Gå til innhold

Nyutdannet sykepleier, fått fast 100% jobb og ønsker barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen:) 

Er nyutdannet sykepleier og fått fast 100% jobb. Mannen min og jeg ønsker veldig å begynne prøvingen veldig snart, da jeg har fått en sykdom på eggstokkene. Dette vil si at vi må få barn tidligere enn andre(vi er 23 år). Men har så dårlig samvittighet for sjefen om jeg skulle bli gravid med en gang? Jeg har tatt vitaminer (anbefalt for gravide) og hormoner i 3 mnd den 1.April, og ønsker derfor å begynne prøvingen da. Begynner i jobb 1 juni. 

Hva tenker dere? Burde jeg utsette prøvingen pga dårlig samvittighet? Dette tærer veldig psykisk, da vi har latt være å begynne prøvingen til jeg var ferdig utdannet og fått jobb. 

Anonymkode: fb520...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, klart du ikke skal ha dårlig samvittighet! Men sjekk reglene for fødselsperm-penger om dere har litt trang økonomi - det er et krav til at du må ha jobbet et visst antall mnd før du går ut i perm, eller var hvertfall slik før.

Lykke til!

Hilsen godt voksen med mange år i arb.livet hvor kolleger kommer og går i perm....null stress ☺

Anonymkode: 5e3f9...21c

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, klart du ikke skal ha dårlig samvittighet! Men sjekk reglene for fødselsperm-penger om dere har litt trang økonomi - det er et krav til at du må ha jobbet et visst antall mnd før du går ut i perm, eller var hvertfall slik før.

Lykke til!

Hilsen godt voksen med mange år i arb.livet hvor kolleger kommer og går i perm....null stress ☺

Anonymkode: 5e3f9...21c

Så koselig at du tok deg tid til å svare:) Har lest og lest, men føler tankene bare snurrer uansett.. Men slik jeg forstår det telles evt sykemelding som "jobb" de 6 mnd som trengs. Men lever i en hverdag med mye smerter, så skal virkelig mye til før jeg går til en sykemelding.. Men som sagt, nå kjenner ikke jeg til de plagene som kan følge en graviditet😅 

Skrevet

Du bør absolutt vente med prøvingen til du har jobbet såpass lenge at du evt har krav på sykepenger. Om du blir gravid før du begynner å jobbe er det mulig du blir så dårlig at du ikke rekker å opparbeide deg grunnlag for sykepenger.

Så vent til du har jobbet noen mnd'er med å prøve!

Anonymkode: 79902...bca

Skrevet

Hvis det er Endometriose, så har du ikke så hastverk. Ser bare at en del overdriver det hastverket de tror de har da. 

Anonymkode: 7a9b4...158

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt vente med prøvingen til du har jobbet såpass lenge at du evt har krav på sykepenger. Om du blir gravid før du begynner å jobbe er det mulig du blir så dårlig at du ikke rekker å opparbeide deg grunnlag for sykepenger.

Så vent til du har jobbet noen mnd'er med å prøve!

Man har vel krav på sykemelding når en er fast ansatt? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man har vel krav på sykemelding når en er fast ansatt? 

Ikke før man har jobbet i minst 4 uker.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis det er Endometriose, så har du ikke så hastverk. Ser bare at en del overdriver det hastverket de tror de har da. 

Anonymkode: 7a9b4...158

Det spørs åssen grad man har. Jeg har blitt operert 3 ganger på 1 1/2 år, masse arrdannelse osv. Og når legene sier jeg burde kjøre på og anbefalte meg det for 1 1/2 år siden..? Har allerede ventet lenge i mitt hodet, og det går ikke en dag hvor jeg ikke stresser og er nedstemt fordi jeg trosser ventingen, selv om legene anbefaler meg å ikke vente...

Skrevet

Men får du foreldrepenger) Lønnet permisjon) hvis du bare har jobbet en kort stund da`?. Jeg ville ha ventet noen mnd. Sjekk iallfall ut rettighetene dine før du gjør noe. En graviditet medfører en risiko for sykemelding, så man kan jo ikke kalkulere med at man kan stå i jobb svangerskapet ut.

Anonymkode: bac9f...9f1

Skrevet

Jeg ble (ikke planlagt) gravid med en gang jeg begynte i ny jobb. Terminen var på dagen 9 mnd etter første arbeidsdag! :rodme: veldig kleint å måtte ta den samtalen med sjefen, men den dårlige samvittigheten ga seg egentlig med en gang jeg fikk summer meg rundt tanken på at jeg skulle få en liten en! 

