Gå til innhold

Barnegråt gir hjerneskade????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i Vg at barn som gråter seg i søvn kan få hjerneskade :o Hva skal man tro om slikt?

Hva synes dere om dette? Lille jenta mi har jo grått seg i søvn noen ganger - og dette gir meg jo ikke akkurat god samvittighet da!

Selv gråt jeg i 9 mnd ifølge min mor pga av kolikk! Men jeg har da ikke fått hjerneskade (ikke som jeg vet iallefall :ler: avdet!)

Se denne linken www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101582

klems Charmina

:babyjente: Martine 17.10 :babyjente:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror at det som vanlig er sterkt overdrevet.

Det er vel ingen som lar barnet sitt ligge og skrike i timesvis?

Jeg synes Stein Erik Ulvunds har de beste rådene og dpør du meg så er det bare sunn fornuft ..

Stein Erik Ulvunds søvnråd

Sørg for at barnet får nok søvn på dagtid.

Innarbeid leggerutiner med faste leggetider.

Hvis barnet gråter i sengen, trøst og kos mens det er i sengen. Ikke vær på rommet mer enn ett minutt av gangen.

Hvis barnet fortsetter å gråte, gjenta prosedyren med fem minutters mellomrom. Aldri la barnet gråte over ti minutter. Start med korte intervaller og øk dem.

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet
Tror at det som vanlig er sterkt overdrevet.

Det er vel ingen som lar barnet sitt ligge og skrike i timesvis?

Jeg synes Stein Erik Ulvunds har de beste rådene og dpør du meg så er det bare sunn fornuft ..

Stein Erik Ulvunds søvnråd  

Sørg for at barnet får nok søvn på dagtid.  

Innarbeid leggerutiner med faste leggetider.  

Hvis barnet gråter i sengen, trøst og kos mens det er i sengen. Ikke vær på rommet mer enn ett minutt av gangen.  

Hvis barnet fortsetter å gråte, gjenta prosedyren med fem minutters mellomrom. Aldri la barnet gråte over ti minutter. Start med korte intervaller og øk dem.

Enig. Jeg nevnte denne artikkelen under den andre "Ferber"-tråden her (selv om jeg skrev litt feil)...Jeg spør her også, de som har brukt skrikemetoden...er det Ferbers dere har brukt eller Stein Erik Ulvunds?

Skrevet

Jeg blanda litt her, trodde det var dette som var Ferber metoden.. :klø: Uansett, lar aldri tulla skrike mer enn 5 min., da går jeg alltid inn til henne. Men prøver alltid så godt det lar seg gjøre å roe henne i senga, istedet for at hun blir vant med å bli tatt opp hver gang hun skriker.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg blanda litt her' date=' trodde det var dette som var Ferber metoden.. :klø: Uansett, lar aldri tulla skrike mer enn 5 min., da går jeg alltid inn til henne. Men prøver alltid så godt det lar seg gjøre å roe henne i senga, istedet for at hun blir vant med å bli tatt opp hver gang hun skriker.[/quote']

Det er det jeg mener også, jeg tror mange blander og tror at den "skrikemetoden" de har prøvd er Ferbers metode...når det i virkeligheten er noe mye mildere...

Skrevet

Jeg har da vært borti folk som lar ungene skrike seg i søvn hver kveld og hver lur på dagen. Der er det ikke noen trøst å få. Å, da mener jeg ikke at de skriker i 5 minutter og så sovner, snakker heller om 20-30 minutter.

Selv om det helt klart fins flest av de som ikke lar barna skrike så mye, kan jo det være sunt med et sånt innlegg som påpeker at barn ikke skal måtte hyle og hyle og hyle.

Selv tror jeg ikke at de mener at all skriking er dårlig, men at man må prøve å begrense skrikingen til minimum særlig det å skrike seg i søvn alene på et mørkt rom. Har utrolig vondt av barn som blir behandlet på denne måten.

Er det forresten mulig å ha kolikk i 9 måneder?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det forresten mulig å ha kolikk i 9 måneder?

Siden kolikk anses å gå over ved 3 måneders alder er ikke det helt nomalt i alle fall...

"Spedbarnskolikk er definert som periodevis skriking med full styrke mer enn tre timer per dag' date=' oftere enn tre dager per uke i mer enn tre uker, før tre måneders alder hos et friskt barn med normal vektøkning."[/quote']
Skrevet

Siden kolikk anses å gå over ved 3 måneders alder er ikke det helt nomalt i alle fall...

Nå var jeg født to og en halv mnd før tiden og veide bare 1000 gram så det var nok mye som spilte inn på gråtingen,men legene den gang sa at jeg hadde kolikk!! Stakkars mammaen min :ler:

Klems Charmina

:babyjente: Martine 17.10 :babyjente:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det kan nok ikke ha vært lett, samma hva som var årsaken til gråten.

Men, dersom barnegråt gir hjerneskade burde du bære preg av det nå da... så jeg tror vi skal ta disse forskrene med en klype salt :)

Selvsagt skal ikke barn måtte ligge alene og gråte hele døgnet, det skal vises omsorg og kjærlighet. Men babyer gråter. Noen mer enn andre. Men gråter gjør de jo...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...