AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #1 Del Skrevet 22. januar 2017 Jeg har drevet å googlet litt rundt på nettet og funnet frem til noe som heter vestibulitt og vaginalisme. Er det noen som har hatt det og fått hjelp mot det? Jeg opplever smerte ved samleie. Det skjer når penisen skal inn. Det kjennes for trangt ut, selv om jeg er skikkelig våt og klar, spiller ingen rolle, men det føles ut som jeg omtrent revner! Dette er i åpningen, og når den først har kommet innforbi, går det i grunn greit, men da er allerede "skaden" skjedd og det er blitt sårt og det gjør vondt i dagervis etterpå. Noen ganger får jeg også vondt dersom kroppene møtes hurtig (huff vanskelig å forklare), eller han klasker den inn! Kjennes ut som noe blir klemstret! Nå høres det sikkert ut som jeg har kjempestore lepper, men har da altså ikke det. Leste noe om at nerver kan være i helspenn og gi smerter. Det har ikke alltid vært sånn og i noen perioder har det gått bedre enn andre, men nå sist var det helt jævlig og det skal ikke være sånn! Leste noe om at det kan ha med muskulaturen i åpningen som er for stram og knytt. Ofte kan det oppstå i forbindelse med infeksjoner? Jeg har vært tidvis plaget med soppinfeksjon, og ble anbefalt av legen nå sist å ta en 7 ukers kur med en svelgetabl i uken. Leste et sted at det var å anbefalle å begynne der, så leste jeg et annet sted at soppkurer ikke var å anbefale da det tørket inn slimhinner, som gjorde det tørt... Man burde også kontakte fastlegen for å få videre henvisning til spesialister.. Så det var behandlingsteder i Oslo som var spesialister på dette området. Jeg har ikke snakket med min fastlege om dette, og vurderer nå å bare kjøre den kuren på 7 uker for å se om det blir bedre. Litt redd for at fastlegen min kommer til å forslå det så er jeg like langt. Er veldig interessert i å høre om det er andre som har vært borti noe lignende? Leste også at man kunne få smerter ved sex i etterkant av at man har hatt dårlig og vond sex - der iblant ufrivillig. Må bare si at jeg aldri har opplevd dette og har et trygt og godt sexliv sammen med min samboer. Det er helt pyton å ha det sånn og merker at det hele setter nå en stopper for sexlivet/penetrering videre, noe som jeg synes er helt forferdelig! 😥 Anonymkode: 93240...2c5 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #2 Del Skrevet 22. januar 2017 Jeg sa til gynekologen min i fjor at jeg trodde selv jeg hadde vulvodyni. Aldri vært til henne før. Hun kjørte ultralydstaven brutalt inni meg så jeg stønnet. Og presset hardt mot g-punktet. Helt umulig å prøve å slappe av med et sånn press.Jeg syns hun var brutal mot meg. Etterpå sa hun arrogant at jeg hadde ikke vulvodyni, for da hadde hun ikke fått inn ultralydstaven en gang. Jeg satt der sjokkert over hva hun sa. Å har tenkt i ettertid om hun testet meg eller bare var en brutal og følelsesløs gynekolog. Hadde trolig endometriose sa hun likegyldig. Gruer meg til jeg må tilbake til henne igjen om knappe 3 mnd. Anonymkode: f6bb2...4f9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19212393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine40 Skrevet 22. januar 2017 #3 Del Skrevet 22. januar 2017 eg har hatt vestibulitt i to år, og vil råde deg til å få henvisning til rikshospitalet, evt gå privat, då det er lang ventetid. eg var på majorstueklinikken. då hadde eg gått i fem mnd med varierande smerter i underlivet, og var rimeleg langt nede... men fekk omsider hjelp Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19212597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2017 #4 Del Skrevet 22. januar 2017 TS her Huff... Det hørtes ikke ut som en profesjonell behandling du fikk hos gynokolog, som i utgangspunktet er en ubehagelig time. Jeg får inn en penis, men det gjør veldig vondt. Har også opplevd problemer med det gynokologutstyret, men dem presser det jo alltid inn uansett føler jeg. Går i dagervis etterpå med den såre vonde følelsen.. Mer som irriterte og såre slimhinner. Stine40 gikk du med smerter hele tiden? Jeg har ikke smerter til vanlig forutenom da jeg har blitt sår, da det tar mange dager. Hatt det i 2 år og enda ikke blitt bra? Hva slags behandling har du fått? Ser det anbefalles både fysioterapeut og en slags type salve. Jeg har mye problemer med skjevt bekken og kiropraktoren min sier at vevet er veldig stramt i området rundt, spesielt i lysken. Kan jo være det henger sammen.. Anonymkode: 93240...2c5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19212668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