Jeg hadde et tøft svangerskap, og var delvis sykemeldt hele veien. På mitt beste jobbet jeg bare 60%, men det varte bare et par uker før jeg fikk akutt låsning i bekkenet og ble 100% sykemeldt i to uker. Fikk allikevel fullt ut med foreldrepenger fra Nav. Sykepenger teller heldigvis med som inntekt de seks månedene du trenger. 😊😊

Anonymkode: 64e44...088

Skrevet

Er dette deg, Ida? Kjør på😊

Anonymkode: 25862...559

Skrevet
23 timer siden, MartineK skrev:

Så koselig at du tok deg tid til å svare:) Har lest og lest, men føler tankene bare snurrer uansett.. Men slik jeg forstår det telles evt sykemelding som "jobb" de 6 mnd som trengs. Men lever i en hverdag med mye smerter, så skal virkelig mye til før jeg går til en sykemelding.. Men som sagt, nå kjenner ikke jeg til de plagene som kan følge en graviditet😅 

Det med tid skal du ikke tenke på. Vet du: min venninne fant ut at hun var (ikke planlagt) gravid dagen etter hun hadde takket ja til ny jobb. :ler: Arbeidsgiver er så vant til sånt at de knapt leet et øyebryn. Min nyeste kollega som vi headhuntet er midt i graviditeten og var gravod da vi headhuntet. At du er dyktig og hyggelig er langt viktigere for dem enn om du får barn nå vs om noen år. :jepp: 

Tvi-tvi, ts. 

Anonymkode: 0527c...374

Skrevet

Du får rett på sykepenger etter fire uker i arbeid. Dersom du må sykemeldes under svangerskapet, så opptjener du rett til foreldrepenger basert på sykepengene. 

Tror anbefalingen om folat er minst en måned før befruktning, ikke nødvendigvis tre, så jeg hadde bare startet prøvingen med en gang, om jeg var deg. Det er jo ingen garantier for at det sitter på første forsøk. 

Om du skulle være så heldig å bli gravid på første forsøk, tror jeg ikke arbeidsgiver vil tenke stort over dette. Med mindre du har plager og må sykemeldes, trenger du ikke fortelle arbeidsgiver om graviditeten før det vises, ofte ikke før etter ultralyd i uke 18. Da har du allerede rukket å gjøre et inntrykk på sjef og kollega, og vil ikke bare bli kjent som "den gravide". 

Lykke til! 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med tid skal du ikke tenke på. Vet du: min venninne fant ut at hun var (ikke planlagt) gravid dagen etter hun hadde takket ja til ny jobb. :ler: Arbeidsgiver er så vant til sånt at de knapt leet et øyebryn. Min nyeste kollega som vi headhuntet er midt i graviditeten og var gravod da vi headhuntet. At du er dyktig og hyggelig er langt viktigere for dem enn om du får barn nå vs om noen år. :jepp: 

Tvi-tvi, ts. 

Anonymkode: 0527c...374

Joda, men det hjelper å spille med åpne kort. Ts har allerede planlagt dette, og kan godt si fra til arbeidsgiver hva hun planlegger. Ville følt meg lurt som arbeidsgiver hvis jeg ansatte noen og de viste seg å være gravid, eller bli det i løpet av første året uten å ha sagt noe... Jeg personlig hadde ikke trivdes i en ny jobb dersom jeg følte at jeg hadde gått bak ryggen på arbeidsgiver.

Skrevet
2 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

Joda, men det hjelper å spille med åpne kort. Ts har allerede planlagt dette, og kan godt si fra til arbeidsgiver hva hun planlegger. Ville følt meg lurt som arbeidsgiver hvis jeg ansatte noen og de viste seg å være gravid, eller bli det i løpet av første året uten å ha sagt noe... Jeg personlig hadde ikke trivdes i en ny jobb dersom jeg følte at jeg hadde gått bak ryggen på arbeidsgiver.

Gått bak ryggen?

Skal man helst ha sex foran sjefen da?

Anonymkode: f57b5...786

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gått bak ryggen?

Skal man helst ha sex foran sjefen da?

Anonymkode: f57b5...786

Jeg er enig i dette. Jeg hadde litt kvaler seg da vi begynte prøving på nummer to, rett og slett fordi jeg hadde sagt klart fra om at det blir lenge til neste barn (førstemann hadde kolikk og endel problemer). Og jeg mente det, 100% ærlig når jeg sa det. Når mannen min og jeg begynte så smått å diskutere barn nummer to, så er det høyst privat. Det er ikke noe jeg rykker inn i avisen, eller noe jeg forteller foreldrene mine. "Hør, nå skal vi ha sex uten hverken P-piller, kondom eller at han kommer på puppene mine." Enkelte ting kan vi få ha for oss selv. Nå skal jeg sies at jeg har hatt denne arbeidsplassen i mange år.

Vi begynte prøvingen for omtrent akkurat et år siden. Jeg ble gravid i slutten av februar i fjor. Og etter nesten en uke som "gravid" så kom mensen likevel, en kjemisk graviditet. Den neste positive testen min kom i slutten av juli i fjor. Skulle jeg ha delt i januar at vi forsøker å få barn, for å ikke lure arbeidsgiver? Hva om vi aldri hadde klart å unnfange det barnet da? Skulle jeg potensielt miste prosjekter og utenlandsturer planlagt 4-7 måneder frem i tid, fordi arbeidsgiver tenker at "Da er hun sikkert gravid"? 

