannen til den ene store hunden rope "Nei! Nei! Kom her!" Og like etter det har den munnen over hodet til valpen. Valpens eier fikk løftet den opp, og mannen rev til seg hunden sin. Damen tok den andre hunden (som ikke viste noe tegn til å angripe eller aggressivitet) et stykke unna. Den stakkars valpen ble jo livredd, og hylte noe helt hjerteskjærende. Heldigvis ble den ikke fysisk skadet. Den motet seg t.o.m opp til å knurre svakt til de store hundene. Hva får egentlig hunder til å angripe på den måten? Må også legge til at eierne til hunden som angrep var veldig lei seg. De prøvde også å gå en stor bue rundt oss for ikke å komme bort til valpen. Hunden som angrep roet seg også med en gang den ble revet vekk fra valpen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #3 Skrevet 22. januar 2017 Naturen, de svake skal bort. Å de som ikke hører med i flokken er noen som skal fjernes. Hos noen hunder sitter dette instinktet veldig dypt Anonymkode: 8d7da...3ce
Kvinne87Rogaland Skrevet 22. januar 2017 #4 Skrevet 22. januar 2017 Huff, sånt er forferdelig for alle parter, inkludert eieren til den store hunden. Det er spesielt trist for valpen, for den kan bli permanent traumatisert. Min hund ble angrepet uprovosert når han var valp av en engelsk setter. Min var i bånd, men jeg fikk sluppet han løs så han fikk flykte. Setteren jaget han, og min hylte og løp for livet. Han ble bitt i bakbeina og var helt ute av seg etterpå - skalv og klynket. Eieren til setteren bare stakk uten å si unnskyld. Til den dagen i dag (6 år siden) er min hund skeptisk mot engelske settere. Går kjempefint med andre raser.
The Kitten Skrevet 22. januar 2017 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2017 43 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Huff, sånt er forferdelig for alle parter, inkludert eieren til den store hunden. Det er spesielt trist for valpen, for den kan bli permanent traumatisert. Min hund ble angrepet uprovosert når han var valp av en engelsk setter. Min var i bånd, men jeg fikk sluppet han løs så han fikk flykte. Setteren jaget han, og min hylte og løp for livet. Han ble bitt i bakbeina og var helt ute av seg etterpå - skalv og klynket. Eieren til setteren bare stakk uten å si unnskyld. Til den dagen i dag (6 år siden) er min hund skeptisk mot engelske settere. Går kjempefint med andre raser. Disse eierne tok det heldigvis veldig seriøst. Greit at hun ikke kom bort, men en måtte jo holde hundene. Man tar ikke med seg en hund som nettopp har angrepet en liten valp bort for å si unnskyld. Husker engang jeg gikk tur med hunden vi hadde da jeg var barn. Da kom det også en setter løpende mot ham klar til å angripe. Denne gikk løs, og jeg fikk så vidt revet min hund vekk og blokkert for denne setteren. Eieren til sa ikke unnskyld engang. Hun sa bare "han trodde det var et byttedyr." Hvis hunden din jager alt den ser, så bør du kanskje ha den i bånd da.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Skrevet 23. januar 2017 1 time siden, Kvinne87Rogaland skrev: Huff, sånt er forferdelig for alle parter, inkludert eieren til den store hunden. Det er spesielt trist for valpen, for den kan bli permanent traumatisert. Min hund ble angrepet uprovosert når han var valp av en engelsk setter. Min var i bånd, men jeg fikk sluppet han løs så han fikk flykte. Setteren jaget han, og min hylte og løp for livet. Han ble bitt i bakbeina og var helt ute av seg etterpå - skalv og klynket. Eieren til setteren bare stakk uten å si unnskyld. Til den dagen i dag (6 år siden) er min hund skeptisk mot engelske settere. Går kjempefint med andre raser. Det er noen i nabolaget som har akkurat samme erfaring med en annen (min rase). Deres hund er stor, og min mellomstor. Hunden deres var kjempeskeptisk til min hund etter å ha blitt angrepet av en slik tidligere, men de spurte etterhvert om å få hilse på, noe som gikk kjempefint og hundene likte hverandre kjempegodt etter det. Så når hunden er klar for det kan er møte med en trygg og stabil hund være aktuelt. Anonymkode: 9b8aa...26b 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #7 Skrevet 23. januar 2017 Stakkars lille valpen det skjedde med meg når jeg var sånn 13-14 gang husker jeg. Var ute å gikk med bichon friseen min og plutselig kommer en gedigen mastiff løpende bort, løfter den stakkars lille hunden min i munnen etter halsen, slengte den bortover og dyttet meg overende så jeg gikk rett i asfalten i samme slengen. Så kommer eieren bort "han ville bare leke".... Hvis folk ikke klarer eller skjønner at det er lurt å lære bikkjene sine at andre mindre dyr ikke er "byttedyr" så bør de kanskje ikke ha hund Anonymkode: db10a...d19
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #8 Skrevet 23. januar 2017 Huff! Nå er det viktig at de som eier valpen lar den møte mange trygge, snille store hunder, så ikke dette utvikler seg til angst for store hunder eller angst for hunder generelt. Det finnes steder på nettet (feks hundesonen.no) der man kan finne noen å møte, for eksempel. Så fort som mulig bør det foregå trygge møter sånn at hunden igjen kan bli fortrolig med andre. Veldig uvanlig oppførsel mot en valp, egentlig, de skal ha "valpelisens" og ikke bli angrepet, men det kan jo dessverre skje. Anonymkode: 75aec...185
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå