Gå til innhold

Fars kjæreste har sendt med samværsplan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder samvær, sender dere samværsplan til far? Det har vært slutt mellom meg og far lenge, men vi har aldri hatt noe problem med samværet. Begge er fleksible til å bytte helg eller hente i bhg og skole hvis den ene jobber osv. Eventuelt være med på fritidsaktiviteter o.l. Jeg noterer ned samvær for min egen del, så jeg husker f.eks bytte av helg som er planlagt fram i tid. Jeg og far har noen uformelle møter 2 ganger i året bare for å gå gjennom samvær og ferier. Det har vi gjort siden bruddet og det fungerer fint for oss. (Vi møtes uansett ved henting/levering så vi tar to lengre møter da.)

Far fikk seg ny kjæreste i fjor sommer. Hun flyttet inn like før jul. I dag da barna kom hjem fra samvær med far, kom eldste med en kalender for 2017. Fars kjæreste har markert og skrevet ned mine uker og helger og fars helger og ferier. Det er vel egentlig ikke noe å bry seg om, men det er så tydelig at hun ønsker eller vil ha alenetid med far. Påsken deler vi 50/50. Fars kjæreste har markert at jeg har barna fra palmehelga til langfredag. Far fra langfredag til 1.påskedag, og jeg fra søndag kveld til mandag igjen. Og så har hun skrevet Eirik (far) og Janne (kjæresten) hyttetur fra tirsdag til langfredag. Nå vet ikke jeg hva far har sagt til henne, men vi har annen hver tidlig og sen påske. Det har vi alltid hatt. Og i år skal barna være hos far fra onsdag til mandag. Det samme med 1. og 17.mai, far skal ha 1.mai og jeg 17. i år. Kjæresten har skrevet at de skal på storbyferie fra fredag til mandag 1.mai. Og sommerferien, som vi har fordelt allerede. Der spurte kjæresten om jeg kunne ha barna en ekstra uke for de skal på ferietur akkurat den uka. Siden ferien er på 9 uker skal far ha 4 av dem i år, etter eget ønske. For å få det til å gå opp må også besteforeldre stille opp i noen dager. Jeg vil selvfølgelig ha barna mest mulig, men i sommer så går det ikke opp med ferie og avspasering.

Vet at jeg egentlig ikke skal bry meg om denne planen, men kjenner det irriterer meg at hun tror hun kan bestemme samværet?! Hva de gjør utenom samværet bryr jeg meg fint lite om, bare det ikke går utover samværet. Noe det ikke har gjort hittil (tror heller ikke at far velger bort barna sine). Vurderte å sende far en melding å spørre hva som er meningen med planen, men jeg tror heller jeg må la det ligge.

Måtte bare få ut litt frustrasjon. 

Anonymkode: 7f410...52d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Far har nok vært med på å utforme denne planen. Han har to parter å ta hensyn til nå: Dere og den nye kjæresten. At de ønsker mer forutsigbarhet når de skal besøke hennes familie, reise utenlands, jobb etc er ikke så veldig merkelig.

La det ligge :)

Edit: Når det er sagt burde du få være med å utforme denne. Satt dere ned i fellesskap og bestemt hva som passer. Er det noe som passer dårlig, så gi heller beskjed så dere får ordnet det.

Men at de ønsker skriftlig oversikt er ikke så rart. De har sikkert ting å tenke på på hennes side også

Endret av RompeRusk
  • Liker 32
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at jeg egentlig ikke skal bry meg om denne planen, men kjenner det irriterer meg at hun tror hun kan bestemme samværet?! Hva de gjør utenom samværet bryr jeg meg fint lite om, bare det ikke går utover samværet. Noe det ikke har gjort hittil (tror heller ikke at far velger bort barna sine). Vurderte å sende far en melding å spørre hva som er meningen med planen, men jeg tror heller jeg må la det ligge.

Måtte bare få ut litt frustrasjon

Nå er jeg mann, men forstår frustrasjonen. Samvær skal avtales mellom foreldrene! Helt uhørt at eventuelt nye partnere skal blande seg inn på denne måten. Alt som du skriver er helt normalt, annenhvert år rød-dager og tidlig-sent i påske og jul. 

Han virker som en tøffel som lar den nye dama blande seg inn.

Anonymkode: 4ae21...bbc

• Liker 28
Skrevet

Ts her.