Når jeg ble gravid så ventet jeg litt. Jeg tror jeg var et sted mellom 7-9 uker på vei, så gikk jeg og fortalte til sjefen min at jeg var blitt gravid. Jeg sa vel ca noe som dette "Det var vel litt tidligere enn opprinnelig planlagt, men vi er veldig glade.". Altså, en sannhet. 

Til TS: Hadde jeg vært deg så ville jeg nok ventet litt. Du sier du starter jobben 1.juni? Om du starter prøvingen 1 april, så kan det være at du er heldig og får klaff fort og ligger "dødsyk" med morgenkvalme og ikke orker noe. Om du i denne perioden skal forsøke å sette deg inn i nye rutiner og ny arbeidsplass, samt tvinge deg til å jobbe i perioden fremtil rett til sykepenger er opparbeidet, så får du det tungt. Veldig mange har det tøft mellom 6-12 uker, med tretthet, ukonsentrerte (man tenker gjerne mest på baby, nervøs for spontanabort, hva skal barnet hete, herregud jeg er gravid og FAEN jeg må spy igjen) og mange har hodepine og morgenkvalme i denne perioden også. De fleste opplever at det blir lettere etter uke 12. Med dette i tankene ville jeg startet å forsøke i juli. Om du da får klaff med det samme så har du også opparbeidet rett til egenmeldinger (som tar litt lengre tid enn sykepenger), og du har fått to måneder til å kjøre inn rutiner, du blir ikke borte for arbeidsgiver i en periode som kan være kjempetøff å dekke opp (fellesferien), du får beholde litt mer fokus til å lære rutiner og kollegaer å kjenne.

I tillegg, om du starter i april og får klaff med en gang, så kan du få barn midt i jula. :P Dette betyr lite for mange, men jeg tenkte endel på det i fjor husker jeg. Hadde ikke så lyst på romjulsbarn, spesielt siden jeg hadde et barn fra før som jeg ville skulle få feire jul hjemme og ikke med mormor og morfar og ha foreldrene sine på et sykehus i babytåke. 

Som et siste pluss så kan det være at samvittigheten din blir endel lettere ved å starte i juli, siden dette er noe du tenker litt på allerede nå. Det sies også at det er lettere å unnfange i sommermånedene, fordi mye lys gjør oss mer fertile.

Lykke til, uansett hva du ender opp med å velge!

Skrevet
På 22.1.2017 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen:) 

Er nyutdannet sykepleier og fått fast 100% jobb. Mannen min og jeg ønsker veldig å begynne prøvingen veldig snart, da jeg har fått en sykdom på eggstokkene. Dette vil si at vi må få barn tidligere enn andre(vi er 23 år). Men har så dårlig samvittighet for sjefen om jeg skulle bli gravid med en gang? Jeg har tatt vitaminer (anbefalt for gravide) og hormoner i 3 mnd den 1.April, og ønsker derfor å begynne prøvingen da. Begynner i jobb 1 juni. 

Hva tenker dere? Burde jeg utsette prøvingen pga dårlig samvittighet? Dette tærer veldig psykisk, da vi har latt være å begynne prøvingen til jeg var ferdig utdannet og fått jobb. 

Du begynner ikke å jobbe før 1. juni? Jeg ville ihvertfall ventet til 1. juni med å prøve. Rett og slett for hvis du skal gravid fort og bli sykmeldt så har du den tryggheten med sykepenger i bakhånd. Sykepengene vil gi opptelling til foreldrepenger. Det med å kunne ha økonomisk trygghet er veldig viktig, spesielt når det kommer et lite barn i huset. 

Anonymkode: a3494...879

Skrevet

Kjør på! Vi var i helt lik situasjon og alder. Begynte prøvingen da, det tok ett år. Det var andre på arbeidsplassen som ble gravide med en gang. Ingen sa ett vondt ord om de. 

Anonymkode: f4234...d4d

Skrevet

Er du student nå? Jeg ville også ventet til jeg hadde vært ansatt i noen måneder. Ja, sykepenger teller som inntekt som gir foreldrepenger. Men dersom du får barn født for tidlig, så starter permisjon tidlig også.... Om du starter i april som du har tenkt, så kan du være nesten åtte uker på vei når du starter å jobbe. Da bør du håpe du ikke får barn født før uke 34.. Uansett sykemeldt eller ikke. Og det er faktisk ikke så hårreisende for tidlig født, spesielt om det er tvillinger, sykdom hos barn eller mor som svforgiftning eller sv.diabetes.

Dersom du har god inntekt nå, så stiller det seg annerledes. 

Anonymkode: 5a40c...cd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...