turboberta Skrevet 22. januar 2017 #5 Del Skrevet 22. januar 2017 Heisann. Jeg kjenner igjen smertene du beskriver og har vært hos gynekologer privat og på offentlig sykehus, men ikke fått noen hjelp. Veldig frustrerende. Men jeg ble henvist til noe som heter Vulvaklinikken som tydeligvis skal være gode på slikt! Skal dit om ikke så lenge, så jeg er veldig spent. God bedring Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19213488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2017 #6 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg har hatt vestibulitt i flere år. Gikk lang tid før det ble oppdaget, da gyn mente at det "sikkert bare er sopp" og kasta på meg canestenkur etter canestenkur. Jeg ble bare verre og verre, og når det endelig ble funnet ut av viser det seg at canesten er bevist å forverre vestibulitt! Jeg ble så sint og frustrert at jeg visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg. MEN heldigvis kom jeg inn til sexolog som er spesialist på vestibulitt etter bare 3 mnd på venteliste. Gikk til henne og fysioterapi i 1 års tid, og ble omsider friskmeldt nå i høst. Det er alltids håp, men det tar dessverre litt tid, og det er i grunn bare tid og tålmodighet som hjelper. Anonymkode: 20310...db3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19215695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliee Skrevet 23. januar 2017 #7 Del Skrevet 23. januar 2017 Jeg har slitt mye med dette tidligere. Hadde ordentlig vondt i ca. 5 år. Men nå er det mye bedre. Var hos gynekolog og spesialister, men ble ikke kvitt problemet. Leste mye rundt på nettet, og fant ut at noen hadde prøvd østrogenkrem. Plutselig ble jeg mye bedre. Ikke 100 % sikker på om kremen var årsaken, men det ble hvertfall bedre. Legen skjønte ikke hvorfor dette fungerte for meg, men ba meg fortsette siden det fjernet mye av smertene. Kan være verdt å prøve hvertfall Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19217709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine40 Skrevet 24. januar 2017 #8 Del Skrevet 24. januar 2017 til ts for meg starta det med vage smerter, som vart meir framtredande. og canesten og fem antibiotika kurer forverra tilstanden. eg var også på universitetsklinikken fordi den inkompetente fastlegen meinte eg hadde ein bakterie i kroppen, som dei fnyste av på klinikken. bare tull. eg hadde vestibulitt, noko som ca 15% av kvinnene i norge har. har gått mykje til behandling hos fysioterapeut som er spesialisert på kvinnehelse. har lagt ut enormt mykje penger pga dette, då eg måtte reise mykje, betalt privatlege og kjøpt dyre kremer og ta mykje fri uten lønn. send meg gjerne pm; eg ønsker å ha kontakt med andre som slit med dette då ingen av mine veninner klarer å forstå dette. og hvis eg kan gje tips/hjelpe andre, vil det på ein måte hjelpe meg og. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19220704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #9 Del Skrevet 24. januar 2017 Bor du i Oslo? I så fall - kontakt Storo og Nydalen mensendieck fysioterapi. Utrolig dyktige folk, og du får time der omtrent en måned etter du bestiller. Det er et godt sted å starte fordi du kan komme i gang relativt raskt. I tillegg bør du skaffe deg time på på Vulvaklinikken på Ullevål. Det er bare gynekologer som kan henvise dit. Du kan enten gå til en privat gynekolog, det er dyrt men du kan få time umiddelbart, eller få fastlegen din til å henvise deg til offentlig gynekolog - det er rimeligere men du kan fort risikere 2 måneder ventetid. Til Vulvaklinikken er det nye 2 måneder ventetid. Lykke til! Anonymkode: 6fccf...82c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19220731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #10 Del Skrevet 24. januar 2017 http://www.mensendieck-fysioterapi.no/html/vulvodyni_vestibulitt_.html Anonymkode: 6fccf...82c Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19220757 Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 24. januar 2017 #11 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg har hatt dette. Eller jeg har det vel ennå, men er mye bedre og lever fint med det. Gynekologen min sa at det trolig var utløst av soppkurer (Canesten) og at de så en definitiv sammenheng mellom tilstanden og mye Canesten-bruk. Tablettene har ikke direkte påvirkning på slimhinnen i skjeden, så de kan du ta - men ta aldri mer Canesten. Det er et onde som burde vært på resept. Jeg kjenner meg igjen i smertene du beskriver, og det er viktig å komme i gang med behandling så fort så mulig - for det kan bli værre. Jeg kjenner en som ikke klarte å sykle eller sitte på trestoler, fordi det var så utrolig vondt (ergo: det kan bli så ille at du ikke trenger penetrering for å få smerter). Oppsøk en flink gynekolog, krev å bli utredet, ikke godta flåsete svar som AB over her fikk (''sikkert endometriose''), og for guds skyld - bruk aldri, aldri, aldri mer styggedommen Canesten. Hold deg til tablettene, og gå til lege for sjekk hver gang du mistenker sopp. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19220766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine40 Skrevet 24. januar 2017 #12 Del Skrevet 24. januar 2017 eg gjekk til behandling i bergen, oslo blir for langt unna. fastlegen skreiv henvisning til riksen(sa han) men ingen fant nokonsinne henvisninga... eg har skifta lege pga alt dette. er menneskleg å gjere feil, men dette var ein arrogant jævel. anbefalte meg ei bok å lese, der eg skulle tenke meg frisk. eg har merka meg korleis psykisk stress utløyser vestibulitt. det er når eg stresser at eg kjenner det, ellers har eg det mykje bedre no. er ikkje kvitt det, men har lært meg å håndtere det. berre det å vete kva eg har er ei hjelp. var grusomt då eg ikkje visste kva det var. quintet i bergen skal ha mange gode hjelpemidler; eg har ikkje prøvd det men har tru på det. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19220812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillevingle Skrevet 24. januar 2017 #13 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg har hatt vestibulitt. Jeg prøvde fysioterapi, kremer og trening osv, men det hjalp ikke meg. Det som hjalp meg var en operasjon. Etter operasjonen har jeg ikke hatt smerter igjen (den var fire år siden). Hadde operasjonen på Ullevål sykehus, det anbefaler jeg absolutt. Vestibulitt er både vondt og ødleggnende for den som har det. Håper du blir kvitt det snart! Gynekologen haddr ikke troa på at operasjon ville fungere Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19221291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bruker115236 Skrevet 24. januar 2017 #14 Del Skrevet 24. januar 2017 (endret) Har hatt vestibulitt siden 2011, fikk diagnosen i 2012 eller 2013. Har prøvd fysioterapeut, diverse tips på nettet, sluttet på p-piller i 1 1/2 år, osv. Ble litt bedre når jeg hadde pause fra p-pillene, hadde forsatt vondt under sex men ikke vondt når jeg hadde stramme bukser. Har veldig lyst å prøve en klinikk i Oslo hvis jeg flytter til østlandet. Før var jeg desperat etter å bli kvitt smertene, men prøver nå å ha et mer avslappet forhold til det. Vet at det blir verre jo mer jeg stresser. Har jeg ekstra mye smerter en dag bruker jeg en bedøvelsesgel som hjelper litt. Endret 24. januar 2017 av Bruker115236 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19221454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #15 Del Skrevet 24. januar 2017 Jeg har hatt det (har det?). Gjør det samme som @ElizabethTaylor, men har aldri gått på p-piller og har heller ikke brukt mye canesten. Gynekologen min sa at det måtte ha kommet på grunn av noe psykisk, noe som kan stemme siden det var en voldelig partner inni bildet. Hjalp å bruke smertestillende bedøvelsesgele på området og har ikke hatt så sterke smerter (det var vanvittig smertefullt!) på to år, men det skremte meg veldig så ettervirkningene går mest på "hjernen" enn nedentil. Har for eksempel ikke klart å gå orgasme av partnere i ettertid (bare på egenhånd) fordi jeg ikke klarer å slappe av nok/miste nok kontroll (hjernen) til å la kroppen hengi seg til en orgasme. Ellers kjenner jeg innimellom at jeg har smerter der nede og blir veldig førevar; kan det være det igjen? Men det har ikke oppstått igjen. Så kan det komme av noe psykisk? Anonymkode: e1ee6...5af Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19221918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #16 Del Skrevet 24. januar 2017 TS her.. Oi så fantastisk bra forum kan være, og missforstå meg rett men jeg blir kjempeglad for å høre om andres erfaringer og føler meg mindre alene. Jeg bor nok i indre strøk, men Bergen er min nærmeste by - men om det kun er i Oslo dem har en klinikk ifht dette, så reiser jeg lett en tur østover. Jeg har også troen på fysioterapi og håper kanskje det finnes noen som er flinke på området nærmere enn Nydalen. Jeg har også lest at canasten bør man holde seg langt unna, derfor prøvde jeg Duflocan denne gangen. Jeg følte ikke det slapp med den og tok en tur til legen for jeg tenkte kanskje hun kunne tatt en test og sendt inn for dyrking for å finne ut hvilken type jeg trengte. Hun sa at det hadde ikke noe for seg å gjør for det fantes kun canasten og Duflocan uansett. Og ville da sette meg på en 7 ukers kurs med Duflocan, noe som jeg er passelig begeistret for og som jeg ikke har gjennomført. Hun anbefalte melkesyrebakterier for dem som er hyppig plaget med sopp. Mensen, penis og sperm kunne alle være med på å forandre floraen