Siden de bor sammen så mener jeg at hun må få si sin mening, men det skal ikke gå utover samværet med barna og at far (og jeg) har det siste ordet i saken.

Vi bor alle på samme sted. For at hun skal besøke foreldrene eller besteforeldrene sine trenger hun å kjøre kun 20-30 min.

Helt greit at hun lager en plan for sin egen del, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal sende den til meg, og samtidig overkjøre samvær som er bestemt av meg og far.

• Liker 20
Skrevet

Hun har selv gått inn i et forhold med en fyr som har barn med noen andre, så hun må regne med at hun blir andreprioritert og ferier og lignende blir planlagt hva som passer best for barna og ikke for de skal fare på ferie ilag.

Samværet har hun ingenting med å blande seg oppi. Det er mellom foreldrene. 

Anonymkode: 45da1...5be

• Liker 11
Skrevet (endret)

Hun kan jo ikke bare forandre på det som dere allerede har avtalt. For alt hun vet så hadde du allerede kjøpt og betalt deg en tur i det tidsrommet. 

Endret av Forundret..
  • Liker 9
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden de bor sammen så mener jeg at hun må få si sin mening, men det skal ikke gå utover samværet med barna og at far (og jeg) har det siste ordet i saken.

Det må hun i så fall si til eksen din, og ikke til deg. Og har man hatt en avtale som fungerer godt, og den plutselig skal forandres når ene parten får ny kjæreste så skjønner jo alle tegninga om hvem som trekker i trådene. 

Anonymkode: 4ae21...bbc

• Liker 10
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Vi bor alle på samme sted. For at hun skal besøke foreldrene eller besteforeldrene sine trenger hun å kjøre kun 20-30 min.

Helt greit at hun lager en plan for sin egen del, men jeg forstår ikke hvorfor hun skal sende den til meg, og samtidig overkjøre samvær som er bestemt av meg og far.

Vet du at det er hun som har skrevet den? Har du spurt far hva greia er? Jeg hadde blitt pissed off og ringt far og spurt hva i svarte hun trodde hun drev med. Hvis han ønsket å endre avtalt samvær, kunne HAN ringt meg. Like greit å sette ned foten kraftig med en gang, hvis hun tar seg så til rette etter å ha bodd med han en måned så kan jeg bare tenke meg hvordan fremtiden blir. 

Ikke minst får jeg skikkelig vondt av ungene her. Ferie og hytteturer uten barna, i barnas skoleferier? Altså, hæ? Når skal barna få bli med på tur da? Når de voksne skal på turer alene legger man det til da barna er borte, de trenger ikke å få det trykt opp i ansiktet at da skal far og kjæreste ha alenetid. Er de ikke der så får de jo ikke vite det uansett. 

Ring far du, og be han om å gi klar beskjed til kjæresten at dette er din og hans sak, ikke hennes. Hvis hun ønsker noe endret må hun ta det opp med han. Og han må ta det opp med deg hvis han er enig. Dette er ikke noe du og hun kan avtale over hodet på far. 

Anonymkode: f9cc3...d2e

• Liker 27
Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at verken far eller den nye kjæresten hans endrer samværsavtalen uten å spørre deg. 

Her har du din fulle rett til å stille noen spørsmål. 

• Liker 19
Skrevet

Hvis planen fungerer for deg i år så hadde jeg godtatt, men gitt klar beskjed om at neste år skal du være med på planleggingen om noe skal endres og at det er avtalen som dere allerede har fra før som gjelder neste år, og ikke den som du fikk i år.

Og det med sommeren hadde jeg sagt at ting allerede er avtalt så hvis de trenger hjelp så må de ordne med besteforeldre selv fordi det ikke passer for deg med denne endringen.

Anonymkode: f85f9...ef9

• Liker 3
Skrevet

Ts.

Far har, så vidt jeg vet, ikke lagd slike planer før. I allfall ikke så detaljerte. Det var heller ikke hans håndskrift, så jeg er 100% sikker på at det er kjæresten som har lagd den. Jeg har kjent i far i mange år, også før vi ble kjærester, og jeg kan ikke fatte og begripe at han har gått med på disse endringene. Hvis han har gjort det... Egentlig så tviler jeg på det, han har ofret mye av fri vilje for å være sammen med barna sine tidligere også.

Det gjør ikke meg noe å ha barna de dagene "jeg er satt opp" på planen, men skal kjæresten bestemme når far skal ha samvær da? Eller samværet generelt? Det blir jo helt feil.

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts.

Far har, så vidt jeg vet, ikke lagd slike planer før. I allfall ikke så detaljerte. Det var heller ikke hans håndskrift, så jeg er 100% sikker på at det er kjæresten som har lagd den. Jeg har kjent i far i mange år, også før vi ble kjærester, og jeg kan ikke fatte og begripe at han har gått med på disse endringene. Hvis han har gjort det... Egentlig så tviler jeg på det, han har ofret mye av fri vilje for å være sammen med barna sine tidligere også.

Det gjør ikke meg noe å ha barna de dagene "jeg er satt opp" på planen, men skal kjæresten bestemme når far skal ha samvær da? Eller samværet generelt? Det blir jo helt feil.

Så fordi at han ikke har skrevet den, har han ikke vært med på planleggingen? Kjæresten har bestemt alt uten å rådføre seg med far? 

Du har kjent ham så og så lenge. Javel, men nye behov og forandringer ilivet kommer med nye partnere. 

Man trenger ikke skape mer problemer enn nødvendig. Noe du og flere idenne tråden gjør. Ikke rart konfliktnivået er høyt blant skilte foreldre når man steiler over å ha fått en skriftlig plan.

Anonymkode: c66cf...875

• Liker 14
Skrevet

Jeg hadde sendt tilbake planen i posten med en post-it tapet på "Takk for forslaget, samvær avtaler vi foreldre. Vi har allerede planlagt frem til august. Om du har ønsker, så får du ta det opp med barnas far, om han er enig så får han viderebringe disse når vi har våre samværsmøter. Ha en flott uke!"

Jeg tror det er lurt å etablere tydelig nå hvem som avtaler og diskuterer samvær, ellers blir du å streve med denne dama fremover.

• Liker 33
Skrevet

Jeg hadde ringt far og spurt overrasket om han ønsket å endre samværet, og isåfall hvorfor han ikke bare har snakket med mrg om det. Du må ta tak i dette nå før denne nye kjæresten tror hun kan bare overkjøre og styre skuta alene. Det funker ikke sånn når man finner seg en partner med barn. 

• Liker 43
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi at han ikke har skrevet den, har han ikke vært med på planleggingen? Kjæresten har bestemt alt uten å rådføre seg med far? 

Du har kjent ham så og så lenge. Javel, men nye behov og forandringer ilivet kommer med nye partnere. 

Man trenger ikke skape mer problemer enn nødvendig. Noe du og flere idenne tråden gjør. Ikke rart konfliktnivået er høyt blant skilte foreldre når man steiler over å ha fått en skriftlig plan.

Det er da far som skal komme med skriftlig plan og be om at endringene i den tas til etterfølgelse, ikke nydama.

Dessuten er det jo greit å få avklart med far om fleksibilitet er helt ut nå, eller hva.

• Liker 7
Skrevet
7 minutter siden, ViljaH skrev:

Det er da far som skal komme med skriftlig plan og be om at endringene i den tas til etterfølgelse, ikke nydama.

Dessuten er det jo greit å få avklart med far om fleksibilitet er helt ut nå, eller hva.

Det vi vet, er at kjæresten har skrevet og barna har tatt den med. Vil ikke påstå at det er dama som leverer kravene og forventer at de blir etterfulgt.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det vi vet, er at kjæresten har skrevet og barna har tatt den med. Vil ikke påstå at det er dama som leverer kravene og forventer at de blir etterfulgt.

Nei, men når mor og far har lagt samværsplan for første halvår inkl sommerferie. Så er det frekt å bare levere en plan med annet innhold, uten å gidde å starte noe kommunikasjon med mor om endringene er OK.

• Liker 25
Skrevet

Er det rart det er krig i verden? 🙄 Hvorfor ringer du ikke far og spør TS?

• Liker 13
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konfliktnivået er nok mer høyt pga folk som tar seg til rette, overkjører og bryter avtaler enn at noen stiller spørsmål ved det. Det riktige er faktisk å snakke sammen som voksne mennesker hvis man ønsker å endre avtaler, ikke ved å sende en lapp med barna. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...