i underlivet, så da kunne jeg godt kjøre på med melkesyretabletter hver gang jeg hadde besøk. Sikkert ikke noe gale i det, men det gikk opp for meg nå sist da vi hadde sex og det var så vondt at her er det noe ramlende gale.. Helt tullete at jeg ikke har nevnt noe om dett før til legen, men det har blitt litt glemt og har vel håpet at det skal gå seg til..men det blir jo bare verrre. Jeg har aldri blitt seksuelt missbrukt eller noe, men i slutten av tenårene slet jeg mye med lysten og ble ikke alltid skikkelige våt. Så jeg har nok pushet noen grenser for å tilfredsstille andre (eksen). Men da jeg ble samme med min samboer var det ingen problem verken våthet eller smerte og ubehag ved sex. Det er et kapittel for seg selv med dårlig sexliv, så kanskje det har sett sine spor, men i så fall så har jeg hatt mange år med våt og smertefri sex. Men som sagt så har jeg hatt mye problem med bekkenet. Stivt og skjeivt, men har vært bedre ved gjevnlig treningsturer, men etter at minstemann kom så har han spist opp all tid og energi. Men jeg er også klar over at stress setter seg i muskulaturen, så jeg har nok hatt min del med nakkevondt osv, så godt mulig noe har satt seg i bekkenet også, men kan ikke si at jeg har psykiske plager. Men klart man kan bli deppet når man føler at ting går i mot, spesielt en sånn viktig del som sexlivet, ihvertfall for min del, men er ikke sånn at jeg graver meg ned. Jeg vil finne ut av det å bli bra igjen om det er kremmer, trening, operasjoner som må til så er jeg villig til å strekke meg langt før jeg gir opp ☺ Puuh... dette ble langt! Me nok engang tusen takk for alle svarallesammen, setter pris på dere alle og krysser fingrene for at alle finner løsninger på sine proble er og får hjelp ! Ps. Stine40 sender deg en pm ☺ Anonymkode: 93240...2c5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19223306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #17 Del Skrevet 24. januar 2017 6 timer siden, Lillevingle skrev: Jeg har hatt vestibulitt. Jeg prøvde fysioterapi, kremer og trening osv, men det hjalp ikke meg. Det som hjalp meg var en operasjon. Etter operasjonen har jeg ikke hatt smerter igjen (den var fire år siden). Hadde operasjonen på Ullevål sykehus, det anbefaler jeg absolutt. Vestibulitt er både vondt og ødleggnende for den som har det. Håper du blir kvitt det snart! Gynekologen haddr ikke troa på at operasjon ville fungere Hva slags operasjon var dette? Fjernet du vev som skulle gjøre deg mindre smertefullt... Anonymkode: 93240...2c5 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19223360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2017 #18 Del Skrevet 24. januar 2017 På 23. januar 2017 den 21.07, Lilliee skrev: Jeg har slitt mye med dette tidligere. Hadde ordentlig vondt i ca. 5 år. Men nå er det mye bedre. Var hos gynekolog og spesialister, men ble ikke kvitt problemet. Leste mye rundt på nettet, og fant ut at noen hadde prøvd østrogenkrem. Plutselig ble jeg mye bedre. Ikke 100 % sikker på om kremen var årsaken, men det ble hvertfall bedre. Legen skjønte ikke hvorfor dette fungerte for meg, men ba meg fortsette siden det fjernet mye av smertene. Kan være verdt å prøve hvertfall Ovesterin? Hvordan og hvor leng brukte du kremen? Anonymkode: 496e4...5b2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19224076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilliee Skrevet 25. januar 2017 #19 Del Skrevet 25. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ovesterin? Hvordan og hvor leng brukte du kremen? Anonymkode: 496e4...5b2 Ja, den lilla pakken. Jeg brukte den et par ganger i uken. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19224570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2017 #20 Del Skrevet 25. januar 2017 På 22.1.2017 den 21.46, AnonymBruker skrev: Jeg sa til gynekologen min i fjor at jeg trodde selv jeg hadde vulvodyni. Aldri vært til henne før. Hun kjørte ultralydstaven brutalt inni meg så jeg stønnet. Og presset hardt mot g-punktet. Helt umulig å prøve å slappe av med et sånn press.Jeg syns hun var brutal mot meg. Etterpå sa hun arrogant at jeg hadde ikke vulvodyni, for da hadde hun ikke fått inn ultralydstaven en gang. Jeg satt der sjokkert over hva hun sa. Å har tenkt i ettertid om hun testet meg eller bare var en brutal og følelsesløs gynekolog. Hadde trolig endometriose sa hun likegyldig. Gruer meg til jeg må tilbake til henne igjen om knappe 3 mnd. Anonymkode: f6bb2...4f9 Dette hadde jeg anmeldt Anonymkode: 4de85...687 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1080726-vestibulitt-og-vaginalisme-noen-som-har-hatt-det/#findComment-19226275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå